Waarom ik niet kan wachten op de PlayStation Vita

Geplaatst op: 2 februari 2012 door Suzanne de Jong in Verhalen
Tags:, , , , , ,


Toen de nieuwe handheld van Sony tijdens de E3 afgelopen jaar geboren werd en de naam PSVita kreeg was ik een heel erg gelukkig mens. De presentatie, het aanbod van games: het klopte allemaal. Toen ik er tijdens de Gamescom in Keulen vorig jaar mee mocht spelen, was ik al helemaal niet meer te stuiten. Wat een prachtig apparaat. Inmiddels heb ik sinds de aankondiging en de speelsessie een hele tijd moeten wachten, maar daar komt snel een eind aan. Op 22 februari ligt het nieuwe stukje hardware namelijk in de winkel. Ik heb de Vita al gereserveerd. Ben je benieuwd waarom ik zo uitkijk naar Sony’s nieuwe handheld en welke games ik erop ga spelen? Laat mij het jou even rustig uitleggen en neem deze informatie tot je waarom Sony’s handheld naar mijn mening een absolute must have gaat worden.

 

Na de aankondiging op de E3 heb ik kort daarna het apparaat zelf mogen testen op de Gamescom met de crew. Jammer genoeg was het eerste apparaat wat ik in mijn handen kreeg een beetje oververmoeid. Wat niet zo gek is, op die beurs lopen er tienduizenden zwetende mensen rond die allemaal met hun zwetende klauwen aan die ene Vita gaan zitten. Het apparaat liep alleen vast, en dat is iets wat de beste zou kunnen overkomen. Hier ga ik dan ook nog geen oordeel over vellen, want op het internet kan ik deze problemen gelukkig nog niet teruglezen. Want tja, de Vita is al te koop in het land van de rijzende zon. Gelukkig was er op de drukke beursvloer nog een andere Vita over die ik alsnog in gebruik kon nemen.

 

Op het testapparaat dat ik in mijn handen hield, kon ik een racegame spelen. Als ik mij niet vergis was het de nieuwe Ridge Racer. Het viel alleen niet zo in mijn smaak aangezien ik de eerste twee rondes steeds vooraan stond en in de laatste ronde een paar keer crashte waardoor ik alsnog als laatste eindigde. En dan kan ik nog wel tegen mijn verlies, maar het nadeel tijdens zo’n beurs is dat je maar één keer een potje mag doen en er dan plaats gemaakt moet worden voor de volgende gamer die veel te lang in de rij gestaan heeft. Tot dusver had ik nog alle begrip totdat de Duitse jongeman van de PlayStation Vita stand aan me vroeg “Hat es dir Spaß”? ik weet niet of het gemiddelde IQ van de Duitser hoger of lager is dan die van de gemiddelde kaaskop, maar op dat moment had ik er weinig vertrouwen in; man ik heb net een spelletje verloren wat ik niet eens over mag doen en vraag jij of ik het leuk vond? Oke ik vond het leuk, op het feit na dat ik verloor was het een geweldige ervaring op met de Vita te mogen spelen. Dat is dan 1-0 voor jou, onbekende Duitse Vita medewerker.

 

En een paar  weken geleden barstte de strijd los om de Vita reserveringen; alle winkels proberen het zo aantrekkelijk mogelijk voor de consument te maken om bij hun te reserveren. Maar mijn keuze was snel gemaakt: van de drie winkels bij mij in de beurt viel er één al af vanwege ervaring met slechte levering en toen heb ik door middel van de ‘Iene Miene Mutte’ methode de desbetreffende winkel gekozen. Een methode die mij gelukkig niet vaak teleurstelt. Maar voor een apparaat als de Vita is er natuurlijk geld nodig. Zo was ik slim genoeg geweest om vroegtijdig te beginnen met geld apart te leggen zodat ik helemaal los zou kunnen gaan als het zover zou zijn. Als ik een nieuwe handheld koop wil ik natuurlijk ook de nodige toffe spellen en accessoires erbij kunnen aanschaffen. Zo zijn vrouwen nu eenmaal. Of laten we eerlijk zijn: zo zijn gamers nu eenmaal die enthousiast zijn over een nieuw apparaat.

Ook moest de overweging gemaakt worden of ik voor de 3G of Wi-Fi versie zou gaan. Ondanks dat ik het heerlijk vind om in de trein te zitten, reis ik er niet vaak mee. En aangezien ik bijna mijn rijbewijs heb en dan zelf moet opletten tijdens het rijden, leek een 3G versie mij niet de beste keuze. Zo heb ik gekozen voor de Wi-Fi versie, omdat ik dan tijdens een treinreis kan genieten van het Hollandse uitzicht. Oké wie houd ik voor de gek, uiteraard zodat ik tijdens het autorijden niet voornamelijk vol op de rem hoef te staan omdat Nathan Drake interessanter is als oom agent mij een stopteken geeft.

Eigenlijk verraad ik nu ook één van de spellen die ik bij de Vita gereserveerd heb. Uncharted Golden Abyss is een must have voor de nieuwe handheld, het is immers de titel waarmee Sony een groot deel van de gamers muisstil wist te krijgen tijdens de E3 presentatie. Het zag er dan ook waanzinnig uit. Of de game ook zo waanzinnig is, gaan we nog meemaken. Ook ga ik met de kleinere versie van Sackboy aan de slag, de LittleBigPlanet serie op de PlayStation 3 heeft mij nooit heel erg kunnen boeien maar ik geef het op de Vita een nieuwe kans. Als vrouw heb ik ergens toch een zwak voor de schattige Sackboy. Speltechnisch gezien denk ik dat LittleBigPlanet op de Vita beter tot zijn recht zou kunnen komen door het touchscreen. Maar dan moeten ze daar wel slim gebruik van weten te maken, maar ik heb er vertrouwen in.

Stiekem wil ik toch nog even terugkomen op het onderwerp ‘Gamescom’ waar ik laatste werd tijdens de racegame. Nog steeds zit dit me ergens dwars, en ik wil een revanche. En die ga ik krijgen ook. In ModNation Racers: Roadtrip welteverstaan. Het eerste spel op de PlayStation 3 heeft mij uitermate vermaakt en met een beetje mijn best doen veroverde ik daar dan de eerste plaats. Eens zien of dat met de Vita versie ook zo makkelijk gaat lukken. Dan kan ik misschien de nare race ervaring die ik op de Gamescom had, eindelijk eens vergeten. Dus, onbekende Duitse medewerker van de Vita, als ik je tegenkom dan daag ik je uit tot een hard duel en roep na de overwinning: “Hat es dir Spaß”?

Ik ben al lang over het verdriet heen dat de Vita in Japan al een flinke poos uit is. Zo zijn er in de tussentijd enkele kleine en wat grotere problemen naar boven gekomen en opgelost. Ofwel, wij krijgen een superieure versie. Tof! Er komt  net zo’n enthousiaste foto als hierboven maar dan met mij want over een kleine twintig dagen sta ik nog voor openingstijd bij de voordeur van de gamezaak. Wel goed ingepakt, want het schijnt kouder te worden dan een Siberische horrorwinter. Als ik dan eindelijk de op mijn naam gezette PlayStation Vita mee in mijn verkleumde vingers naar huis kan nemen, ga ik voor een uitgebreide video maken over de unboxing. Of je moet al willen zien hoe ik sta te wachten voor de deur van de winkel. Zoja, laat het dan hieronder in de comments weten en laat ook gelijk weten of je Sony’s nieuwe handheld willen hebben. Als dat zo is, welke versie ga je aanschaffen? En met welke games? Geen handheld compleet zonder enkele toptitels, natuurlijk! Met een dikke rode pen staat 22 februari keihard genoteerd op de kalender. Met dit weer zou het mijzelf laten invriezen om de tijd te laten verstrijken, eigenlijk niet eens zo’n gek idee zijn.

Geef een reactie

