Cobalt

Geplaatst op: 6 februari 2012 door Arkadi De Proft in Impressies
Tags:, , , ,

In Cobalt, de nieuwste PC creatie van Oxeye Game Studio en in samenwerking gemaakt is met Mojang kruip je in de rol van een schattige kleine robot genaamd Metalface MK1. Met een groot arsenaal aan gadgets zoals slow-motion bewegingen en jet-schoenen, kun je op een zeer verfrissende manier dood en verderf zaaien. Hoewel de game nog altijd in alpha is kun je deze al kopen en deze game gebruikt dan ook hetzelfde systeem als Minecraft waarbij je geleidelijk aan meer betaald, afhankelijk van de staat of versie van de game. Kan Metalface MK1 ons in Cobalt meenemen naar een interessante wereld om je in te verliezen en waar de gameplay eenzelfde indruk kan achterlaten? Een onlangs verschenen vroege previewcode gaf ons al de mogelijkheid om een eerste duik in het surrealistische water te kunnen nemen.

Het antwoord op de vraag hierboven luidt steevast ja. Metalface MK1 wordt heel leuk naar voren gebracht en kan hele leuke bewegingen uit zijn mouw schudden waardoor hij de kogels en andere projectielen van je vijand zonder enige moeite kan ontwijken. Slim, door te dansen uit het oog van de naald te springen. Dat wil ik ook wel leren. Alhoewel, zonder enige moeite? Ik ben al heel vaak op mijn virtuele smoel gegaan door een goedgemikte raket van een boze vijand die ik niet kon ontwijken omdat er ofwel geen plaats was, ofwel omdat ik de knop vergeten was om te rollen en te springen. Daarom moet er aan de besturing nog wat liefde en aandacht besteed worden. Ik mis nog een beetje de souplesse. Simpelweg lopen is helemaal niet moeilijk, net zoals schieten. Maar als je wat geavanceerde ontwijkmanoeuvres wilt gebruiken, dan moet je toch al eens goed kijken naar je toetsenbord want de toetsen zijn ietwat raar gekozen en bovendien moet je precies op tijd zijn wil je een projectiel succesvol afkaatsen. Maar dat drukt de pret echter niet want deze game is meer dan dat en met wat oefening lukt dit wel.

Home alone
Het is daarom ook zeer jammer dat deze game op dit moment nog niet samen met anderen speelbaar is. Dit zal ook zo blijven tenzij dat je van een extra controller (of van hetzelfde toetsenbord) gebruik maakt en dus samen op één computer speelt. Volgens mij zit in deze game veel meer potentie, mocht deze online of met vrienden toegankelijk worden gemaakt. Zo zijn er bepaalde gamemodes gewoon niet speelbaar doordat je helemaal alleen op je computer zit. Er zijn daarentegen wel bots toegevoegd die dit gevoel wat moeten onderdrukken, maar die zijn niet in elke gamemode speelbaar. Bovendien krijg je toch dat echte groepsgevoel niet als je tegen computerbestuurde vijanden moet vechten, waar deze game zich eigenlijk wel uitstekend voor leent.

Overleven
De gamemodus die zich wél uitstekend leent voor wat singleplayer speelplezier is ‘Survival’. In Survival moet je, zoals de naam al doet vermoeden, zo lang mogelijk zien te overleven tussen massa’s steeds sterker wordende vijanden. Dit doe je door eerst een wapen te kopen en dan het dodental op laat lopen, waarna je diamanten krijgt van de vijanden die je vermoord hebt. Noem het maar een soort valuta. Jouw opponenten variëren trouwens tussen kleine paddenstoelen tot echte robotten die zich sterk zullen verweren.  Je doet er goed aan door wat (zeer goedkope) ammunitie te kopen want met een geweer alleen kom je niet ver, aangezien deze vaak maar een minimaal aantal kogels bevatten. Zo word je ook al direct voor  een keuze gezet. Ga je toch maar voor die hele dure revolver en koop je wat minder kogels, of ga je toch maar voor een goedkoper model maar dan met heel veel kogels in je binnenzak? Keuzes die cruciaal zijn in de succesfactor van jouw personage. Of je kunt natuurlijk een gulden middenweg kiezen en een middelmatig geweer kopen met voldoende ammunitie in je inventaris. Hoe dan ook, je zult het één moeten opofferen om het andere te kunnen krijgen.

Puzzelplezier
In Cobalt ben je niet gewezen op het oplossen van hersenkrakende puzzels of het werken met eventuele portalen Maar soms zitten sommige deuren vast en kun je die enkel openen door over een muur te klimmen en zo naar een gebied gaan dat vroeger gewoon een zwarte schaduw was. Daar krijg je dan een knop waarmee je alarmsystemen, deuren en andere met een klik kun uitschakelen. Dergelijke puzzels kun je in Cobalt verwachten. Het leuke is dat je daadwerkelijk wordt beloond door het boeken van progressie. Terwijl je je een weg door de verschillende levels baant, kom je namelijk zo nu en dan ook een stad tegen die jou verschillende voertuigen aanbiedt om sneller te kunnen reizen. Er zijn tot nu toe niet echt NPC’s aangezien je de meeste wapens uit automaten haalt maar deze zullen er wel nog komen. Toch weet de afwezigheid van personages een bepaald gevoel van eenzaamheid te veroorzaken, wat weer bijdraagt aan de heerlijk hopeloze sfeer die de game uitstraalt.

Ook staat er een level editor in de planning, eentje die je kunt vergelijken met die uit LittleBigPlanet. Een meer dan welkome toevoeging, want als er iets is wat een gamecommunity kan zijn, dan is het wel creatief en ruimdenkend. Verwacht in de toekomst daarom een gros aan nieuwe toffe levels om te spelen die zijn gemaakt door fanatieke spelers.

De kleren maken de… robot?
De ontwikkelaar heeft voor Cobalt gekozen voor een typische side-scrolling game, waardoor de game toch z’n eigen dimensie krijgt. Bovendien is de game voor het grootste deel met de hand getekend, met uitzonderingen van de lichteffecten waardoor er een heerlijke hopeloze sfeer ontstaat. Mede omdat alles gewoon zo simplistisch is voorgesteld. De schade aan de robot bestaat uit het uitvallen van zijn oogbollen, het afknappen van zijn stalen armen en soms worden hoofd en lichaam zelfs van elkaar gescheiden door de goedgemikte granaten die vijanden op je afvuren. Je moet wel een hart van steen hebben, wil je niet te doen hebben met die aandoenlijke Metalface MK1. De achtergronden bestaan uit simpele tekeningen maar daartegenover krijg je wel sterk gedetailleerde voorgronden die meteen je aandacht trekken. De ontploffingen en kogelinslagen worden mooi gepresenteerd, maar eigenlijk draait deze game volledig rond simplisme. Geen complexe missies, geen uitgebreide graphics die afleidend werken en andere dingen die te veel de aandacht zouden opeisen. Maar in plaats daarvan biedt Cobalt een game die deze zaken op de achtergrond zet en sterke gameplay en een hoge funfactor duidelijk laat doorschemeren.

Nu al een aanrader
Afgaande van de vroege previewcode, kan ik rustig zeggen dat Cobalt al in de fase van de ‘rups’ duidelijk potentie heeft om zich te ontpoppen tot een prachtige vlinder. Deze game heeft concepttechnisch alles in huis: schattige robots, leuke wapens, gadgets en een interactieve wereld. Met de toekomstige level editor, een mogelijke multiplayer en veel andere toevoegingen, zie ik deze game zeker een volwaardige indie-game worden. Voor maar €9.95 in de alfa fase, valt er niet over te twijfelen en zeker niet als je weet dat de allerlaatste prijs €19.95 zal zijn. Het is een gokje, want je weet natuurlijk niet of een game bevalt of niet zonder dat je het speelt. Maar neem maar van mij aan dat Cobalt barst van de potentie. Ik zal de ontwikkeling van Cobalt op de voet volgen en mij in de tussentijd kunnen verliezen met de eerste stappen van Metalface MK1.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s