Natural Selection 2

Geplaatst op: 13 februari 2012 door Arkadi De Proft in Impressies
Tags:, , , , , ,

Ik bevind mij in een donkere hal met slechts simpel lampje om alles te verlichtten. Ik kijk angstig in het rond, draaiend met mijn geweer naar elk angstaanjagend geluid dat ik om mij heen hoor. Zenuwachtig draaiend bij iedere beweging die ik zie. Ik wandel even voort tot aan de deur, die mij hopelijk de uitgang zal bieden. Net als ik voor de deur sta, hoor ik gebonk op de deur. Langzaamaan zie ik verschillende deuken in de stalen deur verschijnen. Plots vliegt de deur op mij af en beland ik weer helemaal aan het andere eind van de  kamer. Ik probeer de harde pijn te verbijten en ik kijk naar wat er eigenlijk gaande is. Uit de deur komt een reusachtige alien neushoorn gekropen. Ik schrik mij  dood, maar voordat ik besef wat er gaande is, zie ik hem omhoog springen en…alles wordt donker. Is dit het einde?

Dat is één van de vele scenario’s die je kunt meemaken wanneer je de game Natural Selection 2 speelt; een game die door dezelfde ontwikkelaar is gemaakt als voorgaande mod, Natural Selection. Aan de gameplay valt wel iets heel speciaals op te merken. Natural Selection draait namelijk om het gevecht tussen mens en alien. Daarbij is het bijzondere dat je zowel in de huid kunt kruipen van de mensen, ook wel Frontiersmen genoemd als in die van de aliens, de Kharaa. Als Frontiersman is het jouw taak om de alien hives, ofwel de broedplaats van de aliens, te vernietigen waardoor de aliens zich niet meer kunnen voortplanten. Als Kharaa heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende soorten waaronder de over muren klimmende ‘Skulk’, kleine ‘Gorge’, vliegende ‘Lerk’, moordende ‘Fade’ of gigantische ‘Onos’ die door muren kunnen rammen.

Tactische mogelijkheden
Genoeg variatie dus. Natural Selection 2 is daarom ook een game waarin je zeker niet enkel wat in het rond moet schieten met een geweer in de hoop dat je een alien raakt. Het is veel meer dan dat. De Commander in het team kan namelijk een overzicht van de map krijgen waardoor hij in bird-view ziet wat er gaande is. Op deze manier kan hij overal gebouwen neerplanten, grondstoffen verzamelen en upgrades laten onderzoeken. Tevens is hij de persoon die het aantal bots in een game regelt, wat tot zeer interessante spelmomenten kan leiden waarbij twee commanders het tegen elkaar opnemen met elk een aantal bots onder hun arm.

Gewone mariniers kunnen dan wapens in de armory kopen of sentry turrets en siege cannons neerzetten om al het alien gespuis terug naar het heelal te schieten. Aliens kunnen dan weer kamers bouwen waar ze upgrades kunnen kopen of ze kunnen speciale krachten ontwikkelen en ze kunnen tevens vallen plaatsen om de mensen creatief uit te schakelen.

Groene smurrie op de muur
De omgeving en het tactische teamspel zijn als twee handen op één buik. Beiden zijn namelijk zeer dynamisch in elkaar gezet en hangen van de toestand van het gevecht af. Als de aliens namelijk de bovenhand hebben, zal er zich een groene smurrie verspreiden door heel de map. Al heel spectaculair, zeker wanneer je in een moeilijk gevecht zit in een smalle doorgang en de smurrie op je af ziet komen. Maar deze is er niet alleen voor de schijn: het zal namelijk ook die zuurverdiende gebouwen van je commander onschadelijk maken waardoor ze nutteloos worden. Het zal ook de stroom uitschakelen, waardoor de lichten het begeven en je dus in een enge, kille duisternis zit.

Deze game belooft dus heel wat schrikwekkende momenten, als de stroom plotseling uitvalt en je helemaal alleen in een hoekje zit met al het gespuis rond je heen. Maar schrik niet, hier kun je wat tegen doen. Je kunt het verspreiden tegenwerken door er even met een vlammenwerper op te sproeien waardoor de verspreiding stopt en de smurrie zich terugtrekt. Als het echter helemaal tegenzit en je geen mogelijkheden hebt tot wat vuur, dan is de laatste oplossing de duur dichtschroeven waardoor de infectie maar tot aan de deur kan geraken. Het zou natuurlijk wel oneerlijk zijn moesten de aliens nu vastzitten en dus kan je met de Onos door die deur rammen en zo de infectie verder verspreiden.

Angstaanjagend genot
Het ziet ernaar uit dat Natural Selection 2 een game wordt die barst van de spannende momenten. De game zit vol met interessante toevoegingen en lijkt een uiterst geschikte multiplayer te worden als je met een paar mede-griezelaars losgaat op Skype, of een ander programma. Voor welke kan zul je gaan, de aliens of die van de mens? Het feit dat je de keuze krijgt en zelfs de slechte jij in je naar boven kunt halen door het menselijke ras compleet uit te roeien, geeft een schuld maar bevredigend gevoel. Het dynamische verloop van Natural Selection 2 en het feit dat deze game continu geüpdatet wordt, maakt deze titel een volwaardige opvolger van de bekende Half Life 2 mod. Bovendien worden alle tools vrijgegeven om zelf je eigen wapens en maps te maken waardoor deze weer een flinke boost krijgt qua content. Ongelofelijk dat de prehistorische Source engine nog steeds bloeit als een prachtige tulp in het begin van de lente. Een sci-fi titel om absoluut in de gaten te houden, want volwaardige alien-games zijn op dit moment helaas uiterst schaars.

reacties
  1. Kevin zegt:

    Dit spel maakt geen gebruik van de Source engine. Het gebruikt Lua codering en combineert dit met hun eigen Spark engine. Is 0% comapitible met de Source engine…

Geef een reactie

