Dark Souls

Geplaatst op: 28 oktober 2011 door Erik Dekker in Reviews
Tags:, , , , , , ,

In een tijd waar games vaak je hand vasthouden om over een obstakel heen te komen, is het verfrissend om te zien dat sommige ontwikkelaars daar lak aan hebben. Ik moedig deze rebelse actie eigenlijk alleen maar aan, omdat het toch veel leuker is om zelf uit te vinden hoe een gevaar kan worden overwonnen? Het is de bevrediging van een persoonlijke overwinning dat het zo bijzonder maakt. From Software wil deze gamers op hun wenken bedienen en komt met Dark Souls op de proppen, de spirituele opvolger van de keimoeilijke PlayStation 3 exclusive Demon’s Souls. Speciaal voor jou heb mijn leven enkele honderden keren gewaagd, om een avontuur te beleven zoals ik die in een game nog nooit heb meegemaakt. Je leest er alles over in mijn recensie hieronder.

Awesome

Eindelijk weer een game waar gemaakte fouten keihard worden afgestraft: Ik gaf het al aan in de intro en ik kan het niet hard genoeg benadrukken, maar wat ben ik blij dat er nog games worden gemaakt waar er een keiharde trap tegen jouw achterste wordt gegeven als je een fout maakt. In Demon’s Souls kan iedere levende vijand jou van het leven beroven als je even niet oplet. Moet je nagaan als je er vijf tot zes tegelijk tegen je krijgt. Dark Souls is niet anders. Als je niet weet waar je heengaat, dan kom je rustig demonen tegen die veel te sterk voor je zijn en waar je later pas bij terug kunt komen.

De intensiteit die dit spelconcept met zich meebrengt, is enorm. De voldoening die daarop volgt als je succesvol te werk gaat, is zelfs nog groter. Maar je leert alleen door te vallen en op te staan. Het is echter goed om te weten dat je in Dark Souls iedere keer wel heel diep in een ravijn valt. Heerlijk.

Een grote open wereld om te verkennen: Het is misschien niet helemaal netjes om te stellen dat we te maken hebben met een typische ‘sandbox’ game. Dark Souls wordt namelijk wel gelimiteerd door kunstmatige muren en obstakels, waardoor je in principe toch een bepaald pad aan het volgen bent. Schrik hierdoor echter niet, want je hebt vele verschillende routes die je af kunt leggen, allemaal vergezeld door nieuwe onbekende gevaren. Zie Dark Souls daarom maar als één groot labyrint.

Feest der herkenning voor Demon’s Souls spelers: Gelukkig heeft From Software voor Dark Souls niet veel gedaan aan de basis uit Demon’s Souls. Je bestuurt wederom een personage in third-person perspectief die met wapens en toverkrachten te werk kan gaan. Je zult wijs om moeten gaan met de manier hoe je jouw uitrustingen en spreuken toewijst aan de sneltoetsen, want jouw succes staat of valt bij de inrichting hiervan. Vaak genoeg moet je in het heetst van de strijd vliegensvlug wisselen, omdat jouw opponent nieuwe tactieken gebruikt. Ben je hierop niet goed voorbereid, dan zal jouw personage genadeloos hard dood gaan.

Dit concept werd in Demon’s Souls met succes toegepast. Dark Souls volgt eenzelfde systeem, maar gaat gepaard met een aantal tweaks en aanpassingen, zodat de spelbeleving nog veel soepeler is. Een erg wijze keuze van From Software. Kenners van Demon’s Souls zullen het systeem in Dark Souls dus ongetwijfeld als een feest der herkenning beschouwen. Zo ook ik. Het gevolg? Nou, om eerlijk te zijn heb ik daarom naar mijn gevoel wat minder moeite gehad met From Software’s nieuwste creatie. Ik wist al min of meer hoe ik te werk zou moeten gaan en geloof mij maar, dat heeft mij vaak genoeg het leven gered. Nieuwkomers zullen meer moeite krijgen, maar die hebben hun contract met de duivel al van tevoren willen tekenen. Je weet met deze game immers al dat het geen makkelijke rit gaat worden.

Grote variatie aan interessante omgevingen: Waar Demon’s Souls soms nogal eentonig over kon komen vanwege de altijd zo aanwezige grauwe omgevingen, weet Dark Souls juist punten te scoren op het gebied van variatie. De ene keer loop je in een kasteel rond waar overal ondode demonen rondlopen, klaar om jou één van hen te maken. Op een later punt kom je terecht in een uitgebreid stinkend rioolstelsel terecht waar gemuteerde ratten de overmacht hebben. Het komt zelden voor dat je constant maar dezelfde tegenstanders voor je krijgt. Naar horen zeggen heeft Dark Souls meer dan honderd unieke monsters, demonen en skeletten die jou het leven zuur willen maken.

Één van mijn favoriete plekken om in te vertoeven is trouwens The Darkroot Garden, een betoverd bos vol met vijandelijke bomen en bepantserde reuzen ridders. De constante variatie van landschappen, zorgt ervoor dat je je nooit zult vervelen. Het geeft je het gevoel deel uit te maken van een ademende wereld vol kwaad. Een gevoel dat aan de andere kant ook nogal beklemmend is, aangezien jij de enige bent die actief aan het vechten is.

Geduld is een schone zaak: Oké, het moge duidelijk zijn dat je dood gaat. En vaak ook. Maar jij als speler kunt hier iets aan doen. Als jouw virtuele krijger namelijk het loodje legt, dan ligt dat niet aan de game. Het ligt aan jou. Bedenk nieuwe tactieken en probeer eens nieuwe uitrustingen en wapens uit. Doe eens lekker gek. Sommige demonen kunnen namelijk slecht tegen vuur, anderen vereisen weer dat je een lichte uitrustingen hebt. Hoe je het echter ook wilt aanpakken: wees geduldig! Deze game speel je namelijk niet zomaar uit. Gebruik je al enige tijd een verkeerde aanpak door de benodigde voorwerpen bijvoorbeeld niet bij je te hebben, dan zul je dat merken in het dodental van jouw personage.

Honderden uren speelplezier: Ik heb al meerdere tientallen uren in Dark Souls zitten en ik zit nog lang niet op het eind. Ik heb vernomen dat de gemiddelde speler ongeveer zeventig tot tachtig uur bezig is om de aftiteling te bereiken. Maar als je denkt dat het hier bij ophoudt, dan heb je het mis. In Dark Souls kun je namelijk met new game plus voor meerdere nieuwe playthroughs gaan, waarin je je status en uitrusting meeneemt. Vijanden worden sterker, maar zullen ook betere spullen achterlaten die je helpen om zelf ook krachtiger te worden. Na een keer de game te hebben uitgespeeld, kun je dus echt nog niet de beste uitrustingen bij elkaar vinden. Daar moet je harder je best voor doen. Door deze toevoeging zul je dus rustig enkele honderden uren zoet zijn. Uren die voor de volhouder meer dan welbesteed zijn.

Andere spelers kunnen jouw spelervaring verrijken (of neerhalen): In Demon’s Souls kunnen andere spelers berichten achterlaten op de grond, die kunnen dienen als waarschuwing voor een gevaar dat op de loer ligt, of als grap om de speler te misleiden. Deze vloeiend in elkaar overlopende multiplayer elementen zitten wederom in Dark Souls verborgen en geven je het gevoel dat de vele spelwerelden van spelers vloeiend in elkaar overlopen. Alsof je al die obstakels niet helemaal alleen hoeft te doorstaan. Ik zie al die berichtjes daarom als verschillende lichtpuntjes in de beklemmende duisternis waar je je doorheen moet begeven.

Het blijft echter niet bij het achterlaten van berichten. Als je je in menselijke gedaante door Dark Souls heen begeeft, dan kun je andere spelers en non playable characters namelijk oproepen om met je mee te vechten tegen grote bazen en andere obstakels. Niet bepaald een overbodige luxe, als je het mij vraagt. Maar een munt heeft twee kanten. Als mens hangt het zwaard van Damocles namelijk constant boven je hoofd, omdat spelers jouw wereld ook kunnen infiltreren om jou te willen doden. Leg je eenmaal het loodje, dan zul je terugkeren naar ‘undead’ vorm, de gedaante waarin je je bevindt als je dood bent gegaan. Ga dus tactisch om met de momenten waarin je jouw menselijke gedaante naar boven laat komen, want die zijn door een hoge prijs helaas vrij zeldzaam.

Awful

Soms aanwezige framerate drops: Een van de weinige zaken die in Dark Souls een frons op mijn gezicht weet te toveren was de framerate die zo nu en dan een vertraging opliep. De momenten waarbij dit gebeurde, gingen vaak gepaard met een hoop vijanden op het beeldscherm of wanneer er verschillende spreuken tegelijk werden afgevuurd. Het is geen groot punt van kritiek, maar het doet wel af van de totale spelbeleving. Daarnaast zou het ook het verschil kunnen uitmaken tussen leven en dood.

Coöperatieve modus nog niet perfect: Dark Souls zou perfect geschikt zijn om coöperatief gespeeld te worden. Samen met een vriend of vrienden een levensgevaarlijke wereld als deze verkennen, zorgt ongetwijfeld voor vele tientallen uren aan heerlijk speelplezier. Daarbij zal er waarschijnlijk wel eens een headset kapot zal gaan vanwege de vele luidruchtige kreten na een pijnlijke ontmoeting met een demon. Hoort er allemaal bij! In Demon’s Souls en Dark Souls kun je helaas alleen samen spelen door een summon stone achter te laten in willekeurige werelden van andere spelers om zo om hulp te vragen. Maar specifieke uitnodigingen naar mensen die je kent? Ho maar. Het gaat zelfs zo ver dat je op de Xbox 360-versie van Dark Souls geen party chat met elkaar kunt aangaan., omdat dat de spelbeleving zou verpesten.

Stiekem snap ik deze keuze wel, aangezien Dark Souls dan waarschijnlijk te makkelijk zou worden. Er zijn echter manieren om hier omheen te kunnen komen, door de vijanden bijvoorbeeld zoveel keer moeilijker te maken als je de game coöperatief speelt.

Een van de beste spelervaringen die ik tot nu toe heb mogen beleven
Mijn avontuur in Dark Souls is er een om niet te vergeten. Ik kan me geen game herinneren waarbij ik zó vaak ben doodgegaan als in From Software’s nieuwste creatie. Maar vond ik het erg? Totaal niet. Ik zie deze ‘pijnlijke’ momenten als een leerervaring. Een aanwijzing over hoe ik het de volgende keer beter kan aanpakken. Alleen zo kom ik in deze game verder, want mijn hand wordt op geen enkel moment vastgehouden. Juist omdat ik alles zelf moet uitzoeken, is de bevrediging extra groot wanneer ik zo nu en dan eens resultaten boek. Meerdere keren heb ik gedreigd mijn controller tegen de muur te gooien, terwijl mij is verteld dat ik normaal gesproken zo’n vredelievend persoon ben.

Ben je een doorzetter, ben je niet vies van honderden keren doodgaan en ben je tactvol ingesteld, dan is Dark Souls echt iets voor jou. De lichte zielen onder ons zullen echter heel snel afhaken, maar dan is deze game dus niet voor hen bedoeld. Mijn nieuwsgierigheid overwon het van mijn angst en ik ben nu goed op weg om deze wondere wereld te bevrijden van al het kwaad. De weg ernaar toe was tot nu toe een adembenemende trip, letterlijk en figuurlijk. Ik kan daarom rustig zeggen dat Dark Souls één van de mooiste en meest interessante spelervaringen is die ik tot nu toe heb mogen beleven.

Dark Souls is als retail game nu verkrijgbaar voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Een Xbox 360-versie van de game werd voor de review aan ons gegeven door Namco Bandai. Speciaal voor de lezer is de recensent honderden keren doodgegaan, maar hij deed het met liefde. Hij is er zelfs aan gewend geraakt en hij vreest de dood niet meer. Integendeel, hij heeft nu een zeis gevonden waar de magere Hein maar wat jaloers op mag zijn. Dat zal pas een krachtmeting worden, als ze straks oog in oog met elkaar zouden komen te staan.

reacties
  1. Om bij een eindbaas te komen moet je je telkens weer door hetzelfde rijtje skeletten heen hakken. Hoe goed je het ook timemet, je raakt dus gezondheid kwijt. Dit eindeloze hakken, voordat het echt interessante gevecht begint, vind ik vervelend. Bovendien vind ik de grafische omgeving niet slecht maar ook niet echt heel geweldig. Xbox-versie! Het is allemaal wat grauw (Undead Burg) en kleurloos, naar mijn smaak. De wereld van de Witcher is heel veel mooier. Ik mis ook een sterk verhaal maar misschien komt dat nog. Ik ben nog aan het begin en geef het zeker niet op.

    • Erik Dekker zegt:

      Je moet tactisch omgaan met de omgeving om jou heen. De game is naar mijn mening wat vergeeflijker dan Demon’s Souls, aangezien je vaak een bonfire in de buurt van een baas hebt staan. Maar Undead Burg is een van de minder interessante omgevingen tot nu toe vind ik. Probeer door te zetten en je zult zien waarom Dark Souls zo’n goede game is.

Geef een reactie

