The Darkness II

Geplaatst op: 5 februari 2012 door Arkadi De Proft in Impressies
Tags:, , , , , , ,

Ik word wakker met mijn beide handen genageld aan een houten plank, met een ijzeren staaf van formaat. Ik schreeuw het uit van de pijn en zie dat ik aan het bloeden ben. Ondertussen word ik ook nog aangesproken door een verminkte man die duidelijk mijn krachten wil stelen en ik word als dwangmiddel keihard geslagen. De pijngrens laat mij mijn verleden opnieuw herbeleven, met alle gruwel en kwel die weer naar boven komen. Doodnormale zaken in de nieuwe chaotische shooter The Darkness II.

Heel veel gore
Afgaande van de tot nu toe vrijgelaten informatie, windt ontwikkelaar Digital Extremes er omtrent The Darkness II geen doekjes om en pakt het flink uit met liters bloed, ingewanden, doorgehakte lichamen en natuurlijk die afgrijselijke monsters die aan jouw lichaam bevestigd zijn. Ofwel twee lange soorten slangen (ingesproken door de briljante Mike Patton!) die je zelf kunt besturen om zo een weg door je vijanden te maaien. Maar de grafische stijl waarmee al dit geweld wordt gepresenteerd is wel heel bijzonder, want in tegenstelling tot de vorige Darkness titel wordt het vervolg neergezet als een ‘celshading’ game, ofwel een geloofwaardige wereld waarin alles met de hand getekend lijkt te zijn.

De stijl kun je het beste vergelijken met de in 2009 uitgekomen shooter Borderlands. De game is dus volledig met de hand geschilderd en komt heel dicht in de buurt van de comic book reeksen waarop de game eigenlijk geïnspireerd is. Een zeer goed besluit, want zo wordt de overgang tussen game en stripboek heel geloofwaardig neergezet. Want wie heeft nou nog nooit een rol in een stripboek willen spelen? Gelukkig weet Digital Extremes met The Darkness een stijl te hanteren die niet minder mooi is dan een realistische aanpak en wordt de keiharde actie zelfs nog een stukje gruwelijker. Want door deze techniek worden de afgerukte lichaamsdelen extra goed in de rode verf gezet. Sterker nog, volgens mij heb ik nog nooit zoveel bloed gezien in een game. The Darkness II is dus zeker niet geschikt voor gevoelige gamers en ook kleine kinderen en stieren kunnen het beste zo ver mogelijk wegblijven van Digital Extremes’ nieuwste creatie.

Dua… Quad wield!
De game kent natuurlijk, buiten het volledig vernieuwde grafische jasje, ook noemenswaardigheden in de gameplay. Zo bestaat er nu zoiets als quad wielding waardoor het mogelijk is om tegelijkertijd gebruik te maken van je wapens en van The Darkness, de voorgaande ‘slangen’. Vier dodelijke wapens tegelijk. Zie je de mogelijkheden al voor je? Ook je Darkling, een soort van kleine, lelijke, maar verdomd humoristische dwerg met een Union Jack-shirt aan die maar al te graag in het rond plast, staat aan jouw zijde om dood en verderf te zaaien. Maar dat is natuurlijk niet zijn enige troef want zo zal hij ‘Jacky’, de hoofdpersoon door de uitgebreide levels leiden, belangrijke items aanduiden bij een baasgevecht, voor jou naar onbereikbare plaatsen gaan of zelfs vijanden op zijn eigen manier om zeep helpen. Aandoenlijk eigenlijk.

Het is trouwens ook mogelijk om de omgeving in je voordeel te gebruiken, door bijvoorbeeld een auto deur als schild te gebruiken en daarna te slingeren naar de vijanden om ze zo doorheen te ‘zagen’. Of met een paal van een verkeersbord de vijand aan de muur spietsen. In tegenstelling tot de vorige game kun je trouwens je wapens en de krachten van The Darkness in publieke plaatsen gebruiken, al verdwijnen deze wel elke keer als je in een omgeving komt die te licht is. De boodschap is dus om alle lichten kapot te schieten of te slaan.

Harten als hoofdgerecht
Telkens als je een vijand vermoordt, dan krijg je speciale punten waarmee je een level speciale opwaarderingen vrij kunt spelen. Dit systeem bestaat uit een veld waar alle vaardigheden los met elkaar verbonden staan. Koop je een nieuwe waardigheid, dan zul je weer toegang krijgen tot een nieuwe tak. Met deze punten kun je trouwens je wapens verbeteren, evenals de krachten van de Darkness en jouw wapens zelf. Alsof Jackie nog niet sterk genoeg is. Door het gebruikte levelsysteem moet je tactisch omgaan met de punten die je hebt, want zelfs bloedgeld kan een keer opraken. Je krijgt echter meer punten door vijanden op de meest creatieve en gruwelijke manieren om het leven te brengen. Geloof mij maar, het zijn er een hoop! Een goede manier hiervoor is door de vijand omhoog te tillen met één van je twee slangen en met de andere een speciale aanval uitvoeren waardoor je vijand doormidden gescheurd wordt of zelfs gewoon een gat door zijn lichaam geduwt kan krijgen. Kassa! Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar Jackie is natuurlijk geen superheld en kan niet oneindig leven. Wat hij wel kan is zichzelf helen door The Darkness de harten van dode vijanden op te laten eten. Zoals ik al zei is deze game gebaseerd op pure gruwel en gore en dit is nog maar eens het bewijs. Maar wel in een uiterst stijlvol jasje.

Vendetta!
Er is ook een coöperatieve multiplayer mode aangekondigd, waarin maximum vier antihelden een compleet nieuw verhaal kunnen beleven. Zo heb je de Inugami, een sluipmoordenaar met een vlijmscherp samoerai zwaard tot zijn beschikking. Hij krijgt hulp van Shoshanna, een ervaren agent die gebruikt maakt van een 75 jaar oud familiewapen. Is dit nog niet genoeg dan is er ook Jimmy Wilson, een typische Schotse dronkaard die houdt van voetbal, alcohol en anderen irriteren. Zoals he teen echte Viking betaamt, maakt hij dan ook gebruik van een bijl. Als laatste hulpmiddel is er JP Dumond, vroeger een dokter die nu zijn magische krachten gebruikt voor het bestrijden van allerlei gespuis. Hij heeft magie in zijn handen en krijgt soms hulp van zijn duistere voodoo staf om vijanden naar het hiernamaals te sturen. De speelstijl van ieder personage kun je vergelijken met die van Jackie in de verhaalgedreven modus, maar individueel spelen ze toch weer compleet anders. Dit kan alleen maar voor een hoge herspeelbaarheid zorgen en dat moedig ik tot in het diepste van mijn hart aan. Veel meer is er nog niet over de coöperatieve modus bekend, maar het klinkt als een veelbelovende toevoeging en niet als een gehaaste gimmick.

Een gruwelijke kansmaker op groot succes
Het ziet er sterk naar uit dat The Darkness II gruwelijker, bloederiger en intenser wordt dan ooit, maar gelukkig ook plaats is gemaakt voor een zo nu en dan komische noot. Met een prachtige getekend grafisch jasje weet The Darkness II ranzigheid te vervangen voor een geweldige stijl, waar vele slechteriken nog wat van kunnen leren. Verschillende nieuwe toevoegingen, waaronder een uitgebreide coöperatieve modus, kunnen ervoor zorgen dat de greep naar succes voor The Darkness een waarschijnlijke vangst kan worden. Voor mensen die graag het bloed op hun scherm zien spatten, houden van monsters en daar ook nog wat humor bij kunnen nemen is deze game zeker eentje om in het oog te houden. Digital Extremes moet wel heel duidelijk zijn best doen, moet deze trip van de hel geen hemels genot gaan worden.

The Darkness II is vanaf 10 februari te koop voor de Xbox 360, PlayStation 3 en PC. Een game als The Darkness II schreeuwt eigenlijk om een visuele presentatie. Daarom heb ik de PC-versie van demo ook voor je opgenomen. Het bloederige resultaat van mijn speelsessie op de PC kun je terugvinden in de video hieronder. Als je daar geen hartstilstand van krijgt, dan weet ik het ook niet meer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s