Ace Combat: Assault Horizon

Geplaatst op: 1 november 2011 door Niels Dekker in Reviews
Tags:, , , , , , ,

Met zo’n tweeduizend kilometer per uur knal ik door het luchtruim, terwijl de hittezoekende raketten me om de oren vliegen. Met trillende handen manoeuvreer ik mijn straaljager steeds dichter bij mijn vijand en hou hem zo goed mogelijk in het vizier. “Vluchten heeft geen zin joh, nu ben je van mij. BAM!” hoor ik mezelf zeggen terwijl ik afdruk en zes raketten in het achterste van de onfortuinlijke bad guy knal. Het nieuwste deel in de Ace Combat-serie heeft meer actie dan ooit te voren. Ik ben een tijdje voor je het luchtruim ingedoken en heb zo een goed beeld kunnen vormen. Is deze Ace Combat titel een topgame of gebakken lucht?

Awesome

Grafisch een lust voor het oog. Ace Combat: Assault Horizon ziet er werkelijk fantastisch uit. Dit is zonder twijfel de mooiste arcade-flightsim die op next-gen consoles voorhanden is. Het lijkt wel alsof je met je turbo vliegtuig boven een kaart van google-earth vliegt, zoveel details zijn er te vinden. Niet dat je er erg lang naar zult kijken overigens, want dogfights met straaljagers gebeuren nou eenmaal vooral in de lucht.

Aan variatie geen gebrek. Naast de dogfights die ik net noemde ben je met veel meer verschillende opdrachten bezig in Assault Horizon. Zo bestuur je in sommige levels een helicopter en in andere beman je een minigun en schiet je vanuit de zijdeur van een heli alles aan gort. Ook zijn er stukken waar je vanuit een soort gevechtsbommenwerper op grote hoogte op verschillende zoomniveaus strategische doelen moet uitschakelen met uiteenlopende munitie. Deze stukken zorgen voor aangename afwisseling.

Assault Horizon bevat een goed uitgewerkt verhaal, waardoor de verschillende missies worden keurig met elkaar verbonden worden. In tijden van liefde en oorlog is alles verantwoord, dus zijn er in de oorlog van Assault Horizon een hoop intriges aan de gang en wordt er niet gekeken op een slachtoffer meer of minder. Tof is dat je tijdens tussenfilmpjes meestal met de rechterstick om je heen kunt blijven kijken. Dit geeft je het gevoel daadwerkelijk in de game te zitten en draagt behoorlijk bij aan de immersie.

Toegankelijk voor iedereen. Flightsims zijn normaal gesproken niet populair onder gamers. Project Aces heeft er bewust voor gekozen om daar verandering in te brengen en een breder publiek te bereiken. Zo is de besturing versimpeld, is er een soort flight-assist functie die (wanneer je hem aanzet) de besturing makkelijker maakt en is er vooral meer arcade-actie, explosies, actie en nog eens actie. Maar met toegankelijk bedoel ik niet “te makkelijk”, want er zit genoeg uitdaging in Assault Horizon. Geloof me, mijn achterste is verschillende malen hard gekickt.

Dogfights zijn steengoed uitgewerkt. Uiteraard kun je old school luchtgevechten aangaan door alles zelf te besturen, maar Assault Horizon introduceert een ingrijpende vernieuwing door toevoeging van de zogenaamde dogfight mode of “DFM” welke je kunt activeren als je vlakbij een vijand bent die zich in je schootsveld bevindt. Door DFM kom je in een soort slipstream vlak achter de vijand terecht waardoor je hem op zijn hielen blijft zitten. De computer neemt even de besturing van je straaljager over zodat jij de vijand helemaal vol kunt pompen met lood. Blijf echter wel alert, want de vijand kan jou wel degelijk afschudden en zelfs een counter move doen om de rollen van jager en prooi om te draaien. Vaak eindigt een kill met een vertraagde close up van het slachtoffer, wat erg bevredigend werkt.

De soundtrack is stoer. Sinds ik films als Iron Eagle en Top Gun als klein jongetje zag, associeer ik straaljagers met ‘stoer’. En bij stoere straaljagers hoort natuurlijk stoere muziek. Gelukkig deelt Project Aces mijn mening en is Assault Horizon voorzien van een hele stoere soundtrack. Check even de trailer om daarvan een voorproefje te krijgen. Het past goed bij het spel en het geeft je een behoorlijke boost adrenaline. Strijkinstrumenten, bombastische muziek, maar ook metal-geluiden hoor je terug in de game. Stevige muziek, maar wel kwalitatief goed en altijd ondersteunend aan de game.

Lekkere multiplayer dogfights. Sinds het vorige deel in de reeks kent Ace Combat ook een multiplayer component. Die bestaat in Assault Horizon uit drie verschillende modi: ‘Deathmatch’, ‘Team Deathmatch’ en ‘Capital Conquest’. De eerste twee spreken voor zich. Je knalt iedereen af, of het andere team af. In Capital Conquest strijden twee teams van acht personen tegen elkaar, terwijl het ene team een stad moet verdedigen en de andere deze probeert te vernietigen. Assault Horizon’s competitieve online multiplayer is best hardcore heb ik gemerkt, dus ik kan je aanraden eerst de campaign te doorlopen, alleen of met een of twee online coöperatieve maatjes zodat je goed beslagen ten ijs komt. Je kunt de campaign zelfs met zijn drieën online doorspelen!

Awful

Sommige levels duren verschrikkelijk lang. Met sommige levels was ik rustig veertig minuten tot een uur zoet. Dat kwam dan omdat ik een aantal keer dood ging, dat wel. Gelukkig zijn er checkpoints in de levels, maar soms lijkt er echt geen eind te komen aan de bad guys. Voor mijn gevoel hadden de makers zich beter kunnen focussen op iets kortere missies. Sommige dingen werken nu eenmaal beter met mate.

Voor sommige gamers misschien toch nog iets te hardcore. Ondanks alle veranderingen die de ontwikkelaar heeft aangebracht voor dit nieuwste deel, blijven sommige stukken in het spel best pittig. Al hoeft dat niet per se een minpunt te zijn, maar het moet wel gezegd worden. Dit spel speel je niet met twee vingers in de neus uit. Maar dat is natuurlijk een pluspunt als je van een uitdaging houdt.

Haal de game in huis en je wordt weggeblazen
Hou je van duizelingwekkend snelle actie in het luchtruim? Spannende dogfights, helikopters, bommenwerpers en dat soort shizzle? Dan haal je met Ace Combat: Assault Horizon een onvervalste topper in huis. Grafisch uitmuntend, met zeer soepele gameplay. Wellicht nog iets te pittig voor de casual gamers onder ons, maar dit is de meest toegankelijke Ace Combat in de serie tot nu toe. Probeer even de demo op Xbox Live of het PlayStation Network om te zien of het je ding is en haal die game in huis. Ik garandeer je dat je wordt weggeblazen!

Ace Combat: Assault Horizon werd voor deze review gespeeld op de Xbox 360. Een reviewcode van deze game is aan ons verstrekt door uitgever Namco Bandai.

reacties
  1. Ertheadius zegt:

    Mooie duidelijke review. Ziet er wel naar uit dat dit de beste Ace Combat tot nu toe is. Veel liefde en aandacht aan geschonken. Deze game houd ik toch maar op mijn radar (nu pun intended)😉

Geef een reactie

