Toshiba toont nieuwe 3D televisie zonder benodigde bril

Geplaatst op: 10 januari 2012 door Erik Dekker in Nieuws
Tags:, ,

3D brillen zijn de doorn in het oog van menig televisieliefhebber. Het staat niet alleen raar, maar de communicatie tussen de kijkers tijdens het televisiekijken, wordt ook nog eens flink verstoord. Niet dat ik constant maar aan het ‘beppen’ ben met de mensen om mij heen als we een spannende film aan het kijken zijn, maar af en toe eens een gesprekje hier en daar, kan niet altijd uitblijven. Toshiba is het met mij eens en is druk aan de slag gegaan om een 3D televisie te ontwikkelen waarbij je geen bril nodig hebt. Briljant!

Deze nieuwe televisie maakt gebruik van auto-stereoscopische 3D technologie, wat simpelweg inhoudt dat er 3D effecten worden getoond zonder benodigde bril (die eigenlijk normaal gesproken slechts als hulpmiddel hoort te dienen). In de televisie zit tevens een kleine camera ingebouwd die de gezichten van de kijkers registreert, zodat op die manier optimale beelden kunnen worden getoond voor maximaal negen man. Toshiba geeft echter aan dat de optimale kijkervaring op vier personen ligt. Misschien goed om even in je achterhoofd te houden.

Ook geeft Toshiba enkele specificaties van de televisie mee. Het 55-inch grote apparaat wordt ondersteund door een QuadHD 3,840 x 2,160 resolutie, wat ervoor zorgt dat de televisie een maximale resolutie kan hanteren als je in 2D kijkt en dat het apparaat zal lopen op 720p als je de 3D modus aan besluit te zetten. Klinkt veelbelovend, toch? Alhoewel 720p nog niet meteen 1080p is, wat ik stiekem toch wel weer jammer vind.

Normaal gesproken zou je me niet eens horen over het 720p gedoe, maar bedenk je het volgende in. Deze televisie is niet goedkoop. Sterker nog, je zult er diep voor in de buidel moeten tasten om Toshiba’s nieuwste creatie in huis te kunnen halen. Niks geen tweeduizend euro lieve lezers, maar rond de tienduizend dollar. Ik zeg hier dollar, want vooralsnog weet ik dat de televisie slechts in het eerste kwartaal van dit jaar Amerika zal bereiken. Of en wanneer de rijke Europeanen onder ons ook met deze televisie aan de slag mogen gaan, durf ik nu nog niet te zeggen.

Duur of niet, de technologie is er eindelijk. Een technologische doorbraak betekent normaal gesproken dat er een flink prijskaartje aan vast hangt. Geef het een paar jaar de tijd en auto-stereoscopisch 3D zal in de meeste huiskamers niet meer weg te denken zijn. Ik ben in ieder geval alvast erg benieuwd hoe deze technologie zich gaat ontwikkelen.

 

reacties
  1. Magnum Opus zegt:

    10.000 euro? Ik wacht nog even :p Gaat echt zo bizar hard, de technologische ontwikkelingen zeg. Kijk maar eens naar 20 jaar geleden, hoe het er toen voorstond. Je zou er bijna onrustig van worden.

Geef een reactie

