Aftellen voor Mass Effect 3

Geplaatst op: 3 maart 2012 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:, ,

Alle Mass Effect fans zullen deze dagen ongetwijfeld op het puntje van hun stoel doorbrengen. Zo ook ik. Het wachten is namelijk totdat deel drie uit de ruimte wordt geschoten, recht de winkelrekken in. Het laatste verhaal van Commander Shepard zal over een paar dagen eindelijk worden verteld. En als ik ontwikkelaar BioWare mag geloven, wordt dit het meest epische deel tot nu toe. Tijd om even stil te staan bij dit ambitieuze project.

Toen de eerste Mass Effect in 2007 het levenslicht zag, voelde ik mij net als een klein kind in een snoepwinkel, eentje die een lolly van een halve meter voor zich zag staan en die mee mocht nemen. Ja, Mass Effect zat boordevol elementen waar mijn gamershart flink van ging oplichten. Een boeiend verhaal, verteld in een afgelegen universum, waar aliens de normaalste zaak van de wereld zijn en jij het verloop van het verhaal kunt beïnvloeden met jouw keuzes. Dit zijn zaken die centraal stonden in de eerste Mass Effect. En geweren. Duizenden, maar dan ook echt vele duizenden geweren, die je overal kon bemachtigen. Een droom die werkelijkheid werd.

Het was jammer dat de omgevingen op een begeven moment werden gerecycled en het uiterlijk van de wapens nagenoeg hetzelfde waren gebleven. Maar dit mocht de pret niet drukken; ik was bezig om het universum te redden van The Reapers, onsterfelijke levensvormen die groter zijn dan hele planeten. Wat maken al die geweren dan uit? Een slimme manier van maskeren, BioWare. Maar ik ben deze zaken niet helemaal vergeten.

Vandaar ook dat BioWare met Mass Effect 2 een ander pad heeft bewandeld. De vele duizenden geweren moesten plaats maken voor een handjevol, die stuk voor stuk uniek waren. Het afkoelingssysteem dat wapens hadden in het origineel, werd vervangen voor keiharde ammunitie, dat naar mijn mening flink tegen de geest van Mass Effect inging. Ook Shepard zelf kon je aanzienlijk minder naar eigen hand aanpassen, in termen van te beïnvloeden statistieken. Woede en ongeloof gingen bij vele gamers hand in hand en dat heeft BioWare gemerkt. Vele role-playing elementen zijn naar de achtergrond weggewerkt en hebben plaats moeten maken voor de verhaalvertelling en actie, die overigens subliem was. Deel twee deed namelijk ook een hele hoop dingen goed, zoals de diepgang van jouw crew en de vele climaxen in het verhaal die zich in rap tempo opvolgden. De kwaadaardige Collectors moesten worden gestopt en dat leidde uiteindelijk tot een spannende conclusie in een onbegaanbaar sterrenstelsel. Fantastisch. De emotie kon je gewoon voelen. Het zijn zaken die deel twee eigenlijk wel op par wisten te brengen met het origineel. Maar het zijn in principe twee compleet verschillende games, enkel gehuld in hetzelfde jasje.

BioWare belooft met Mass Effect 3 echter beide werelden uit de eerste twee delen te gaan combineren, namelijk actie, actie en nog eens actie, gecombineerd met meer RPG-elementen. De Reapers vallen het universum nu op volle kracht aan en de kans op succes lijkt nihil. Zouden we dan voor de eerste keer te maken krijgen met een unhappy ending? Ik ben daar eigenlijk erg benieuwd naar. Shepard krijgt het nog eens extra moeilijk omdat de corrupte organisatie Cerberus achter hem en zijn crew aanzit. Het wordt dus oorlog die op verschillende fronten moet worden gevoerd. Spannend! Maar hoe gaat het aflopen?

Niettemin bewonder ik BioWare voor alle gemaakte keuzes die door de Mass Effect delen heen met elkaar verbonden raken. Een groot web. Jouw gemaakte acties in het origineel zullen ook effect hebben op deel drie. Ontzettend interessant, want het lijkt mij dat de ontwikkeling met ieder deel moeilijker zal worden, als we hiernaar kijken. Ook dat maakt Mass Effect 3 een game om in de gaten te houden. Ik heb al berichten gehoord dat de verhaallijn in Mass Effect 3 ongeveer tussen de veertig en de vijftig uur duurt. Nu moet je weten dat ik ieder deel meerdere malen heb doorlopen, in verband met keuzes die je kunt maken.

Dus, weet BioWare de kwaliteit ook in dit slot van de Shepard trilogie hoog te houden en de lat voor RPG’s wederom hoger kan leggen, dan twijfel ik er niet aan dat Shepard’s laatste ruimte epos er een gaat zijn die je niet snel zult vergeten. Verandering is niet altijd goed, want dan loop je het risico dat je een deel van de mogelijk winnende formule gaat vernietigen. En dat willen we niet hebben. Maar ik heb alle vertrouwen in BioWare, want ik ben nog niet een keer teleurgesteld. Nee, zelfs niet met Dragon Age II, ook al vond ik het origineel wel beter. 8 maart kan wat mij betreft niet snel genoeg komen. Nu maar hopen dat de wereld in de tussentijd niet zal vergaan.

Mass Effect 3 komt op 8 maart dit jaar uit voor de Xbox 360, PlayStation 3 en PC. De game werd ontwikkeld door BioWare en wordt uitgegeven door Electronic Arts.

Geef een reactie

