Call of Duty: Modern Warfare 3 (singleplayer)

Geplaatst op: 20 november 2011 door Suzanne de Jong in Reviews
Tags:, , , , , , ,

Een van de populairste shooter franchises ooit bracht weer eens een nieuw spel uit, en dat was niet onopgemerkt gebleven. Het was terugkerend nieuws op de site en er waren zelfs nachtopeningen door het hele land, waar wij er één van bijwoonden (benieuwd? Klik hier!). Toen de game door de postbode bezorgd werd, wist ik niet hoe snel ik via het trappenhuis met twee treden tegelijk naar boven moest rennen. Werd mijn lange wachten beloond? Is Modern Warfare 3 Infinity Ward’s zwanenzang?

Al vanaf de eerste trailer was mijn enthousiasme niet meer te stuitten; ik moest en zou Modern Warfare 3 spelen. Modern Warfare 2 maakte destijds zoveel indruk op mij, dat het met Modern Warfare 3 alleen maar beter kon worden. Of die verwachtingen ook daadwerkelijk werden waargemaakt, dat kun je hieronder lezen.

Awesome

Een goede eerste indruk  is heel belangrijk:  Toen ik de disc in mijn Xbox 360 schoof en het spel opstartte werd ik al blij verrast, de intro gaf een goede hoop op het verdere verloop van het spel. Het filmpje wat compleet in de heerlijk overdreven serieuze Modern Warfare stijl was deed mij goed. Gelijk was ik overtuigd dat dit avontuur net zo bruut zou worden als de vorige game. Misschien nog wel bruter. En gaandeweg werd ik in mijn hoop niet teleurgesteld. De actie is weer heerlijk over de top en de adrenalinegraad haalde hoogten die voor een normaal mens niet gezond zijn. I rest my case.

Groot oog voor detail: Dat Modern Warfare 3 nog steeds op dezelfde engine draait als Modern Warfare 2, is over het algemeen wel bekend. Niet iedereen had er het vertrouwen in of dit nog wel zou werken met de grafische standaarden tegenwoordig. Maar ik kan jullie verzekeren, met deze gekregen oppoets beurt gaat hij gewoon door naar de volgende figuurlijk gesproken APK keuring. De explosies zijn misschien niet zo mooi vergeleken met andere hedendaagse shooters, maar ik laat een spel niet afgaan door een bommetje meer of minder. Ik vind het er nog steeds fantastisch uitzien. Het oog voor detail is erg bijzonder te noemen. Zo zie je in de eerste levels overal asdeeltjes door de lucht zweven, terwijl je overal om je heen totale destructie ziet. Nee, dat is me wel een pluspunt waard.

Geen seconde pauze: Ik speel spellen vrijwel nooit in één keer uit en van al mijn spellen moet ik nog steeds zo’n 70 procent uitspelen. Maar in het geval van Modern Warfare 3, was het een ander verhaal. De eerste twee delen heb ik uitgespeeld: over deel een heb ik ongeveer een weekje gedaan en het vervolg speelde ik in drie dagen uit. Vanaf het moment dat ik dit spel opstartte, heb ik echter alleen maar aan de buis gekluisterd gezeten. Na zes uur, twintig minuten en vierendertig seconden, werd de aftiteling van Modern Warfare 3 op mijn scherm getoverd en toen pas besefte ik opeens hoe veel honger had na niks tussendoor te hebben gegeten! Je kunt zeggen dat de singleplayer te kort is, maar uiteindelijk speel je de game voor de multiplayer. Zie de verhaal gedreven modus daarom maar als een explosieve opwarmer voor het echte werk. Over de multiplayer ga ik overigens nog uitgebreid verslag doen in mijn volgende recensie.

I made a world trip: Ik heb in mijn leven altijd al een wereldreis willen maken. Op digitaal vlak heb ik die wonderbaarlijk genoeg nu al gemaakt. En hoe! De locaties in Modern Warfare 3 zijn werkelijk fenomenaal te noemen: Londen, Parijs, New York, het kon allemaal niet op. Zelfs Afrika komt even voorbij. Duidelijk valt te zien dat ontwikkelaar Infinity Ward en co-ontwikkelaar Sledgehammer groots wilden uitpakken met deel drie in de Modern Warfare trilogie. Een wereldreis voor zestig euro: wie kan dat nou zeggen? De prachtige gebouwen als de Big Ben en de Eiffeltoren, zijn naast de wapens het paradepaardje. Maar dit kan ook een tegenwerking gaan hebben, iets waar ik al in een eerder artikel mijn angst over uitsprak. Ik ga er later verder op in.

Schiet verdacht lekker weg: De wapens van Modern Warfare zaten altijd wel snor, maar deze keer hebben de jongens van Infinity Ward en Sledgehammer meer dan genoeg aandacht besteed aan het nodige knalwerk. De wapens voelen beter aan dan ooit en de doffe klappen klinken als muziek in mijn oren. Het geluid van sommige wapens klonken soms nog te schel in andere delen, maar dat is nu veranderd. Ik zou het bijna ‘oorgasmisch’ noemen.  Ook voelen de wapens een stuk zwaarder aan, dus het is misschien beter dat jouw virtuele soldaat nu echt spierballen moet gaan kweken.

Een smakelijke actiethriller: En met name het gruwelijk vette verhaal. In de sectie sprookjes zou Modern Warfare 3 duidelijk niet passen maar dat ik verhaaltechnisch heb genoten, dat moge duidelijk zijn. Waar Modern Warfare 2 eindigde, daar begint Modern Warfare 3 en daarna gaat het verhaal helemaal los. Alle games in de Modern Warfare trilogie lopen vloeiend achter elkaar, dus je zou geen verhaallijn hoeven te missen, als je alle drie de delen achter elkaar zou spelen. Als je tot deze groep hoort, dan weet je dat er altijd verschillende verhaallijnen in de trilogie zitten verweven. Een erg leuk en geslaagd concept, als je het mij vraagt. Het zorgt voor afwisseling, of de welbekende frisse wind. Net op het moment dat je als speler behoefte hebt aan een kruip door sluip door missie, dan komt die ook precies op dat moment. Aan variatie dus geen gebrek. Dit is echt een hele sterke kant van de Call of Duty games.

Awful

Loop niet voor mijn voeten!: Toch is er bij mij één grote ergernis in de game. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat ik druk bezig ben om een horde tegenstanders naar de andere wereld te helpen en ondertussen gaat er een teammaat voor mijn vizier staan, en vervolgens boos roept: “Watch your fire!”. De AI wordt met ieder deel duidelijk steeds beter, maar het feit dat ik mij hier na drie delen nog steeds aan stoor, is geen goed teken.

Op één been kun je niet staan: Mocht je al in tijdsnood zitten met de hoeveelheid games die afgelopen tijd uitkwamen en nu begint met de Modern Warfare serie heb ik een klein beetje slecht nieuws voor je. Om het verhaal van de singleplayer optimaal te kunnen beleven raad ik aan om deel één en twee wel te spelen. Het verhaal is namelijk heel goed geschreven en het zou zonde zijn als je het einde niet helemaal zou snappen. We hebben het maar zwaar tegenwoordig, zoveel games maar zo weinig tijd. Misschien dat we minder tijd kunnen spenderen aan reizen?

Wie van onze lezers is een uitvinder en heeft zin om een tijdreismachine uit te vinden? In overleg met de hoofdredacteur kan dit eventueel beloond worden met een goodiebag. Ik denk dat vele onder ons een  dergelijke tijdmachine op prijs zouden stellen, om alle games uit te kunnen spelen zonder allemaal andere belangrijke dingen in het  leven te missen. Op één been staat Modern Warfare 3 niet, dus speel deel 1 en 2 eerst ook maar even door. Met of zonder tijdmachine.

Duizend bommen en granaten!
Als ik kijk naar de singleplayer van Modern Warfare 3, dan kan ik niet ontkennen dat Infinity Ward en Sledgehammer alle toeters en bellen uit de kast hebben getrokken. Intense missies die mijn hart sneller laten kloppen, beeldvullende explosies en een hele hoop geloste kogels, staan centraal in de verhaal gedreven modus van deze game. Het is jammer dat mijn manschappen liever voor mijn voeten lopen dan dat ze daadwerkelijk de vijand door het hoofd knallen, maar dat mag de pret niet drukken. Draag je de Modern Warfare reeks een warm hart toe, dan zul je ook erg kunnen genieten van de singleplayer in deze game. Duizend bommen en granaten, wat een actie!
Deze review van de singleplayer van Modern Warfare 3 is gebaseerd op de Xbox 360-versie. Een recensiecode van Modern Warfare 3 is aan ons gegeven door uitgever Activision Blizzard. Zeer binnenkort kun je een recensie van de multiplayer verwachten, die simpelweg meer tijd nodig heeft om een goede indruk van te kunnen krijgen.

reacties
  1. Ertheadius zegt:

    Hele nette review. Heb mij erg vermaakt met de singleplayer uit voorgaande cod games en als ik jou mag geloven dan komt deze er ook wel in bij mij. Wel jammer dat ze altijd zo kort zijn, hou wel van lange singleplayers! Maarja, er zijn maar weinig shooters die de 10 uur mark halen als ik eraan denk.

  2. Magnum Opus zegt:

    Vind de singleplayer ook altijd erg fijn om te spelen. Het is wat meer filmisch dan de meeste games, maar je bent nog genoeg aan het schieten om zelf intensiteit te beleven;)

Geef een reactie

