Oorlog voeren op verschillende fronten

Geplaatst op: 7 december 2011 door Erik Dekker in Verhalen

Weet je hoe laat het is? Ik wel. Het is namelijk weer de hoogste tijd voor een artikel over allicht mijn favoriete game in een hele lange tijd: The Elder Scrolls V: Skyrim, een game die nu eigenlijk geen introductie meer nodig heeft. De kolossale wereld waar je je in kunt begeven zit vol met gevaren en kostbare schatten. Binnenkort kun je een review verwachten, maar tot dat moment aanbreekt, wil ik graag mijn ervaringen in-game met je delen.

In Skyrim zijn draken niet jouw enige bedreiging om je mee bezig te houden. Integendeel zelfs. Wat eigenlijk nog meer op de voorgrond komt te staan, dat zijn de intense conflicten die woeden tussen verschillende facties. Denk aan de Imperials, de Stormcloaks en de Thalmor. Er zijn er nog veel meer, maar ik heb de game nog niet lang gespeeld om ook tussen die fronten te hoeven staan.

Waarom kan een wereld nou niet vredig zijn? Met elkaar in pure harmonie leven? Nou, het geloof is een van de factoren waardoor er verschillen ontstaan. Skyrim is daar een goed voorbeeld van, maar daar kom ik zo op terug. De Imperial Legion is een factie die trouw is aan het keizerrijk en de oude keizer Tiber Septim. Vroeger was de Legion de sterkste krijgsmacht in de wereld van Tamriel, maar in de tijd van Skyrim, tweehonderd jaar na de gebeurtenissen in The Elder Scrolls IV: Oblivion, heeft deze factie aanzienlijk in macht ingeboet. Het volk is in opstand gekomen en kiest deels voor de factie van de Stormcloaks, de liberale kant van Tamriel. Zo zijn er twee fronten ontstaan die elkaar flink naar het leven staan. Komen beide facties elkaar tegen op het veld, dan zullen bloedvergieten niet uitblijven.

Daarnaast heb je ook nog de Thalmor, een factie die uit is op totale macht en vernietigt iedereen die de god Thalor eert. Ze kiezen tevens Elven boven de Mensen. Dat je voor ze op moet passen, dat wordt wel duidelijk als je naar hun uitrustingen kijken die erg intimiderend overkomen. Niet voor niets is de Thalmor niet bepaald populair en raken ze regelmatig in conflicten met andere facties. Ik moet mij dus bezig houden met verschillende fronten. Keuzes, keuzes..

En laat ik, Dovahkiin of Dragon Born, daar nou net tussen moeten staan. Een uitverkoren vechter die bovennatuurlijke krachten bezit, die wil iedereen natuurlijk wel aan zijn zijde krijgen. Het is een kwestie van smaak en visie in de politieke wereld van Tamriel. Terwijl ik mij hier druk op aan het inspannen ben en tegelijkertijd andere mensen uit de brand help door opdrachten te vervullen, wil ik in het veld nog wel eens een pijnlijke confrontatie tegenkomen tussen beide facties. Het spreekt voor zich dat ik hier geïntrigeerd naar zit te kijken; het is toch een sensatie om zoiets te zien ook al vallen er doden?

Terwijl ik op een sadistische manier nog zit na te genieten van de zojuist gevoerde veldslag voor mijn neus, keren de nog overlevende soldaten hun slachtoffers de rug toe en rennen snel naar mij toe. Terwijl ik nog verbouwereerd ben van wat er allemaal gaande is, trekken ze wederom hun wapens en beginnen mij aan te vallen. Ik aarzel geen moment en trek ten strijde met mijn wapens en Dragon Shouts. Een intens gevecht volgt, maar mijn Dovahkiin loopt gelukkig als winnaar uit de strijd. Ik inspecteer de lijken en het blijken Thalmor te zijn. Waarom vielen ze mij aan? Ik deed toch niemand kwaad? Misschien komt het omdat mijn Battlemage een Breton is en dus niet een Elf. Misschien konden ze het niet waarderen dat er een toeschouwer was die aan het kijken was hoe de slag verliep. Het zijn vragen waar ik nog steeds geen antwoord op heb gekregen, want ik ben na dat moment regelmatig aangevallen door een groep Thalmor.

Ik kreeg al argwaan in mijn eerste uren nadat mijn personage is ontsnapt uit de gevangenis. Ik kwam op de weg namelijk een groep Thalmor tegen die een gevangene begeleidden. Ik vroeg hen wat er aan de hand was en ze zeiden dat hij in Thalos geloofde. Het gevolg? Een trip naar de cel of wellicht zelfs het hiernamaals. Het was pijnlijk om aan te zien, maar voordat ik wat kon zeggen vroegen ze mij al of ik zelf een gelovige was. Verbouwereerd zei ik dat ik dat niet wist. Ze duwden de gevangene meteen opzij en renden als op hol geslagen stieren met wapens op mij af. Een pijnlijke confrontatie die ik het liefst had gemeden. Maar het moge duidelijk zijn dat de Thalmor erg agressief zijn ingesteld. Een bepaald denkbeeld hebbend en iedereen afstraffend die hier tegenin gaat.

Skyrim zit dus vol met politieke en ethische conflicten, waar de hele wereld helaas deel van uit moet maken. Ook ik zal uiteindelijk een kant moeten kiezen, anders loop ik misschien nog wel eens het risico dat alle facties zich tegen mij gaan keren wegens onpartijdigheid. Moeilijke keuzes, maar mijn Dragon Born heeft voor hetere vuren gestaan.

Hoe sta jij ervoor in Skyrim? Welke facties spreken jou het meeste aan? Laat het zeker even weten in de comments hieronder.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Ik neig naar het steunen van de Stormcloaks. Ook al vind ik Ulfric een egocentrische machtswellusteling, toch prefereer ik hem boven de geweldsgeile Imperials. Ik ben nog geen lid van een factie, omdat ik iedereen nog even te vriend wil houden en onnodig geweld voorlopig wil vermijden. Heb zelf nog geen ruzie met de Thalmor trouwens!

Geef een reactie

