SoulCalibur V

Geplaatst op: 31 januari 2012 door Suzanne de Jong in Reviews
Tags:, , , , , , , , , , ,

Er zijn alweer een hoop jaren verstreken sinds de allereerste SoulCalibur uit is gekomen op de SEGA Dreamcast console. Goede tijden. Maar het is inmiddels ook alweer vier jaar geleden dat SoulCalibur IV uit kwam voor de Xbox 360. De hoogste tijd voor een gloednieuw deel in de SoulCalibur franchise, moet ontwikkelaar Namco Bandai hebben gedacht. Hoe ze het nieuwe jaar inbeuken met een van de eerste betere beat ‘em ups, dat vertel ik jullie hieronder. Hoewel ik er wel enige blauwe plekken voor over moest hebben. Maar is SoulCalibur V de magnum opus in de reeks? Weet deze game zich in het genre naar nieuwe hoogten te vechten?

Ik moet toegeven pas bekend te zijn met de SoulCalibur franchise sinds het vierde deel dat enige jaren geleden uit was gekomen. Maar het plezier dat ik met die titel had beleefd, is eigenlijk niet te omschrijven. Vroeger, toen ik een jaar of zeven was, hadden mijn ouders een Super Nintendo beneden staan waar ik regelmatig de game Final Fight op speelde. Dit was natuurlijk hele andere koek dan de letterlijk meer diepgaande weergave die SoulCalibur ondersteunt. Jammer genoeg ben ik nooit echt verder gegaan met het vechtgenre. Maar toen ik hoorde dat ik SoulCalibur V mocht gaan reviewen, kwam er ergens wel een stukje jeugdsentiment naar boven wat ik van de Final Fight game heb over gehouden. Ik was weer helemaal klaar voor de moderne digitale strijd tussen gespierde bonken en vrouwen met die heerlijk overdreven korte rokjes, zoals we die gewend zijn uit menig Japanse game.

Awesome

Een verrassend goed verhaal voor een vechtgame: Tijdens een game als SoulCalibur moet de verhaallijn natuurlijk wel een beetje aantrekkelijk zijn, iets waar menig vechtgame helaas keihard de mist bij ingaat. De gameplay is immers wat recht toe recht als het aankomt op het vechten zelf. Een sterk verhaal zou een meer dan welkome afwisseling zijn. En gelukkig weet SoulCalibur V op dat vlak flinke punten te scoren.

Het verhaal gaat over de jongeman Patroklos die zijn zusje zoekt. Maar haar eenmaal gevonden houdt het verhaal nog niet op. Zijn zusje Pyrrha is niet helemaal zichzelf meer, en moet ook zichzelf terug weten te vinden. Meer dan dit zal ik je niet vertellen, want aan spoilen doen we hier niet. Het is veel leuker om het zelf uit te vinden, toch? Maar je moet wel weten dat ik op verschillende momenten op het puntje van mijn stoel zat, terwijl het ongeveer drie uur durende verhaal mij compleet in de game wist te zuigen. De afwisseling tussen de op perkament getekende afbeeldingen en de prachtige tussenfilmpjes zijn perfect op elkaar afgestemd; een combinatie die perfect klopt.

Meerdere keren gebeurde het dat ik door het meeslepende verhaal ik zo boos was op de tegenstander werd die ik tijdens een gevecht voor me kreeg dit te zien was in mijn speelstijl. Ik moest en zou het gevecht dan winnen. Emotie is dus sterk aanwezig. Maar als het verhaal in een singleplayer vechtgame zo meeslepend is dat je nagels spontaan een paar centimeter korter zijn na het uitspelen, dan doe je als game ontwikkelaar iets goed. Al helemaal als de gameplay wat eentonig is en het op die manier spannend en interessant wordt gehouden voor de speler. 

Grafisch een absolute parel: Er valt niet te ontkennen dat SoulCalibur V een grafisch jasje kent om je vingers bij af te likken. De graphics zijn absoluut tot een opvallend hoog niveau getild voor de huidige generatie consoles. Met name de gevechten zelf, die vaak op een hoog tempo door je beeldscherm gaan ziet er kraakhelder uit. Als je een beetje een mooi hoog resolutie scherm tot je beschikking hebt is het dus helemaal een feest. Maar ook de prachtige tekeningen op perkament die het verhaal deels vertellen zijn onweerstaanbaar mooi. Vooral met de afwisseling van de cutscenes, krijg je het gevoel een visuele trip door luilekkerland mee te maken.

De schaarsgeklede vrouw blijft rustig, terwijl ze op een been aan het vechten is. Dat noem ik nou wilskracht.

Ik hoor stemmetjes: Een belangrijk oogpunt in SoulCalibur V is zonder twijfel de voice acting en dan met name tijdens de verhaalvertelling bij de op perkament getekende afbeeldingen. Deze staan stil maar door de betoverend goede voice acting lijkt het alsof de tekeningen tot leven komen. Maar ook in de cutscenes misstaan de voice acting ook zeker niet. De stemacteurs in SoulCalibur V weten ervoor te zorgen dat het verhaal net die ene extra dimensie krijgt. En dat is een welkome toevoeging in een wereld waar alle keiharde gevechten in 2D verlopen.

Vechten zonder bloedneus: Zoals de trend verloopt in de meeste recente vechtgames, kun je ook in SoulCalibur V je virtuele bloed, zweet en tranen investeren in de online mogelijkheden die de game rijk is. Zo kun je je begeven in een lobby tot zes andere stoere krijgers, of in een grotere massale lobby waar de chaos de overmacht krijgt. Zo kunnen zowel stille krijgers als de echte Rambo’s onder hun lol niet op, want hoe meer spelopties hoe beter. Maar vooral het niveau van de tegenstanders is niet misselijk. Dit leidt ertoe dat je door vallen en op te staan net zolang door blijft trainen om net zo goed te kunnen worden en door blijft gaan tot je die ene move doorhebt. Het voordeel? Je kunt slaan, schoppen en beuken wat je wilt zonder maar ook een bloedneus te riskeren. Uiteindelijk dan, want de weg naar succes is er een waar het rode spul ongetwijfeld rijkelijk vloeit.

Kleine, maar cruciale extra’s: Waar ik altijd over te spreken ben is de aanwezigheid van online leaderboards, waar je rustig uren naar kunt staren als je toch druk bezig bent om al die tegenstanders van hun plek af te stoten. Het gaat er dan dus nog hard aan toe. Het competitiegevoel is duidelijk aanwezig. De aanwezigheid van een replay modus waarin je al jouw matches nog rustig kunt terugkijken en leren van alle gemaakte ‘fouten’, helpen je nog eens extra om beter te worden in de oeroude vechtkunsten. Het zijn kleine toevoegingen die toch cruciaal zijn in de mogelijkheid om je te kunnen onderscheiden van andere titels uit hetzelfde genre.

Je eigen persoonlijke vechtersbaas: Allemaal leuk en aardig dat je de beschikking krijgt over een groot aantal personages met ieder zijn eigen karaktertrekjes en vaardigheden, waaronder Ezio Auditore Da Firenze uit Assassin’s Creed. Echt een gruwelijk personage. Maar om je echt één te kunnen laten voelen met de gamewereld, is het goed dat je in SoulCalibur V de mogelijkheid hebt om een eigen personage te maken die perfect bij jouw doen en laten kan passen. Of juist totaal niet, die keuze is aan jou. En geloof mij maar, deze ‘Creation’ modus gaat vrij ver op het gebied van opties en aanpassingen tot in de kleinste details. Niet alleen zorgt dit voor een aanzienlijk grotere herspeelbaarheid in de online modus, maar het zorgt ook voor hilarische gezichten tussen je vrienden als jullie persoonlijke spierbundels het tegen elkaar moeten opnemen in de ‘Offline’ modus. Want wees nou eerlijk, vechten met jouw eigen unieke krijger maakt een game toch veel leuker?

Deze stoere vechter zou niet bepaald misstaan als koningin op een kwaadaardig schaakbord.

Awful

Waar is de tutorial?: Wat misschien een gemis is voor de nieuwkomers is dat er geen tutorial aanwezig is in de game. Je zult dus zelf uit moeten vogelen hoe je bepaalde moves doet. Na wat op verschillende knopjes rammen ben ik er redelijk goed uit hoe en wat welk knopje doet. Maar ze hadden hier zeker iets meer aandacht in mogen steken. Geen mooie instapmogelijkheid voor nieuwkomers. Tijdens de singleplayer is het wel redelijk goed uit te zingen met enige onervarenheid, maar eenmaal in de online modi beland, krijg je flink wat billenkoek van je tegenspelers als je wat onervaren bent.

Angst voor eentonigheid: Ondanks het boeiende verhaal in de singleplayer, ben ik ergens een beetje bang voor eentonigheid op de lange termijn. Online zou ik dit waarschijnlijk alleen een paar uur achter elkaar kunnen spelen als de tegenspelers vrienden van me zijn er we flink wat te babbelen hebben. Gelukkig heb ik heel wat vrienden in mijn lijst dus dat moet goed komen. Maar voor de gamers die niet zo snel online speelmaatjes hebben is de lol er waarschijnlijk na de singleplayer er ongetwijfeld een stuk sneller vanaf. Voor kortere speelsessies zal ik je SoulCalibur V echter van harte kunnen aanbevelen, maar dit geldt voor meerdere vechtgames.

Ezio Auditore Da Firenze, een sluipmoordenaar die ook uit de schaduwen een dodelijke vechter blijkt.

Bevredigd met kleerscheuren en blauwe plekken het nieuwe jaar in
Al met al heeft Namco Bandai weer een prachtig staaltje werk afgeleverd en kunnen we 2012 met bevredigende blauwe plekken ingaan met een ontzettend goede beat ‘em up. Vooral op competitief gebied weet deze game keiharde punten te scoren, met vrienden die heel hard tegen elkaar schreeuwen en aanmoedigen, terwijl de zweetdruppels over de controller heen vliegen. Gelukkig kunnen ook fans van singleplayers hun hart ophalen met het vijfde deel in de SoulCalibur reeks, aangezien de verhaalgedreven modus op het gebied van emotie ijzersterk is. Niet heel lang, maar kwaliteit boven kwantiteit, zeg ik altijd maar. Waarschijnlijk ga ik nog vele uren verliezen in de game, zowel om naar de perfectie te streven van mijn vechtersbaas die ik zelf samenstel in de Creation modus maar ook in de online modi, waar ik natuurlijk alleen maar de allerbeste krijger wil zijn.

SoulCalibur V is vanaf 3 februari dit jaar te verkrijgen voor Xbox 360 en Playstation 3. Een recensie code voor de Xbox 360 werd ons aangeboden door Namco Bandai. De verhaalgedreven modus is uitvoerig doorgelopen en er is flink virtueel kont geschopt in de multiplayer modus. Neem het vooral een keer op tegen onze redactrice, maar ga dan geen krokodillentranen huilen als je dik door haar wordt ingemaakt. Uitdagingen maken het levend spannend, zullen we maar zeggen.


Geef een reactie

