Aftellen voor Call of Duty: Modern Warfare 3

Geplaatst op: 6 november 2011 door Suzanne de Jong in Verhalen
Tags:, , , , , , , , , , ,

Het is bijna zover: een van de grotere games dit jaar gaat deze week uitkomen en niet zonder slag of stoot. De derde game in de Modern Warfare serie gaat de eerste twee games overrompelen. Tenminste… dat is de bedoeling als we de jongens van uitgever Activision Blizzard mogen geloven. Gelukkig heb ik hier alle vertrouwen in. Geweerschoten, explosies en heel veel gevelde virtuele soldaten zullen centraal staan in deze nieuwe game. Tijd om hier even bij stil te staan.

Elke tiener die geboren is in een welvaart land heeft wel eens een Call of Duty game gespeeld of heeft er hoogstens van gehoord. Het is een begrip, de makers van de Modern Warfare serie hebben termen als prestige, ratio, spawn kill, campers en killstreak onderdeel gemaakt van ons algehele vocabulaire. Toch weten ze tot nu toe bij elk deel de fans weer volledig te overtuigen, en nieuwe spelers wegwijs te maken met hun product.

Misschien is dat ook wel het geheim achter het succes van de serie, de eenfout van het spel. Het doel van het spel is als een kind dat de was kan doen, anderzijds is het ook mogelijk spelmodi te kiezen waar iets meer ervaring voor nodig is. Denk hierbij aan ‘Capture the Flag’, ‘Headquarters’, ‘Demolition’ of ‘Domination’. Maar zelfs dat is een snelle leerschool. Ook de mogelijkheid die je hebt om je klassen helemaal zelf samen te stellen en “cadeautjes” te kiezen in de vorm van killstreak rewards, zijn onderdeel van het succes dat je ongetwijfeld graag wilt behalen. Uiteindelijk spelen de meeste spelers om eerste te worden op de ranglijst in een match.

Hoewel, bij dit derde deel gaan die killstreak rewards veranderen. Zo probeert de ontwikkelaar om de balans te houden tussen nieuwkomers en de wat betere spelers onder ons. De betere spelers verdienden al heel snel killstreaks en kregen met de verdiende rewards nog meer kills, waardoor de wat minder ervaren speler het nog moeilijker krijgt om met de groep mee te komen. Maar daar gaat bij Call of Duty: Modern Warfare 3 verandering in komen. Want de killstreaks zijn in dit deel helemaal op de schop gegaan, het nieuwe concept ziet er nagenoeg prima uit maar of het in de praktijk net zo goed zal gaan werken is afwachten.

En dan ben ik een van die jongeren die ooit Call of Duty gespeeld heeft, en laat ik mijzelf verbeteren: ik heb het niet ooit een Call of Duty spel gespeeld, ik heb ze grijs gespeeld. Echt actief online spelen deed ik dan pas bij Call of Duty: Modern Warfare 2. Maar de eerdere spellen heb ik tot mijn versuffing door en door uitgespeeld. Het sfeertje en de opzet van de gameplay die ietwat arcade is heeft mij altijd meer dan goed bevallen. Vooral de mogelijkheid die er dus is om je classes helemaal te customizen hoort helemaal thuis in mijn straatje. Verder ben ik ook een groepsgamer en hou ik dus heel erg van de team-based spel elementen.

We wisten natuurlijk eigenlijk van de release van Modern Warfare 2 al af dat er derde deel zou gaan komen. Toen de eerste ingame beelden tijden de E3 dit jaar getoond werden zat ik op het uiterste puntje van mijn stoel. Het was overweldigend wat er werd getoond en mijn handen kriebelde om met het spel aan de slag te gaan. Ook de aankondiging van Call of Duty Elite zag ik wel zitten. Wel hoop ik dat ik met een Android applicatie mijn statistieken kan beheren vanaf mijn telefoon. Dan krijgt Elite helemaal een dikke pluim van mij.

Toen ik in Keulen tijdens de Gamescom verschillende gameplay sessies kreeg was ik overtuigd dat dit deel net zo knallend zou worden als het eerdere deel. Maar vooral in het Call of Duty theater dat op de publieke beursvloer was gevestigd bevredigde mij zonder meer met de beelden die ze lieten zien van de singleplayer. Dit gaat wat mij betreft de tot nu toe beste singleplayer worden van de Mordern Warfare serie. Het is overduidelijk dat de jongens van Infinity Ward er heel wat werk aan hebben gehad.

Hoewel ik uiterst enthousiast ben over de game is er bij nog wel een klein struikelblokje: het is jammer genoeg niet mogelijk om met een vrouwelijke soldaat te spelen. En de besnorde veteranen komen al helemaal niet bepaald dicht bij mij in de buurt qua uiterlijk. Wat ik wel gelijk in twijfel trek is mocht de mogelijkheid er ooit komen om het geslacht te kiezen van je soldaat vraag ik mij af hoeveel vrouwelijke soldaten werkelijk vrouw zijn. Ergens vind ik het toch moeten kunnen, in de hedendaagse legers is de vrouw helemaal in opkomst, dus waarom niet ook in de videogames?

Toen ik ergens op mijn bankrekening een verdwaalde honderd euro vond wist ik niet hoe snel ik de ‘Hardened Edition’ moest bestellen. Dus ik zit op de release dag met een krukje voor de brievenbus op de postbode te wachten! Want hoewel de Hardened Edition flink prijzig is vind ik wat je er voor terug krijgt een goede deal. Een Elite abonnement, een artbook, de uit te komen map packs en natuurlijk het spel stelt mij meer dan tevreden.

Benieuwd ben ik naar de rivaliteit die weer tot stand komt als er om de meeste kills gevochten zal gaan worden. Duidelijk is dat Call of Duty: Modern Warfare vele gamers harten gaat stelen, zowel met de singleplayer als met de multiplayer modu. Of Call of Duty Elite hierbij ook gelijk goed van de grond af komt moeten we afwachten. Maar het spel is nu al een succes als we de pre-order cijfers mogen geloven. Vele winkels (maar liefst 475 in ons land!) doen aan een nachtopening. Zou dat de grootste nachtlancering ooit zijn? Wie weet.

Ik ben benieuwd hoe jij aan je Call of Duty: Modern Warfare 3 versie gaat komen. Ga je de game bij de nachtopening halen en voor welk platform? Schrijf hieronder een comment en laat je horen!

Ik wens je in ieder geval heel veel plezier toe met Call of Duty: Modern Warfare 3 en misschien komen we elkaar nog tegen op het digitale slagveld. Het wordt een harde en bloederige strijd, maar ik ben er helemaal klaar voor.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Ellen zegt:

    Fantastisch artikel !!

  2. Ertheadius zegt:

    Hoor alweer veel klachten over BF3 en dat ze zullen overstappen op MW3. Heb BF3 zelf nog niet in huis, maar wil het nog wel een keer doen. Ik zal echter eerst Infinity Ward’s nieuwste creatie in huis halen. Heb Modern Warfare 2 met veel plezier gespeeld en deeltje 3 zal niet anders zijn denk ik.

    Wordt nog een bizar mooi weekje met Skyrim en MW3 enzo. Volgende week ook nog Saints Row 3, oh man…

  3. Magnum Opus zegt:

    Oh deze game ga ik zeker in huis halen. Denk niet met nachtopening maar hoogstwaarschijnlijk zal ik ‘m in mijn ouwe trouwe Xbox stoppen. Wordt weer een schietfestijn waar je U tegen zegt, kan niet wachten🙂

    Leuk artikel trouwens!

Geef een reactie

