Call of Duty: Modern Warfare 3 (multiplayer)

Geplaatst op: 29 november 2011 door Suzanne de Jong in Reviews
Tags:, , , , , , , , , ,

Miljarden uren zijn al weggespeeld op het digitale slagveld, tientallen miljarden schoten zijn er al gelost en spelers hebben al enkele miljoenen care packages uit de lucht laten vallen. En dat gaan er alleen maar meer worden. Modern Warfare 3 is uit en ligt in menig console overuren te draaien. Inmiddels heb ook ik al heel wat tijd doorgebracht in de multiplayer en heb mijn virtuele soldaat al in flink wat levels toe laten nemen. Mijn ervaringen kun je in deze multiplayer recensie van Call of Duty: Modern Warfare 3 terugvinden.

Naarmate je verder komt met spelen, kun je duidelijk opmerken welke maps wel of niet bevallen, welke wapens beter zijn dan de anderen en hoe jouw speelstijl optimaal zou kunnen zijn. Ook de campers nestelen zich weer in hun hoekjes en de snipers stellen hun kijkers af alsof hun leven ervan afhangt. Vlaggen worden geplaatst en bommen (on)schadelijk gemaakt. Het is weer oorlog in de digitale wereld van de Call of Duty franchise. Heeft ontwikkelaar Infinity Ward alles uit de kast getrokken voor de multiplayer van deel drie in de Modern Warfare trilogie?

Awesome

Een vertrouwd gevoel: Gelijk als de game na de intro video in het menu belandt, voelt het aan alsof je jouw eigen huis in de verte dichterbij ziet komen na een lange vakantie. En als je op het rechter venster klikt met ‘multiplayer’, voelt het alsof je het vertrouwde huis binnen stapt, terwijl de matchmaking sterretjes vertrouwd ronddraaien in het menu aan de linker kant. En pas als de match start en je bij een kill de gele puntentelling in beeld ziet komen, voelt dit alsof je in bed gaat liggen, maar dan wel jouw bed. Als Infinity Ward het spel teveel aangepast had, was de ontwikkelaar van deze succesvolle formule afgestapt en dat zou stom zijn. Ik kan hierover in discussie gaan, maar waarom iets veranderen wat al prima werkt?

Unlocking systeem: Het unlockingsysteem werkt erg intuïtief, maar is net even anders dan in Call of Duty: Black Ops . Zo had Treyarch’s laatst verschenen Call of Duty titel een interessant monetair concept, maar de hogere levels onder ons bleven veel geld overhouden waar uiteindelijk niets mee gebeurde. Als spelers nou eens geld aan elkaar konden geven… Maar goed, dat is in Modern Warfare 3 dus anders. Door gewoon te levelen unlock je wapens en attatchments maar hier blijft het nier bij. Zo kennen wapens tegenwoordig ook een eigen level, die in levels toenemen wanneer je ze vaker gebruikt. Door zo bepaalde wapens vaker te gebruiken, speel je nieuwe toevoegingen vrij. Een erg vernuftig concept, die in de praktijk ook goed werkt. Achteraf vind je meer voldoening door zelf extra’s te verdienen, in plaats van ze te kopen.

Oorlogsbestemmingen: Er zijn maar liefst zestien maps waar het spel mee van start gaat. Een enorm aantal in vergelijking met andere multiplayer games. En dan moeten de nog uit te komen map packs er nog bijkomen. De speelbare levels die al in de game zitten, zijn qua lay-out goed in elkaar gezet en voelen gebalanseerd aan. Wat opvalt is dat de maps aanzienlijk kleiner qua opzet zijn, in tegenstelling tot voorgaande Call of Duty games. Dit zorgt vaak voor heerlijke chaos, maar moedigt je ook aan om meer in teamverband te werken. De vijand kan namelijk achter iedere hoek schuilen. Gelukkig vallen de campplekken tot nu toe erg mee. De meeste spots waar de geniepige campers zich in nestelen, zijn door de grootte en de lay-out niet optimaal en worden dus na een paar kills al snel ontmanteld.

Spec Ops en Survival Modus: Ik kan niet meer tellen hoeveel welbestede uren ik heb doorgebracht met de Special Ops modus van Modern Warfare 2 en kon opgelucht ademhalen toen ik hoorde dat die ook terug zou keren in deel drie. Alleen of samen met een andere speler nieuwe gevaren trotseren, blijft namelijk erg vermakelijk. De nieuwe missies zijn weer tenenkrommend moeilijk op de hogere moeilijkheidsgraden, maar halen de ‘fun’ uit de funfactor niet omlaag. Een goed teken dus.

Daarnaast kent Modern Warfare 3 een nieuwe modus, genaamd ‘Survival’. In deze modus moet je alleen, of samen met iemand anders een steeds grotere stroom aan vijandige soldaten trotseren. De maps waarop je speelt, zijn dezelfde maps als in de multiplayer, dus speel je één van de twee modi intensief, dan zul je hier voordeel uit kunnen halen in de ander.  Een hele interessante toevoeging in Survival, is de mogelijkheid om wapens, ammunitie en killstreaks te kopen na iedere ronde. Gelukkig laat iedere afgemaakte soldaat geld vallen, die jij weer kunt gebruiken. Geen overbodige luxe, als je weet dat je uiteindelijk toch het loodje zult leggen.

Verbeterde killstreaks: Ook zijn de killstreaks op de schop gegaan. Ik heb die extra’s altijd ‘cadeautjes’ genoemd en dat blijf ik ook lekker doen. Maar de vernieuwingen hiervan van zijn verrassend goed uitgepakt. Modern Warfare 3 moedigt je namelijk aan om jouw eigen speelstijl te kiezen en doet dat door verschillende soorten killstreaks te bieden, afhankelijk van hoe je het liefst speelt. Aanvallende, helpende en voorzichtige spelers worden op hun wenken bediend.

Zo is het in deze game mogelijk om te kiezen uit de ‘Assault’, ‘Support’ en ‘Specialist’ strike packages. De Assault package bestaat uit de killstreaks zoals we die kennen uit voorgaande Call of Duty titels: gewoon lekker voor jezelf kills halen en als je dood gaat weer van voor af aan beginnen. Gebruik je de Support package, dan probeer je een killstreak voor jou en je team te verdienen die ze zullen helpen tegen het vijandige team. Om dit te belonen blijven jouw behaalde punten staan op het moment dat je dood gaat; een hele goede keuze. Nieuwelingen zullen hier dus meer plezier mee kunnen beleven. Als laatste is er de Specialist package. Die geeft je na een aantal kills een beloning met extra sterke perks. Als je goed weet om te gaan met de Specialist package is dit een heel sterk beloningssysteem. De vernieuwing voor de killstreaks zijn naar mijn mening beter mooier dan ooit ingepakt, met een grote strik om het cadeau en daarom ook beter dan ooit uitgepakt.

Awful

Tweehonderdste seconde: Omdat de laatst uitgekomen Call of Duty games op zestig framerates per seconde lopen, merk je al snel wanneer er ‘lag’ aanwezig is. Maar in welke online muliplayer game heb je met een honderste seconde lag nou problemen? Dit wijst erop dat de online muliplayer van Call of Duty zo naadloos in elkaar overloopt dat die leg zo snel merkbaar is. Erg vervelend, want in die fractie van een seconde kunnen er net genoeg fatale kogels afgevuurd zodat jij het loodje legt. Of de vijand natuurlijk, maar het gaat om het principe. Hoewel je sneller optimaal kunt spelen door de poorten van jouw router open te gooien, werpt dit ook zijn vruchten af. De meeste spelers hebben drie of vier bars internetverbinding. Maar vervelend blijf het wel als jouw tegenspeler voorloopt op jou.

Te hard of te zacht gekookt: Na een flinke tijd te hebben in de multiplayer, begin ik ook op te merken hoe de verschillende wapens qua sterkte in elkaar steken. Zozijn er al verschillende assault rifles en submachine guns die te sterk zouden zijn. Dit geldt dan automatisch andersom, met bepaalde pistolen die te weinig schade uitdelen, evenals raketwerpers die niet te handelen zijn. Toegegeven, mmeestal worden deze opvallende verschillen nog wel gepatched, maar ik zie het liefst een optimaal eindproduct als ik de game op de eerste dag wil spelen. Gelukkig zijn de perks wel heel goed uitgebalanceerd, dus liggen de problemen momenteel alleen bij te zwakke of te sterke wapens. Iets waar ik goed mee kan leven, mits het op den duur met een patch recht wordt gezet.

Elite tot nu toe niet probleemloos: De nieuwe Elite toevoeging aan Call of Duty, geeft je de mogelijkheid om heel gedetailleerd terug te kijken op jouw progressie en wat je beter kunt doen. Een ambitieus project. Hoewel Activision grootse dingen verwachtte van Elite en hier ook veel mee wilde doen, pakt dit in de praktijk allemaal niet zo goed uit als verwacht. Er kwamen zoveel gebruikers bij, dat de servers het niet meer aankonden. Zo ontvingen de Elite Founders afgelopen week al een e-mail waar de verontschuldigingen in werden uitgesproken wegens het ongemak. Ook krijgen de Elite founders dertig dagen extra lidmaatschap. Jammer dat het niet helemaal een perfecte start heeft gehad maar men heeft beloofd al snel voor verbetering te zorgen. En de compensatie die Activision heeft beloofd is een hele prettige bijkomstigheid.

Three is the magic number
Call of Duty: Modern Warfare 3 zit prachtig mooi in elkaar. Infinity Ward heeft een game afgeleverd die door vele gamers nog tijden lang gekoesterd gaat worden. In mijn ogen in ieder geval wel. De singleplayer zal door hardnekkige spelers doorlopen worden tot alle intels gevonden zijn en de completionist teller op 100% staat. Maar hier houdt de pret niet bij op. Ook in de Special Ops en Survival modus, kun je je vele tientallen uren verliezen. Laat dan ook de competitieve multiplayer erg goed in elkaar zitten, die je overigens ook in split-screen kun t spelen! Een geweldige toevoeging, als je het mij vraagt. Zonder twijfel is dit Infinity Ward’s zwanenzang, zowel op het gebied van de singleplayer als de multiplayer. Toegegeven, de game biedt meer van hetzelfde, maar het zijn de kleine aanpassingen die de game zo verslavend goed maken.

Call of Duty: Modern Warfare 3 is te verkrijgen voor de Xbox 360, PlayStation 3, Wii en PC. Een recensiecode voor de Xbox 360 werd aan ons gegeven door uitgever Activision Blizzard. Alle maps zijn uitvoerig onderzocht en iedere kamer, zelfs het toilet, is getest op ‘camp vriendelijkheid’. De recensente heeft op deze epische queeste, die voor een hoop adrenaline heeft gezorgd, maar weinig plekken kunnen vinden die geschikt zijn om je tent en kampvuur bij te zetten. Hulde!

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Magnum Opus zegt:

    Leuke review en verfrissend om een heel nieuw systeem te zien. Vraag me alleen af of de kleinere maps niet al teveel irriteren? Hou namelijk wel van grote maps..

    • Erik Dekker zegt:

      Hey, thanks! Duidelijk zijn de maps kleiner inderdaad, waardoor de vaart meer in de game wordt gehouden. Je bent na het spawnen veel sneller in de actie. Sommigen houden daar ontzettend van (anders wordt het snel saai). Misschien wel goed om even te onthouden🙂

  2. Stef zegt:

    Als ik zin heb om grote open vlaktes af te lopen douw ik gewoon BF3 of Skyrim in mn X-doos, problem solved!:)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s