PlayStation Vita: mijn eerste impressies

Geplaatst op: 22 februari 2012 door Suzanne de Jong in Impressies
Tags:, , , , , , , , , , , , , , , ,

Lang, heel lang heb ik erop moeten wachten. Maar vanochtend was het eindelijk zover. De PlayStation Vita zou Nederland dan eindelijk mogen veroveren. De winkels zouden om half tien de deuren openen op deze zonnige woensdagochtend. Met een flink pak geld die ik een tijd lang had opgespaard in de aanslag, ging ik met de bus richting het winkelcentrum. Verrassend genoeg was ik niet de eerste in de winkel. Nee, een jongeman was mij nét even voor. Na een minuutje wachten en de jongen heel veel plezier te hebben gewenst met zijn nieuwe aankoop, huppelde ik weliswaar naar de toonbank. En maar hopen dat mijn bestelling klaarlag. Gelukkig was dat het geval, mijn bestelling bevatte onder meer een WiFi versie van de Vita, een 16GB memory stick en drie games: namelijk Uncharted Golden Abyss, Modnation Racers: Roadtrip en Everybody’s Golf. Na het afrekenen van heel wat eurootjes en de hele bestelling in een plastic tasje te hebben gekregen, begaf ik mij voldaan weer naar huis. Voldaan, maar met een golf van verlangen. Mijn nieuwe aankoop moest zo snel mogelijk worden uitgepakt en gespeeld worden.

En uitpakken deed ik zo snel mogelijk. Godallemachtig, de Vita is nog mooier dan ik dacht. Gelijk registreerde ik een nieuw PlayStation Network account (ik was uitgekeken op mijn oude account) en ging vol enthousiasme aan de slag met mijn nieuwe speeltje. Hieronder kun je alvast mijn eerste impressies lezen van de drie games die ik al in mijn bezit heb. Let wel dat dit geen recensies zijn, maar algemene eerste indrukken.

Een uitgebreide review over de Vita zelf volgt later deze week. Vragen of opmerkingen over de Vita, stel ze in de comments dan kan ik dezen behandelen in de Vita review.

Uncharted: Golden Abyss
De nieuwe portable Uncharted was zonder twijfel het parade paartje tijdens de release van de Vita. En zo gek is dat ook niet, aangezien de beelden van het beeldscherm afspatten. Je kunt bijna van geluk gaan huilen door de heerlijke besturing met de twee pookjes. Wat is de toevoeging van die twee pookjes een verbetering ten opzichte van de originele PSP! Toen moest ik het doen met een pook, wat waardeloos is voor het besturen van bijvoorbeeld een shooter. De monologen in Uncharted: Golden Abyss zijn om te smullen en de gameplay is nagenoeg nog lekkerder gekruid dan de monologen en de besturing bij elkaar. Verschillende meningen zijn er wel over de meerdere soorten besturingen in de game. Onder andere het klimmen wordt heel makkelijk gemaakt door over het scherm de route te vegen.

Heel wat simpeler dan met de knoppenbesturing waarbij je het risico loopt naar beneden te tuimelen als je mist. Maar het is optioneel en het laat ook zien wat er allemaal mogelijk is met de Vita. En dat is een goed uitgangspunt, want hoe meer keuze er is voor de gamer, hoe beter. Maar hoe dan ook, van wat ik tot nu toe heb gezien, werkt het totaalplaatje als een trein. Heel misschien wordt er door mij iets teveel geveegd en geaaid over het scherm, maar we mogen absoluut niet klagen. Niet aan te raden als je net een zak chips of een grote koek naar binnen hebt gewerkt. Is niet goed voor het beeldscherm denk ik. Goede release games als Uncharted: Golden Abyss voor de Vita zie je zelden. Voor de liefhebber een absolute aanrader.

Modnation Racers: Roadtrip
Modnation Racers: het leuke en vrolijke, maar soms knap lastige race spelletje van Sony die vorig jaar eerder op de PlayStation 3 verscheen, is nu ook speelbaar op de Vita. Nee, het betreft geen rechtstreekse overzetting, maar een compleet nieuwe game. Verrassend genoeg past Modnation Racers perfect op de handheld, waarin je zelf jouw bizarre personage kunt samenstellen, racewagentjes bouwen (wat iedereen kan, ook al heb je twee linkerhanden) en hele pacours in elkaar flansen. In mijn speelsessie werkte alles prima, zonder al teveel poespas. En het is nog eens ontzettend leuk ook.

Het racen tegen vrienden (of vijanden) het uitproberen van eerder gemaakte parcours door (on)bekenden en het racen van bestaande circuits is één groot feest. De verschillende besturingen werken uitstekend, maar er wordt extra goed gebruik gemaakt van het touchscreen. Na één race te hebben gespeeld in de wereld van Modnation Racers, wil je alleen nog maar winnen. En dat is een goed teken voor een game die sociale aspecten mixt met het pure competitieve spelgevoel.

Modnations Racers: Roadtrip

Everybody’s Golf
Zelf weet ik minder van Golf dan van de relativiteitstheorieën door Albert Einstein. Maar het spel trok me toch aan. Eens moet toch de eerste keer zijn om de kneepjes van het golfvak door te krijgen, toch? Dat vond ik ook en daarom kon ik het niet laten om Everybody’s Golf voor de Vita op te pikken bij de aankoop van Sony’s nieuwste handheld. De trailers, het vrolijke hoesje van de game: het had gewoon iets. En ik ben blij dat ik het gekocht heb. Het spel heeft een laag instap niveau, dus zelfs de grootste Golf newb als ik kon zonder enkel probleem meeliften.

Maar met name de grafische kracht van de Vita, zorgt ervoor dat je op de virtuele golfbaan van Everbody’s Golf kunt genieten van prachtige graphics. Werkelijk oogstrelende omgevingen die om je heen op de achtergrond worden getoverd. Regelmatig zat ik te vloeken als ik een slag echt helemaal verkeerd inschatte en weer zonder pardon in een zand bunker sloeg. Gelukkig kun je dat met een mooie klap tegen de golfbal zo weer verhelpen en beleefde ik tot nu toe al veel plezier met de game. Eerste impressies? Positief. Nu maar hopen dat de golfbal ook op de lange termijn in het gaatje wil belanden.

Everybody's Golf

Het moge duidelijk zijn dat mijn eerste ervaring met de Vita absoluut positief is. Het ziet er naar uit dat Sony met deze nieuwe handheld wederom goud in handen heeft en een belangrijke plek op de mobiele markt kan gaan veroveren. Ik ben benieuwd hoe de komende maanden zich gaan ontwikkelen en welke games en functies er worden toegevoegd. “But until then, the world is too busy playing.”

Geef een reactie

