Mercury Hg

Geplaatst op: 27 oktober 2011 door Niels Dekker in Reviews

Mercury Hg is een puzzel- en behendigheidsspel. Wat is in deze game precies de bedoeling? In essentie bestuur je een druppel kwik van start naar finish, terwijl je onderweg de nodige puzzels oplost en obstakels ontwijkt. Enerzijds ben je bezig uit te vogelen wat je moet doen om de finish van een level te bereiken, anderzijds heb je behendigheid nodig om de druppel kwik heelhuids het level door te loodsen. Vaak navigeer je namelijk routes zonder een beschermende buitenrand, waardoor een klein stuurfoutje er al voor kan zorgen dat er wat kwik over de rand valt. Dat is niet heel erg, zolang je maar de finish bereikt met minimaal een piepklein beetje. Is deze game een nieuw natuurkundig wonder? Je leest er alles over in mijn recensie.

Awesome

Targets halen werkt verslavend: Elk level heeft een aantal targets die je kunt halen. Deze zijn: het level uitspelen binnen de tijdslimiet, zonder verlies van kwik en het pakken van alle bonusfiguurtjes. Meestal lukt het niet om alle targets in een level in één keer te halen, maar gemiddeld doe je niet meer dan enkele minuten over de race naar de finish, dus herspelen is helemaal niet erg. Mijn tactiek? Telkens als ik een nieuw level startte, nam ik rustig de tijd om de route en puzzels te verkennen. Ik pakte alle bonusfiguurtjes in het level, waardoor die ik die target kon wegstrepen. Tijdens die eerste keer, maakte ik me niet druk over  de tijdslimiet. Omdat ik het rustig aan deed, haalde ik vaak zonder kwikverlies de finish, zodat ik die target ook haalde. Daarna deed ik hetzelfde level nog een keer, maar dan zo snel mogelijk, alle andere targets negerend.

Spelen terwijl je eigen muziek op staat is lekker! Gelukkig heb je de mogelijkheid om vanuit het spel zelf je eigen muziek af te spelen (mits je een USB-stick of een MP3-speler aansluit). Het mooie is dat de achtergronden ingame meebewegen op het ritme van de muziek die op dat moment speelt. Erg leuk gedaan. De makers stimuleren je om je eigen muziek op te zetten tijdens het spelen, er is zelfs een achievement voor gereserveerd.

Veel content voor een prikkie. Voor 400 Microsoft Punten schotelt Mercury Hg je zestig levels voor, waarvan de moeilijkheidsgraad geleidelijk toeneemt. Ook zijn er twee downloadbare levelpacks gepland, waarvan de eerste net beschikbaar is gekomen. Het eerste pack geeft je twintig nieuwe levels Voor 160 punten. Een zeer schappelijk prijsje als je het mij vraagt.

Awful

De levels van de (toekomstige) downloadpacks staan gewoon al zichtbaar in het hoofdmenu, maar zijn geblokkeerd. Het lijkt hierdoor alsof de makers bewust content hebben achtergehouden om jou die apart te kunnen verkopen. Daar houden wij niet van. Het geeft je namelijk het gevoel dat de content allang is gemaakt, maar die alsnog wordt teruggehouden voor de speler. Normaal gesproken niet zo’n probleem, maar het feit dat je in het hoofdmenu constant tegen die DLC-pack aankijkt, werkt dat de nodige irritaties op.

De camera reageert heel heftig op kleine correcties. De kans bestaat dat sommige mensen door het cameragebruik in Mercury Hg erg misselijk zullen worden. Doe jezelf een plezier en speel dit spel daarom dan ook niet te lang achtereen of met een flinke kater op zondagochtend. De levels lenen zich door hun korte tijdsduur wel uitstekend voor korte speelsessies. Typisch een spel dat je even lekker tussendoor kunt doen, maar niet geschikt voor verschillende uren achter elkaar. Wees bij deze dus gewaarschuwd.

De soundtrack van de game is best slecht. Qua muziek vliegt Mercury Hg wat mij betreft keihard uit de bocht. De pompende electrobeats leidden me regelmatig af en dat was niet bepaald prettig in een spel waar de essentie in principe draait om controle en precisie. Gelukkig kun je vanuit het spelmenu je eigen muziek afspelen en dat maakt een hoop goed. Toch vraag ik me af waarom de makers hebben gekozen voor een wansmakelijke soundtrack.

Kwik, het meest veelzijdige stuk metaal, kwik! Hou je van puzzelen en vind je het een uitdaging om levels een paar keer opnieuw te doorlopen om de verschillende targets te halen? Dan is Mercury Hg geschikt voor jou. Dit spel wordt nóg leuker als je vrienden en jij via de leaderboards steeds elkaars scores proberen te verbeteren. Heb je een zwakke maag en word je snel misselijk van snel bewegend camerawerk en snel wisselende felle kleuren, dan kun je deze game beter overslaan. Zet je eigen muziek op tijdens het spelen, en je hebt een leuke, verslavende puzzel- en behendigheidsgame in handen. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten!

Mercury Hg werd voor de review gespeeld op de Xbox 360. Het spel betreft een Xbox Live Arcadetitel. Een reviewcode van deze game is aan ons verstrekt door uitgever Ignition Entertainment.

Geef een reactie

