Star Wars: The Old Republic

Geplaatst op: 17 januari 2012 door Erik Dekker in Reviews
Tags:, , , , , , , , , , , , , , , ,

Star Wars is zonder twijfel een van de meest geliefde franchises onder gamers. Epische gevechten tussen goed en kwaad in de ruimte met lightsabers, laserpistolen en Force krachten, is natuurlijk een briljant concept voor een grote reeks aan films, games en boeken. Star Wars gaat al mee sinds de eerste film uit 1977, maar ik ben eigenlijk pas een fan sinds een paar jaar. Komt er een nieuw project uit wat met Star Wars te maken heeft, dan zullen de fans met argusogen naar de ontwikkeling hiervan kijken. Het blijft dan ook een cruciaal onderwerp om aan te snijden. De eerste twee role-playing games Star Wars: Knights of the Old Republic I en II werden uiterst positief ontvangen door het publiek, maar toen enkele jaren terug Star Wars: The Old Republic als massively multiplayer online game werd aangekondigd door ontwikkelaar BioWare, konden vele gamers maar moeilijk wennen aan het idee. Het Star Wars concept leent zich echter wel uitstekend voor een succesvolle online game. Nu The Old Republic uit is gekomen, heb ik de game flink aan de tand gevoeld en ben erachter gekomen of deze verontrusting terecht is geweest.

Star Wars: The Old Republic is echter niet de eerste MMO in de Star Wars reeks die uit is gekomen. Nee, Star Wars: Galaxies ging BioWare’s online game voor en kwam in 2001 uit. De game werd over het algemeen goed ontvangen, maar door tegenvallende spelersaantallen, had uitgever Sony Online Interactive besloten om Galaxies in december vorig jaar voorgoed af te sluiten. Een gemis voor Star Wars- en MMO liefhebbers, maar dat maakt de timing van de komst van The Old Republic extra goed, want dan kunnen de Galaxy veteranen mooi overstappen. Het in elkaar zetten van een kolossaal universum dat tot de nok toe gevuld met content zou moeten zitten, in het Star Wars universum, betekent voor ontwikkelaar BioWare wel dat het op hete kolen aan het lopen is, want er mag maar weinig fout gaan. Helemaal als je je bedenkt dat dit de eerste MMO van deze ontwikkelaar is. Is deze intergalactische missie BioWare gelukt? Is The Force met de ontwikkelaar of is deze eerste poging enkel goed geweest voor een Force Choke?

Awesome

Iedere klasse kent een unieke, krachtige verhaallijn: Waar je in eigenlijk iedere MMO eenzelfde verhaal volgt, ongeacht met welk ras of klasse je speelt, pakt BioWare het met The Old Republic toch net even anders aan. Iedere klasse kent een compleet unieke verhaallijn die kwalitatief gezien niet voor elkaar onder doen. Natuurlijk heb je een hoop missies die toegankelijk zijn voor iedere speler, ongeachte de gekozen klasse, maar je zult altijd unieke missies houden die enkel voor een bepaalde klasse beschikbaar worden gesteld. Dit leidt er niet alleen toe dat het aanzienlijk aantrekkelijker wordt om iedere klasse eens te proberen, in plaats van een individueel personage dat het beste bij jou past, maar het zorgt ook nog eens voor een hele grote herspeelbaarheid. BioWare had al aangegeven dat het ongeveer tweehonderd uur duurt voordat een karakter level 50 wordt (het maximale level). Als je in je achterhoofd houdt dat The Old Republic acht unieke klassen kent die stuk voor stuk een andere speelstijl hanteren, dan kun je je voorstellen dat je deze game voorlopig nog niet zat hoeft te zijn.

Maar het zou eigenlijk verkeerd zijn om te zeggen dat The Old Republic acht verschillende klassen kent. Eigenlijk is dit alleen zo in het oogpunt van het aantal unieke verhaallijnen. Je moet namelijk weten dat iedere klasse op level tien jou de keuze geeft om te kiezen tussen twee compleet verschillende aftakkingen van de klasse. Zo kon mijn ‘Sith Inquisitor’ op level tien kiezen om een ‘Assassin’ te worden, een sluipende moordenaar met een dubbel Lightsaber zwaard, of als ‘Sorcerer’ door het leven te gaan, met verschillende dodelijke Force krachten en helende vaardigheden. Zowel de Assassin als de Sorcerer volgen dezelfde verhaallijn, maar spelen weer compleet anders. Je zou dus kunnen zeggen dat The Old Republic maar liefst zestien verschillende zij-klassen biedt. Overweldigend!

Bijna alle opdrachten gaan gepaard met ijzersterke gesproken dialogen: BioWare staat al jaren bekend om haar sterke verhaal gedreven games. Games als Knights of The Old Republic, Mass Effect en Dragon Age zaten vol met ijzersterke gesprekken tussen jou, je teammaten en vijanden. Maar het zijn niet zomaar gesprekken, maar dialogen waarin je zelf keuzes kunt maken die gaandeweg invloed hebben op het verloop van de game zelf. In The Old Republic is dat ook niet anders. Bijna alle opdrachten die je kunt uitvoeren, worden vergezeld door verschillende gesprekken tussen jou en andere inwoners uit het Star Wars universum. Door zelf te bepalen hoe jij met jouw personage antwoord geeft, bepaal jij hoe het gesprek verloopt, met alle gevolgen van dien.

Ben je een goedheiligman of een kwaadaardige moordenaar? Of zit je er misschien tussenin en werk je enkel voor het geld? Die keuze is helemaal aan jou. Op zich al uiterst uniek in het MMO-genre, aangezien in andere games alle opdrachten bestaan uit grote lappen tekst waar je doorheen moet lezen, maar je krijgt op deze manier ook nog eens veel meer voldoening. Het is veel makkelijker om je zo te identificeren met jouw zelfgemaakte personage en je voelt je ook veel meer in de game betrokken. Ook al ben ik maar een klein stipje in het grote universum dat bestaat uit massa’s met spelers, toch krijg je door alle keuzemogelijkheden dat jouw acties er daadwerkelijk toe doen; dat je echt invloed kunt hebben op de toekomst van het Star Wars universum. En dat geeft ontzettend veel voldoening.

Je staat er niet alleen voor: Waar je in de meeste MMO’s voornamelijk zelf de nodige klappen aan het uitgeven bent, krijg je in The Old Republic hulp van crewleden die je gaandeweg ontmoet. Mijn Inquisitor bijvoorbeeld krijgt hulp van Khem Val, een bruut die ik een keer heb verslagen en zijn loyaliteit daarom bij mij ligt. Ik ben zijn meester. Khem Val is een uitstekende ‘Tank’, ofwel degene die de klappen incasseert terwijl ik op veilige afstand maximale schade uitdeel. Maar compagnons zijn niet alleen nuttig in gevechten, maar ook in conversaties waar ze zich dan ook rustig in zullen mengen. Ze hebben afzonderlijk van elkaar wel unieke gedragskenmerken. Zo is mijn Inquisitor een goedaardig personage, dit tot grote ongenoegen van de bloeddorstige Khem Val, waardoor onze relatie met elkaar verslechtert iedere keer dat ik een ethische beslissing neem die positieve uitkomsten heeft.

Wordt de relatie met jouw compagnon echter versterkt, dan zul je dat merken in de schade die hij of zij uitdeelt en in de succeskansen in de missies die je kunt geven. Je leest het goed: je kunt jouw volgers op levensgevaarlijke queesten sturen om vervolgens alle buit voor jezelf te houden. Deze missies zijn te vergelijken met de ‘profession’ systemen uit andere MMO’s. Worden er meer van zulke missies voltooid, dan zullen jouw vaardigheden in die profession verbeteren, waarna je toegang krijgt tot moeilijkere missies en dus meer buit. Compagnons spelen een cruciale rol tot succes in The Old Republic, dus je doet er goed aan er een te vinden die het beste past bij jou ethische speelstijl.

Grafische stijl past goed bij de beoogde sfeer: BioWare hanteert met Star Wars: The Old Republic een cartooneske grafische stijl, in plaats van alle toeters en bellen uit de kast te trekken voor een realistische spelbeleving. Deze stijl kent zo zijn voordelen. Niet alleen vind ik dat het grafische jasje perfect past bij de immersie, maar kunnen wat oudere PC’s de game ook aanzienlijk beter draaien dan bij een andere aanpak. The Old Republic zou anders simpelweg teveel rekenkracht en geheugen van je PC vragen. World of Warcraft koos destijds voor eenzelfde aanpak en dat pakte in de praktijk verrassend goed uit. De werelden krijgen vanwege het cartooneske uiterlijk ook aanzienlijk meer kleur en dat is een zeer welkome toevoeging als je je bedenkt dat de hele game draait om grootse conflicten tussen verschillende partijen.

BioWare blijft met The Old Republic trouwens verrassend trouw bij de lore van de Star Wars franchise. Alle personages hebben een bijpassende rol om te vervullen, de soundtrack van de game is spot on voor een Star Wars titel en de intro die je voor je kiezen krijgt als je begint met spelen, is zo lekker herkenbaar, met het alom bekende Star Wars deuntje en de gele tekst die van beneden naar boven gaat, steeds kleiner wordend. Een betere basis voor een episch avontuur had ik me niet voor kunnen stellen.

Veel liefde voor groepswerk: De meeste MMO’s kennen wel een grote reeks aan opdrachten waarbij je in je eentje simpelweg afgeslacht zal worden; je zult dus een goed werkend team nodig hebben om te kunnen overwinnen. In The Old Republic is het niet anders, maar buiten het feit dat je andere spelers soms nodig hebt om de opdracht succesvol te kunnen voltooien, vervullen ze nu ook een andere rol. In onder andere de conversaties, zullen ze de verloop van de opdracht een beetje kunnen bepalen door hun eigen gemaakte dialoogkeuzes in de strijd te gooien. Via een onzichtbare dobbelsteen wordt bepaald wie het woord krijgt en zal zo het gesprek verlopen. Wees echter niet bang dat de ethische uitkomsten jou zullen benadelen, want je zult gewoon de karma krijgen voor de keuze die jij hebt gemaakt. Slimme zet, BioWare! En je ziet ook nog eens hoe anderen hun avontuur aanpakken, wat soms kan leiden tot hilarische situaties.

Heb je een goede groep, dan zou je er ook goed aan doen om in te stappen in het Player versus Player gedeelte, dat de game ook kent. De strijd tussen The Empire en The Republic loopt op een begeven moment namelijk hoog op en dan met name in de PvP arena’s. Deze arena’s variëren van normale Deathmatch tot Huttball, een soort Capture the Flag-achtige modus, maar wel in een stijl van de film ‘The Running Man’, waarin er overal dodelijke vallen liggen. Een heerlijke bijkomstigheid en een welkome afwisseling op de serieuze verhaallijnen die je volgt. Even je verstand op nul zetten en vechten maar, is soms ook wel eens ontzettend fijn.

De eerste glimps op mijn eigen ruimteschip. Een moment van puur genot.

Weinig innovatie in het vechtsysteem: Het is jammer dat The Old Republic het niet moet hebben van innovatie wat betreft het vechtsysteem. In principe kopieert de game de formule zelfs van World of Warcraft. Ofwel: je klikt een vijand aan met de muis (of je gebruikt je toetsenbord) en vuurt een reeks aanvallen op hem af die jij hebt ingesteld op je hotbar. Iedere klasse heeft daarnaast ook een typische MMO-rol om te vervullen, zoals ‘tank’, ‘damage dealer’ of ‘healer’. Een soort van liefdes triangel dus en dat hebben we al vaker teruggezien. Maar is het erg dat ik in The Old Republic qua vechtsysteem een hoop uit World of Warcraft terugzie? Niet per se. Want de formule van Blizzard’s MMO was in 2003 spot on en BioWares eerste grote online game doet het op dat gebied ook uitstekend. Waarom zou je een winnende formule veranderen? Ik heb me er in ieder geval nog niet aan kunnen storen, maar het is misschien goed om te weten. Niettemin had BioWare wat meer uit het vechtsysteem kunnen halen en er een eigen draai aan kunnen geven.

Een absolute parel van een MMO
Kijkend naar het totaalplaatje valt niet te ontkennen dat The Old Republic een ijzersterke game is. Ik ben meer dan aangenaam verrast over de afwerking van de game, een punt waar eigenlijk alle MMO’s naar mijn mening erg hard in falen bij lancering. Sterker nog, ik durf te beweren dat The Old Republic de meest afgewerkte MMO is tot op heden en dat is een grote prestatie op zich, als je je bedenkt hoe verzadigd het genre is geworden met der jaren. Natuurlijk zijn er wat schoonheidsfoutjes, maar niets is zo erg dat het de game breekt. Je zou in ieder geval een hart van steen moeten hebben om BioWare dat niet te vergeven. Het vechtsysteem had misschien van iets meer innovatie mogen genieten, maar dat is een punt van kritiek waar ik mij nog niet aan heb kunnen storen. Er is eigenlijk maar weinig waar ik mij aan heb kunnen ergeren. Simpelweg, heb ik mij in lange tijd niet zo kunnen vermaken met een grote online game als The Old Republic. Zelfs als je geen fan van Star Wars bent, dan zou je een onvergetelijke game ervaring in dit ruimte epos mislopen als je The Old Republic daarom zou laten liggen. Hulde BioWare! Het is misschien zelfs de beste MMO die ik tot nu toe heb gespeeld, en ik heb er al heel wat achter mij gelaten. Maar op dat vermoeden kom ik over een paar maanden wel terug, als ik de game helemaal eigen heb gemaakt. Of de game mij. Het gaat dus een keiharde tweestrijd worden waar de vonken er vanaf vliegen.

Star Wars: The Old Republic is sinds 20 december 2011 te verkrijgen, exclusief voor de PC. Een retailexemplaar van de game werd door uitgever Electronic Arts aan ons gegeven voor de recensie. De recensent heeft voor de recensie vele uren lang verschillende klassen uitvoerig geprobeerd en heeft meerdere speelstijlen aangenomen om de game optimaal te testen. Het liefst speelt hij tegen de norm in en is zijn Sith Inquisitor een zeldzame goedaardige man, maar is zijn Bounty Hunter enkel uit voor grote geldbedragen en kan het hem niets schelen hoe zijn opdrachten verlopen. Als hij maar betaald krijgt. Toch wordt zijn hulp veel gevraagd, een manusje van alles dus. Zoveel mensen, zoveel wensen...

reacties
  1. Maxnum Opus zegt:

    Holy lord.. Beetje zoals Mass Effect, maar dan online? I’m so sold on this then.

    • Erik Dekker zegt:

      Juah zo zou je het kunnen noemen, alleen dan uiteraard wel in het Star Wars universum. Toch is dit geen third person shooter zoals dat in Mass Effect het geval is. Eigenlijk twee compleet andere games, maar beide games hebben wel elementen van elkaar overgenomen (op een positieve manier welteverstaan)!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s