Star Wars: The Old Republic

Geplaatst op: 27 november 2011 door Arkadi De Proft in Impressies

Wie droomt er nu niet van om, als hij de Star Wars films ziet, echt de Force te bezitten? Vanaf nu kan dat. Tenminste als je Star Wars: The Old Republic gaat spelen! Deze nieuwe MMORPG, gemaakt door ontwikkelaar BioWare, is nu in open béta en ik dacht eraan om even mijn gedachten te delen. Is de Force met de bétaversie van deze game, of dient het slechts als kanonvoer voor een starship?

Nu, het eerste wat ik moest doen na het opstarten van de game is een server kiezen. Ik kon mijn toevlucht zoeken in een Amerika, waar ik meer dan genoeg servers vond. Toen ik bij Europa keek zag ik er 6, met 1 Engelstalige. Bovendien zat ik in de queue. Laat EA de Europese gebruikers wat in de steek? Daarbij komt ook nog dat de béta in Amerika begon om 10:00 uur ’s morgens, wat hier in Europa dus 17:00 uur ’s middags is. Een opvallende tijd, aangezien de meeste mensen in Europa dan al bijna thuis zijn van school of werk. Natuurlijk was dit een stress-test, maar dit is een beetje oneerlijk. Dit mocht echter de pret niet drukken en na 5 minuten wachten was ik klaar om vijanden te doorklieven met mijn lightsaber.

Als factie koos ik de kant van The Empire, ofwel de slechte zijde. Ik koos meteen voor een ‘Sith Inqisuitor’, één van de vier klassen per factie. Elke klasse van een factie heeft zijn tegenpool in de andere factie, waardoor alles sowieso eerlijk verloopt, bij een allesbeslissende confrontatie. Na een korte introductie scene, mocht ik eindelijk het heft in eigen handen nemen en kon ik mijn character besturen. Wat meteen opvalt is de soepelheid waarmee alles verloopt. Aanvallen, skills uitvoeren en andere dingen voelen aan alsof je je hele leven niks anders gedaan hebt. Misschien komt dit ook doordat er weinig tot geen lag was en dat voor een eerste stress-test! Alhoewel de graphics in de béta nog niet op het gewenste punt stonden en BioWare nog niet alles toegevoegd heeft zodat de grootte van de game tijdens mijn speelsessies wat minder was, vond ik dat de béta er nog vrij goed uit zag. Natuurlijk waren er wat mindere deeltjes, maar van een béta verwacht ik ook niet veel meer.

Normaal gezien zijn de allereerste missies in MMORPG’s altijd ietwat saai, maar in The Old Republic is dit helemaal niet het geval. Je krijgt namelijk verschillende missies, die in conversatievorm a la Mass Effect in elkaar zijn gezet. De opdrachten variëren van het terug halen van een lang verloren speciale steen tot het ondervragen en (optioneel) martelen van een gevangene. Er was zeker genoeg variatie en als BioWare dit kan behouden tot je de end-game bereikt hebt dan hebben ze een MMORPG met een topper van een verhaal in huis. Want ja, er zijn ook wat singleplayer toevoegingen gedaan om het verhaal leuk te houden.  Omdat je dus iedere conversatie zelf kunt beïnvloeden met door jouw gekozen gespreksopties, die moraal zijn aangedreven, wordt elk verhaal uniek en is de herspeelbaarheid dus ook zeer groot. Jij bepaalt dus zelf hoe jouw avontuur verloopt, iets wat uniek is voor een massieve online game.

Men wou je het gevoel geven dat je heroïsch bent en dat is hun zeer goed gelukt. Althans, zo voelde ik mij zeer toen ik de proeffase ondervond aan langdurende speelsessies. Deskills die je vrij speelt, geven je telkens weer een ‘wauw’-gevoel en als je drie vijanden tegelijkertijd vloert dan weet je dat het goed zit. Maar wat als je in al het strijdgeweld zelf het loodje legt? Dan krijg je twee keuzes voorgeschoteld. Ofwel neem je een medical probe  ofwel ga je naar het medical center. Als je een medical probe neemt, dan word je op dezelfde plaats gereanimeerd en wat een heel speciaal maar slim idee is, is dat je tot ongeveer vijf seconden na je reanimatie verborgen en doorzichtig bent. Zo kun je ontsnappen van de belagers die jou zojuist neer hebben gehaald met al hun trucs en vlug even een skill gebruiken om jezelf te healen. Hier hangt echter een wachttijd aan vast, die stijgt naarmate de hoeveel keer dat je sterft. Als je naar het medical center gaat dan wordt je gewoon teruggestuurd naar de base, maar deze skill zijn wachttijd blijft wel hetzelfde.

Als BioWare deze formule doorzet, dan heeft het bedrijf een pracht van een MMORPG in handen. Zal deze titel mogelijk de troonstoter van World of Warcraft worden? Dat kan niemand zeggen. Velen zeggen van wel, maar vaak zeiden ze dat ook bij andere eerder uitgekomen MMORPG’s, waarbij dat statement averechts heeft gewerkt. Ik vraag me vooral af of Star Wars: The Old Republic kan bieden wat sommigen kwijt zijn bij Blizzard’s bekende online game, of dat dit de zoveelste miskeken kans is en dat World of Warcraft toch nog blijft regeren. Dit hangt natuurlijk allemaal van ons af, de kopers. Zijn wij wederom bereid om een bepaald bedrag per maand te betalen? Het is al bewezen dat het werkt, maar juist om die reden is het zo moeilijk om zelf succes te behalen. Ik vraag mij ook af hoe sterk BioWare’s opkomende online ruimte epos zal steunen op Player versus Player elementen en hoe het team dit allemaal zullen regelen. Ik ben ook sterk benieuwd naar de graphics in de final release aangezien deze voor sommigen toch wat tegenvielen.

Kortom, er zijn nog heel wat onbeantwoorde vragen en we gaan deze alleen kunnen antwoorden op 20 december dit jaar. May the Force be with us all.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. SWbogusTOR zegt:

    Heb gemengde gevoelens over het spel (staat ondanks gewoon bij mij in bestelling heur, daar niet van..), ben erg benieuwd wanneer het zover is; van de beta heb ik helaas niet kunnen proeven. Minpuntje voor mij is naar mijn mening de toch wel erg hoge prijs van het spel, zeker wanneer je iets anders aanschaft dan de standaard editie.

    • Erik Dekker zegt:

      Begrijpelijk. Alleen de content die je krijgt, is wel van veel grotere proporties dan van menig andere game. Het blijft een afweging, maar een MMO zal je voor maanden, zoniet jaren blijven vasthouden.

  2. Magnum Opus zegt:

    Ben zelf ook met de Inquisitor aan de slag gegaan en man man. Ik voel me erg krachtig, net zoals een echte Sith! Alleen beetje vreemd dat jij als toekomstige ‘Dark Lord’ van die fetch quests moet uitvoeren zoals ‘kill X aantal vijanden’. Maar dat mag de pret niet drukken. Ga deze zeker spelen.

Geef een reactie

