Verslag van een Call of Duty: Modern Warfare 3 nachtopening

Geplaatst op: 10 november 2011 door Suzanne de Jong in Verhalen
Tags:, , , , ,

Op de nacht van 7 op 8 november was het dan eindelijk zover: Modern Warfare 3 kwam uit. Vele pre-orders leidden tot een nachtopening en zo gingen er maandag op dinsdag maar liefst 475 winkels open om op middernacht de game te verkopen. En Gamegasm was erbij! Ik was heel benieuwd naar de algemene mening van de gamers, want wat gebeurt er als je ze stellingen voorlegt waar ze vrij op mogen reageren? Dat kun je hieronder lezen.

Ik kwam met een lijst van tien vragen aan in Almere waar een nachtopening werd gehouden. Tientallen gamers stonden in de kou verkleumd te wachten tot het twaalf uur was en de gesprekken gingen maar over één ding: Modern Warfare 3. Meningen werden gedeeld en verwachtingen uitgesproken. Je merkt pas goed bij een nachtopening hoe groot de hype is rondom dit spel, mensen die gewoon niet tot morgen kunnen wachten en ’s avonds laat in de vrieskou gaan staan om één van de eerste te zijn die het spel thuis in hun console kunnen stoppen.

Ik ondervroeg meerdere mensen en daar kwamen versassende resultaten uit:

Wat vind je zo goed aan Call of Duty?

  • 14% Vindt het sterkste punt van Call of Duty de graphics.
  • 22% Vindt het knap dat de makers het boeiend weten te houden voor de spelers, en werkt dus verslavend.
  • 64% Is van mening dat het een goede en leuke shooter is die goede gameplay gaat bieden.

Heb je Battlefield 3 al gespeeld?

Opvallend was het antwoord op deze vraag, het blijkt toch maar weer dat de Call of Duty gamers niet altijd even goed thuishoren in de Battlefield wereld.

  • 75% Heeft Battlefield 3 niet gespeeld, waarvan zo’n 15% hem nog wel wil gaan spelen.
  • 25% Heeft Battlefield 3 wel gespeeld, aan deze mensen vroeg ik ook waarom ze dan ook Modern Warfare 3 gingen spelen. De meeste antwoorden die ik hier op kreeg hadden te maken met het volgende: ze zijn doorgewinterde Call of Duty fans, hebben vrienden die het ook massaal gaan spelen of vinden het toch lekkerder spelen dan Battlefield door de meer arcade stijl en de kleinere maps.

Ben je al langer bekend met de Call of Duty reeks?

Modern Warfare 3 was voor niemand de eerste Call of Duty game dus ik had te maken met pure fans. Ik was wel benieuwd welke Call of Duty game dan wel hun ontgroening was, dit was de uitslag:

  • 38% Call of Duty
  • 8% Call of Duty 2
  • 23% Call of Duty 3
  • 23% Call of Duty 4: Modern Warfare
  • 7% Call of Duty: Modern Warfare 2

Wat verwacht je van Modern Warfare 3?

Dit was een vrij open vraag en de antwoorden liepen uiteen, maar waren tegelijkertijd weer heel erg hetzelfde. Iedereen was het er over eens dat het tof zou worden, zo was er een gozer die me heel verbaasd vroeg of ik deze vraag meende. Hij verwachte namelijk werkelijk van voor tot achter alles van de game. Hier de meeste voorkomende antwoorden:

  • 67% Verwachtte dat de game tof/vet zou worden en alle verwachtingen zou waarmaken.
  • 25% Verwachtte dat de game beter zou worden dan Call of Duty: Modern Warfare 2.
  • 8% Had werkelijk geen idee wat hij/zij ervan moest verwachten.

Ga je gebruik maken van Elite?

Jammer genoeg wist één derde van de ondervraagde personen niet eens wat Elite was. Opvallend, dat dit blijkbaar niet genoeg aandacht heeft getrokken. De mensen die wel wisten wat Elite precies was waren wel heel stellig over hun keuze, die zie je hier:

  • 36% Gaat wel gebruik maken van Elite.
  • 64% Gaat geen gebruik maken van Elite.

Op welk platform ga je Modern Warfare 3 spelen?

Of het aan Almere ligt, ik zou het niet weten maar één console stak er met kop en schouders bovenuit:

  • 14% Gaat Modern Warfare 3 op de PC spelen.
  • 22% Gaat Modern Warfare 3 op de Xbox360 spelen.
  • 64% Gaat Modern Warfare 3 op de PlayStation 3 spelen.

Ga je eerst de singleplayer uitspelen of ga je gelijk online van start?

Ik kan hier heel lang of kort over zijn maar de uitslag laat zien dat we allemaal een eigen speelmanier hebben:

  • 50% Gaat eerst de singleplayer uitspelen.
  • 50% Gaat gelijk online, maar hiervan wou ruim 86% de singleplayer op een later moment nog wel uitspelen.

Wat heeft je over de streep getrokken om Modern Warfare 3 te kopen?

Ik gaf ze drie verschillende mogelijkheden: gewoon omdat het een Call of Duty game is, door de trailers of door goede verhalen op gaming sites? De antwoorden waren wel te verwachten, Call of Duty heeft immers een hele goede naam neer gezet:

  • 64% Koopt Modern Warfare 3 omdat het traditie is en ze gewoon alle Call of Duty games tof vinden, en deze dus ook.
  • 29% Koopt Modern Warfare 3 door de overtuiging vanuit trailers.
  • 7% Koopt Modern Warfare 3 omdat ze overtuigd werden door gamewebsites.

Wat verwacht je van de vernieuwde elementen zoals de vernieuwde killstreaks en de survival mode?

Hier was gelukkig wel iedereen op de hoogte van de vernieuwingen, maar de meningen waren wel aardig verdeelt:

  • 46% Verwachtte dat de game er beter van zou gaan worden.
  • 27% Verwachtte dat het een toevoeging zou gaan leveren aan de gameplay.
  • 27% Hadden een kleine tot grote twijfel aan de toevoeging, of deze bijvoorbeeld wel goed uitgewerkt zou zijn.

Gaat dit de beste Modern Warfare game tot nu toe worden volgens jou?

Negen van de tien ondervraagden kwamen met een goed punt aanzetten: de vervolgen gaan alleen maar nog beter worden, wij zijn er nog niet klaar mee. Maar ik vroeg tot nu toe, hier is de uitslag:

  • 82% Denkt dat dit de beste Modern Warfare game tot nu toe wordt.
  • 18% Denkt dat een andere Modern Warfare game beter was.

Het was grappig genoeg precies 50% dat vond dat Modern Warfare het beste ooit was, en 50% dat Modern Warfare 2 het beste spel ooit vond.

Al om al een verrassend resultaat om naar de algemene mening te vragen van gamers. En ze hebben gelijk, het gaat alleen nog maar beter worden. Ik heb inmiddels de singleplayer uitgespeeld en ik vond het in één woord geweldig! Wat mij betreft mogen er meer Call of Duty titels volgen. Of het nou ieder jaar door verschillende ontwikkelaars is, of in een ander tijdsbestek. Ik denk dat ik deze mening met heel veel meer gamers deel. Genoeg gedeeld! Ik zet mijn console nu snel weer aan om weer online kont te schoppen. Maar vergeet vooral niet om jouw mening over een stelling achter te laten in de comments!

Het zal mij benieuwen hoe de game in de loop der tijd door de grote massa aan gamers zal worden ontvangen. Op dit moment weer alleen vadertje tijd daar helaas antwoord op.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Magnum Opus zegt:

    Leuk artikel. Kun je een beetje fijn snipen in deze game? Hou daar altijd wel erg van eigenlijk. Ga ‘m sowieso nog halen.

  2. ertheadius zegt:

    Ga deze game zeker weten nog halen. Van wat ik heb gezien, ziet het er weer erg goed uit. Lekker knalfestijn, hou ik op zijn tijd ontzettend van! Alleen kun je nou lekker snipen in deze game? Heb MW2 en Black Ops kapot gespeeld dus dat komt goed uit🙂

  3. gio zegt:

    ik heb hem uitgespeeld!!!!!!!!!! kapot vet jonge!

Geef een reactie

