Dead Space 2 moeilijkheidsgraad werd omlaag geschroefd na testsessies

Geplaatst op: 11 januari 2012 door Erik Dekker in Nieuws
Tags:, , , , , , , , , ,

De in vorig jaar verschenen horrorgame in space Dead Space 2, was volgens ontwikkelaar Visceral op bepaalde fronten zó moeilijk dat het eigenlijk niet door kon gaan voor ons gamers. Verschillende testsessies bewezen dat de game simpelweg te pittig was voor de doorsnee gamer. Tijd om hier dieper op in te gaan.

Het logische vervolg in de ogen van Visceral was daarom ook dat de moeilijkheidsgraad van Dead Space 2 ietwat omlaag werd geschroefd. Het is echter interessant om te weten dat de game verschillende moeilijkheidsgraden kent en nóg werd de stand omlaag geschroefd. Stiekem ben ik nu wel benieuwd geraakt hoe moeilijk de game precies zou zijn geweest in het vroege stadium.

Brian Bratram van Visceral zegt hierover het volgende:

“Je had sommige puzzels uit het vroege stadium van Dead Space 2 moeten zien. Sommige spelers zouden het fantastisch vinden om ze harder, langer en meer gecompliceerd te maken. Maar twee tot drie mensen van ons testteam konden simpelweg niet door de desbetreffende puzzels heenkomen, dus toen besloten we maar om de moeilijkheidsgraad iets omlaag te schroeven.”

Games zijn volgens Brartram een gecombineerde worsteling tussen de design en productieteams. Het designteam wil graag een grote game met een hele hoop toffe dingen die erin te vinden zijn. Het productieteam heeft liever dat de game in kwestie überhaupt verscheept zal gaan worden. Dit leidt ertoe dat wanneer beide teams een compromis met elkaar sluiten, er enkele zaken zullen moeten worden aangepast of verwijderd.

Een interessante theorie die in de praktijk goed zal kunnen kloppen. Bij de productie van een game komen er een hele hoop meer dingen kijken dan gamers snappen. Er komen bij een game bizar veel meer ideeën op tafel te liggen, dan er in de praktijk uitgewerkt worden. Zelfs al komt een idee door de Q and A, dan bestaat de kans dat er dus in het proces dingen geschrapt moeten worden of veranderd zodat de balans blijft bestaan.

Vraag ik mij toch af hoe Demon’s Souls, Dark Souls en Ninja Gaiden op de markt zijn gekomen. Ach wie houd ik voor de gek, moeilijke games als de hierboven genoemde moeten blijven komen. Gelukkig hebben we games in alle soorten en maten, zodat alle soorten gamers op hun wenken kunnen worden bediend.

Is dit echter een hint naar de moeilijkheid voor Dead Space 3? Kunnen we een moeilijkere horrorbeleving verwachten dan die we kregen in de eerste twee Dead Space titels? We kunnen op dit moment alleen afwachten, totdat er meer informatie over het derde deel in de trilogie naar buiten zal komen. Iets zegt me echter dat we ergens in de komende maanden meer te horen zullen krijgen.

reacties
  1. Ertheadius zegt:

    Haha Dead Space 2 nog niet gespeeld, 1 wel. Briljante game, maar in vlagen vrij pittig en verdomd eng. Echt met een headset op krijg je gewoon kippenvel over je heen als je necromorphs tegenkomt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s