Revenge of The Titans

Geplaatst op: 12 december 2011 door Arkadi De Proft in Reviews
Tags:, , , , ,

In 2012 zal de wereld vergaan. Tenminste, als je gelooft in de kalender van de Maya’s, want zij hebben voorspeld dat we geteisterd gaan worden door allerlei natuurrampen en zullen daarom uiteindelijk allemaal sterven. Met de nieuwe game Revenge of The Titans, brengen ontwikkelaar Puppygames en uitgever Iceberg Interactive dit idee angstaanjagend dichtbij. Het zijn echter geen natuurrampen die onze wereld vernietigen maar een nog veel meer angstaanjagend en vernietigend fenomeen: titans.

Awesome

Mooie lay-out: Als je voor het eerst het spel speelt dan krijg je direct een zeer mooi menu te zien. Je hebt verschillende opties, maar wat mij verbaasde was dat er geen tutorial was. Ik drukte dan maar op de ‘Play’ knop en kreeg drie opties voorgeschoteld, namelijk de campaign, ofwel de verhaal gedreven modus, de ‘Endless’ modus waarin je aan een oneindig aantal gevechten kunt deelnemen en ‘Survival’ waarin je in één gevecht wordt gedropt maar waarbij er vijanden, Titans, blijven komen tot jouw basis het loodje legt. Ik besluit om de campaign te doen en zie direct waar mijn tutorial naartoe is.

De tutorial zit zo verwerkt in de campaign dat je elk nieuw gevecht iets nieuws ontdekt. Dit vind ik persoonlijk zeer goed omdat je zo geen langdradige tutorials krijgt en omdat de drang naar verder te spelen zo veel groter wordt. Uiteindelijk start je een spel op om het meteen te kunnen spelen, niet om twintig minuten de spelregels door te krijgen. Spelenderwijs leren van de spelelementen is daarom precies de juiste aanpak die Revenge of The Titans heeft toegepast.

Ook de laatste twee modi, namelijk Endless en Survival, staan garant voor een hoop speelplezier. Je doet er echter goed aan om eerst te beginnen met de verhaal gedreven modus, aangezien je op die manier wegwijs kunt worden in de spelmechanieken. Net zolang door moeten blijven knokken tot je het loodje legt, kun je namelijk pas net zo lang volhouden totdat je precies weet hoe je te werk moet gaan. Op die manier kunnen zowel beginnelingen als ervaren ‘titanen jagers’ genoeg uitdaging voorgeschoteld krijgen die perfect past bij hun vaardigheden.

Baas over het slagveld: Ik beland dan uiteindelijk in het slagveld en voel me direct de heerser. Ik heb een mooi overzicht over het volledige gevecht en kan torens zetten waar ik wil. In het begin heb ik nog maar één basis-toren maar naarmate je verder speelt in de campaign speel je torens vrij. Deze torens zijn natuurlijk niet gratis en ik moet resources vinden. Dit doe ik met de handige sneltoets ‘E’ waardoor je scherm naar de resources vliegt. Daar moet ik dan een speciaal soort toren zetten die deze resources zal binnenhalen voor mij. Doden van titans doen we natuurlijk niet voor niets en we krijgen dan ook een geldsom per titan dat we vermoorden dat we kunnen gebruiken om extra hulpmiddeltjes te kopen zo in het onderzoekslab. Ik kan verschillende dingen kopen zoals upgrades, maar ook torens die mijn andere torens kunnen repareren. Je bent constant bezig met micromanagement en dat houdt de vaart erin.

Nooit torens te weinig: Je merkt het al, er is een zeer uitgebreide waaier aan torens. Je hebt torens die snel schieten maar weinig schade toebrengen en torens die juist heel veel schade toebrengen maar heel lang moeten herladen. Of je hebt torens die andere torens repareren enzovoort. Deze torens worden op mate ontgrendeld zodat je niet direct overweldigd wordt door te veel keuzes, wat bij sommige andere games wel het geval is. Ook de uitgebreidheid van landen is zeer leuk en je speelt dan ook over heel de wereld al is hier niet veel verschil in. Door de grote verscheidenheid aan mogelijkheden om jouw eigen slagveld te maken, kan iedere liefhebber van tower-defense zo zijn eigen tactieken uitstippelen en worden verschillende speelstijlen aangemoedigd.

Awful

Weinig verschil tussen de levels: En dat is dan ook mijn enige minpuntje, want je vecht dan wel over heel de wereld, maar veel verschil in de lay-out van de levels zul je helaas niet op kunnen merken. Op het eerste zicht lijkt het of je in steden zult moeten vechten maar uiteindelijk kom je toch altijd uit op een plat stukje grond met hier een daar wat kapotte gebouwen of bomen. Er zijn dan wel verschillende soorten gronden toegevoegd zoals gras, ijs en zelfs iets in de ruimte, maar over het algemeen voelen deze maps toch wat te leeg aan.  Dit vind ik zeer spijtig want dit had ongetwijfeld beter gekund. Zelfs al hadden ze een beetje sneeuw in koudere gebieden toegevoegd zou dit al een verbetering zijn en dit is dan misschien ook een punt waarom extreem lange speelsessies hier niet inzitten, omdat het lijkt of je heel de tijd dezelfde map over en over speelt maar dan met andere straten en andere titans.

Geen online-functies: In mijn games vind ik het altijd leuk om samen met anderen te spelen en een tower defense game leent zich daar persoonlijk uitstekend voor. Zo’n toevoeging is hier spijtig genoeg niet geïmplementeerd en als je deze game dacht te kopen om met een vriend of vriendin samen titanen te gaan vermoorden, dan heb je het grondig mis. Buiten de online leaderboards die overigens alleen maar gelden voor de ‘Endless’ en ‘Survival’ game modi, zul je niet kunnen genieten van online functies die eigenlijk toch wel de speelduur aanzienlijk kunnen verlengen. Dat is wel spijtig omdat de tijd die je aan één stuk aan deze game zult kunnen spenderen hierdoor fel verminderd wordt.

Een zeer degelijke tower defense game
Revenge of The Titans is voor een indie-gamedeveloper een zeer degelijke tower defense game die een fan van het genre zeker een goed aantal uren zoet zal houden. Echter, laat deze game op sommige punten wat steken vallen, zoals de maps die een beetje uitgebreider mochten en een eventuele online-functie die nu helaas schittert door afwezigheid. Wat zeker een meerwaarde zou kunnen geven voor het eerste probleem, is een map editor zodat de community zelf zijn maps kan delen, maar dit zit er helaas ook niet in. Deze game is dan ook perfect voor korte speelsessies tussen de dagelijkse bezigheden door. Dus ben je dus een gamer die graag wel eens voor de kortere snacks even een singleplayer game speelt en niet kijkt naar een paar kleine foutjes, dan zul je van Revenge of the Titans volop kunnen genieten.

Revenge of the Titans is exclusief verkrijgbaar voor de PC en is nu te koop voor 16,99 euro in de gameshop van uitgever Iceberg Interactive. Voor de recensie hebben wij een retail exemplaar van de uitgever binnengekregen.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. […] Ik kon ze natuurlijk niet allemaal op deze lijst zetten maar kansmakers waren Star Ruler en Revenge of The Titans, waar ik dagelijks nog plezier aan beleef. En daarom vraag ik mij af hoe de situatie voor deze […]

Geef een reactie

