Grote lol met een succesvolle Dark Souls LAN party

Geplaatst op: 15 november 2011 door Erik Dekker in Verhalen

Dark Souls: één van de moeilijkere games van dit moment. Het is een game waarin jij als klein stipje moet zien te overleven in een kolossale wereld vol met monsters, demonen en ander gespuis dat jou het liefst dood wilt hebben. Leuk vooruitzicht! Maar stiekem sta je er niet helemaal alleen voor. Je kunt de game namelijk ook met meerdere mensen doorlopen. Mits je het goed aanpakt.

Dark Souls kent een online gedeelte waarin jij geïnfiltreerd kunt worden door vijandige spelers. Deze invasies zullen alleen voorkomen als je in ‘Human’ vorm bent. Laat ik dit even uitleggen aan de nieuwkomer. Je hebt twee soorten gedaanten in Dark Souls: ‘Human’ vorm en ‘Hollow’ vorm. Als je een keer doodgaat door een vijand dan zul je opnieuw tot ‘leven’ worden geroepen bij de dichtstbijzijnde bonfire (ofwel een checkpoint). Maar als je je in Human vorm bevond, dan zul je nu terugkeren naar de Hollow gedaante. Als Hollow zijnde ben je een soort ondode die immuun is tegen invasies van andere spelers. Gebruik je echter een ‘Humanity’ voorwerp, dan verander je terug naar je menselijke gedaante. Het klinkt misschien wat complex, maar je snapt het wel als je het speelt. Het systeem is vrij uniek en zit naar mijn mening goed in elkaar.

Goed, waar was ik gebleven. Oh ja de LAN! Twee vrienden van mij kwamen langs en zijn grote fans van Dark Souls. De ene speelt de game op zijn PlayStation 3 en de andere op de Xbox 360. Sony’s apparaat werd aangesloten op mijn monitor en de tweede Xbox 360 op een nieuwe televisie. Het resultaat? Een LAN party met twee Xbox 360’s en een PlayStation 3. Jammer dat Dark Souls niet cross-platform is, want dan zou het helemaal een feestje worden. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Je kunt jezelf door andere spelers laten summonen (of oproepen) middels een soapstone dat je later in het spel krijgt. Gelukkig hadden wij die allebei al gevonden dus kon het feest beginnen. De truc zit zo in elkaar: door met je soapstone een teken achter te laten in jouw wereld, krijgen sommige spelers datzelfde teken ook in hun wereld te zien. Hebben zij hulp nodig, dan kunnen ze jouw hulp aanvaarden en jou summonen in hun wereld. Het probleem voor de vlekkeloze coöperatieve ervaring met vrienden, is dat jouw neergelegde soapstone teken niet direct in de gewenste wereld van jouw vriend of vriendin tevoorschijn komt. Maar daar heb ik wat op gevonden.

The Depths: een smerige bende. Maar intens dat het is.

Jij moet samen met jouw spelgenoot naar de gewenste plek lopen om opgeroepen te worden. Degene met de soapstone moet die elke keer neer blijven leggen totdat jouw spelgenoot aangeeft een teken te zien. Het resultaat laat zich wel raden! Dan kan de pret eindelijk beginnen. En het leuke is, jullie werelden zijn dan aan elkaar gelinkt, zodat het summonen daarna veel makkelijker gaat. Het begin is even moeilijk, maar verwacht niet meer dan tien of vijftien minuten kwijt te zijn aan al die ellende om elkaar op te roepen. Uiteindelijk is Dark Souls hier ook niet voor gemaakt, maarja soms moet je wel eens improviseren.

Zo hebben we samen de Capra Demon afgeslacht met nog een andere willekeurige speler die we voor het sfeertje maar even ‘Steve’ noemen. Drie krijgers tegen één baas vraagt natuurlijk om een kort gevecht. En die kregen we ook. Nadat de baas was afgemaakt, werden we allemaal weer naar onze eigen wereld teruggestuurd, want in principe was de missie voldaan. Maar gelukkig weten wij wel beter en riepen we elkaar gewoon weer op om ons avontuur voort te zetten.

Ook ‘The Depths’, een ondergrondse rioolgangenstelsel vol met gemuteerde ratten en een grote draak, heeft het moeten ontgelden met ons ijzersterke teamwork. Het baasgevecht was kantje boord, met alleen mijn personage die nog in leven was met vijf procent levenspunten over. Bloedstollend, maar daar doen we het voor. Echte bikkels.

Uiteindelijk zijn we van plan om een Player versus Player team te maken en zo samen te kunnen vechten tegen vijandige spelers die onze wereld infiltreren. Ik zal onze ervaringen uiteraard met je delen op de blog. Onze verwachting? Hilariteit, adrenaline en een hele hoop afgemaakte spelers die ons wraakzuchtige haatmailtjes sturen. Oké dat laatste is misschien wat egoïstisch, maar stiekem kan ik daar wel van genieten. Af en toe, tenminste.

Met dank aan David en Jeffrey voor hun bijdrage aan een waar misavontuur.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s