Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi

Geplaatst op: 16 november 2011 door Erik Dekker in Reviews
Tags:, , , , , , ,

De Dragon Ball franchise gaat alweer een goed aantal jaren mee. De serie, waarin een groep strijders met bovennatuurlijke krachten het tegen elkaar opnemen, bleek in de jaren ’90 mateloos populair te zijn. Ook ik keek het programma als jong broekie met veel liefde. Ook nu weet Dragon Ball nog te stralen voor een vrij groot publiek. Het concept leent zich dan ook prima voor een goede game. Na een harde dag gaat er namelijk niets boven een goed verkochte knal tegen een (digitale) vijand. Weet vechtgame Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi hierin te slagen? Weet ik in deze game voldoening te vinden in het met stijl neerhalen van mijn Dragon Ball opponenten?

Awesome

Een nostalgische trip naar die ‘goeie ouwe tijd’: Vroeger keek ik vaak Dragon Ball Z. Verbijsterd waren mijn ogen iedere keer voor een aflevering per week tegen het beeldscherm aangeplakt, zodat ik geen moment hoefde te missen. Je kon mij een fan noemen, alhoewel ik nooit alle afleveringen heb gezien helaas. Maar de saga met bad guy ‘Friesa’ op een vreemde planeet weet ik nog perfect voor mij te halen. Of dat seizoen waarin er een aantal androids tegen de Saiyans gingen vechten, met een verdomd emotionele twist. Ja, dat waren goede tijden. Toen ik Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi in mijn PlayStation 3 stopte, kwamen al die herinneringen weer naar boven. Niet veel titels weten mij terug te brengen naar de tijd waarin de SNES nog stond te stralen bij menig televisie. Een terecht pluspunt dus.

Hoop verschillende spelmodi: Als je denkt dat je alleen maar dezelfde modus kunt spelen in Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi, dan heb je het mis. Goed mis zelfs. Deze game laat je onderdompelen in een vrij groot repertoire, zoals de ‘Story modus’, waarin je je een weg door de verschillende seizoenen heen en kom je opponenten tegen die ook in de televisieserie hun opwachting maakten. Deze gevechten wisselen zich af met free roam elementen, die helaas vrij nutteloos zijn, maar het gaat uiteindelijk om de intense confrontaties zelf.

Daarnaast kun je je ook begeven in de ‘Hero modus’, een modus die jou een eigen personage laat aanmaken met een eigen unieke uiterlijk, stem en vechttechnieken. Concepttechnisch gezien, is de Hero modus niet heel anders dan de Story modus, aangezien je toch ietwat dezelfde missiestructuur aan het doorlopen bent (lees: free roamen en vechten). Maar de Hero modus biedt wel een eigen verhaal dus voor de fan is het zeker de moeite waard om die te doorlopen. Want zeg nou zelf: welke Dragon Ball fan heeft er nou niet van gedroomd zijn eigen Super Saiyan in elkaar te zetten? I rest my case.

Een derde modus is de Tournament modus. Ben je eerdere vechtgames gewend, dan weet je ongeveer wat je te wachten staat. In deze modus vecht je je een weg naar de top om de nummer een te worden onder de vechters. Een leuke afwisseling en heeft verder niets met het verhaal te maken.

Dynamische aanvallen zijn bevredigend: De gevechten in Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi verlopen vrij dynamisch. Toegegeven, je bent je slechts gefocust op jouw opponent in het heetst van de strijd, maar ben je creatief met jouw vechtaanvallen, dan zul je zo nu en dan een tussenfilmpje (die trouwens soms regelrecht uit de anime serie zijn geplukt) zien, waarin jouw krijger een vijand genadeloos hard door een hoop stenen heen slaat, of een krater in de grond creëert met een desastreuze aanval. Bevrediging gegarandeerd en het geeft je het gevoel dat je echt een superheld bent.

Ziet er grafisch gezien prima uit en blijft zo trouw aan het origineel: Als je Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi speelt, dan kan zelfs de grootste Dragon Ball hater niet ontkennen dat de game er prima uit ziet. Begrijp me niet verkeerd, ook al dient het cartooneske jasje duidelijk als hele dikke knipoog naar de serie die in de jaren ’90 op televisie was, zien de personages er beter uit dan ooit. Dit leidt er toe dat ze ook voor de Dragon Ball fan geloofwaardig over zullen komen. Het is jammer dat de stemmen niet altijd overeenkomen met de manier hoe de lippen over elkaar gaan, maar dat mag de pret niet echt drukken. ‘Is iets Japans,’ zullen we maar zeggen.

Awful

Hersenloos knopjes rammen: Ook al zijn sommige aanvallen bevredigend, toch heb ik nooit het gevoel gekregen dat ik echt creatief kon zijn met mijn krijger. Uiteindelijk was ik constant op dezelfde knoppen aan het drukken om bepaalde aanvalscombinaties succesvol te laten verlopen. Niet alleen haalt dit de uitdaging uit de game (ja, natuurlijk kun je voor de hoogste moeilijkheidsgraad gaan), maar het wordt op een begeven moment ook nog eens oersaai. Erg jammer, want ik had toch op iets meer complexiteit gehoopt voor een Dragon Ball game. Uiteindelijk zien de kolossale superaanvallen er in de televisieserie ook vrij pittig uit om uit te voeren, toch?

Komt nergens echt goed uit de verf: Tijdens het spelen wordt mij goed duidelijk dat er best veel potentie in Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi zit om een uitstekende vechtgame te worden met een goed verhaal. Een die fans zullen kennen. Soms wordt die openbaring nogal pijnlijk opgemerkt, want waar de potentie duidelijk aanwezig is, zie ik ook dat de presentatie nooit echt goed uit de verf komt. De game wil duidelijk teveel goed doen, maar dat streven werkt averechts. Ontwikkelaar Spike had zich beter kunnen richten op slechts een paar spelelementen en die perfect uitgewerkt, want nu neigt de game meer richting kwantiteit dan kwaliteit te gaan.

Voelt op momenten aan als een interactieve film: Wat ongetwijfeld één van de grootste selling points is van Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi, is de hierboven genoemde Story modus. Je vecht tegen alle eindbazen die ook in de serie zaten. Een erg tof concept natuurlijk, maar waar Spike de bal heeft laten vallen, is dat deze modus teveel leunt op het vertellen van een verhaal. Het gevolg is dat je een hele hoop tussenfilmpjes voor je kiezen krijgt en ook tijdens het vechten zelf, alleen ben je dan bezig met quick-time events. Quick time events worden vaak gebruikt om een episch moment interactief te brengen aan de gamer. Het epische gedeelte krijg je ook wel te zien, alleen doe jij als gamer zelf maar bar weinig. Dan kun je beter de serie zelf kijken.

Een vrij vermakelijke titel. Alleen helaas niet de ultieme Dragon Ball vechtgame.
Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi is een ambitieuze game die duidelijk potentie heeft om te slagen tot een uitstekende vechtgame. Tijdens het spelen kreeg ik verschillende keren een nostalgische trip naar die mooie tijd die de jaren ’90 heet. Het gebruikte grafische stijltje en de overtuigende personages werken hier alleen maar aan mee. Het is jammer dat ik constant maar op dezelfde paar knoppen druk om resultaten te boeken en het merendeel van mijn speeltijd de tussenfilmpjes aan het volgen was. De game wilt teveel en komt daardoor helaas nooit echt goed uit de verf. Een gemiste kans, waardoor Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi helaas niet dé ultieme Dragon Ball vechtgame is geworden waar ik op hoopte. De doorgewinterde Dragon Ball fan zal hier hoogstwaarschijnlijk geen problemen mee ondervinden en talloze uren uit de game kunnen halen. De andere groep gamers, raad ik aan de demo eerst even te proberen alvorens je tot een besluit komt.

Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi is nu te verkrijgen voor de Xbox 360 en PlayStation 3. De versie die voor de recensie werd gespeeld, betrof de PlayStation 3-versie. Een exemplaar van de game werd aan ons gegeven door uitgever Namco Bandai. Tijdens het spelen heeft de recensent een bevredigend deel van de Dragon Ball nemesis cast weggevaagd via beeldvullende aanvallen zoals alleen hij die kan uitvoeren. Knoppen werden op stijlvolle wijze geramd, dit tot grote ongenoegen van de gebruikte controller. Ach ja, daar staan vechtgames nu eenmaal om bekend.

Geef een reactie

