Just Dance 3

Geplaatst op: 26 oktober 2011 door Suzanne de Jong in Reviews
Tags:, , , , ,

Toen  ik bericht kreeg van Erik dat ik Just Dance 3 mocht reviewen, sprong ik een gat in de lucht. De eerste danspas was al gemaakt. Goed voor de wintermaanden als je het toch warm moet krijgen op het thuisfront.  Naast het feit dat ik de enige ben die over een Kinect sensor beschikt, zie ik heel eerlijk gezegd Erik ook niet springend en dansend de Just Dance moves evenaren. En zo geschiede dat ik enthousiast met Just Dance 3 aan de slag ging. Speelt deze game lekker weg? Zie je jezelf na een aantal intensieve Just Dance 3 sessies geheel nieuwe dansmoves beheersen voor in het echte leven? Lees hier alles over in de review.

Ik heb vroeger vanaf groep zes op de basisschool altijd op dansles gezeten. Ik stopte ermee toen ik met de middelbare school begon. De dansgroep waarin ik zat was altijd erg gezellig en de jaarlijkse uitvoeringen waren hoogtepunt van het jaar. Ik ben geen houten plank, maar zelf een geografie verzinnen is mij nog nooit gelukt. En mocht het nou net het geval zijn dat in Just Dance 3 de gehele nummers voor je uitgewerkt zijn. Het enige wat ik in de game nog moest doen was het mee dansen met mijn digitale dansleraar.

Awesome

Muziek is heel belangrijk:  Nadat ik de salontafel had weggeschoven en de Kinect had goed gezet, mochten mijn voeten eens flink van de vloer gaan met een hele interessante afspeellijst. De nummers zijn namelijk erg goed en afwisselend samengesteld. Recente muziek maar ook van die typische ‘gouwe ouwe’ klassiekers zijn in het repertoire te vinden. Zo kon ik zelfs mijn moeder zo ver krijgen om mee te dansen op ‘Venus’ van de band Bananarama. Maar zijn er ook nummers waar ik nog nooit van gehoord had maar uiteindelijk lekker wegdansen.

Flitsende vormgeving: Wat gelijk opviel was de prachtige vormgeving van de game. De felle neon kleuren sprankelden van het scherm af. Maar ook is het menu heel simpel en doeltreffend. Met de Kinect worden de bewegingen heel goed geregistreerd en misschien soms wel te soepel als je na een nummer druk dansen je haar uit je gezicht haalt en daar per ongeluk een knop in het menu mee activeert. Maar niet alleen in het menu is het allemaal mooi vorm gegeven, ook tijdens de dansnummers zelf ziet het er meer dan verzorgd uit. De danser(s) zijn prachtig vormgegeven en ook de moves die onder in beeld staan zijn erg duidelijk.

We want more! En dan zijn er zelfs nog extra’s in de game te vinden, zo kun je freestyle dansen of het opnemen tegen een vriend of vriendin. Vooral de challenge modus was erg leuk in de game verwerkt. Daarnaast is er ook nog een coach die je verder op weg kan helpen om de nieuwe danspassen eigen te kunnen maken. Hier kom ik later nog op terug. Tijdens de ‘Dance Off’ modus heeft de ontwikkelaar smeuïge elementen toegepast die de game door de afwisseling fris houden. Zo krijg je tijdens het dansen plotseling freestyle stukken voor je kiezen of een commando om zo snel mogelijk stil te staan. Doe je dat niet, dan gaat dat je punten kosten. Het moedigt je aan om alert te blijven, want als je net lekker in een move zit en je een fout maakt, dan word je er op brute wijze uitgehaald.

Oefening baart kunst: Opvallend is dat je na een paar keer dansen een dansje uit je hoofd begint te leren. Zo hoef je niet als een aasgier op de balk onderin het beeld te letten die je vertelt welke move de eerstvolgende wordt. Doordat je de dansjes gaat onthouden, dans je soepeler, directer en krijg je dus meer punten. Juist dan zul je zien dat Just Dance 3 ook invloed heeft op het echte leven, voor als je eens een swingende avond op de dansvloer beleeft. De liederen zijn naar mijn idee goed ingevuld met ritmische moves en de geografie zit op en top in elkaar. Waar het bij andere dansgames wel eens een warboel van armen en benen is, zijn de liedjes in deze game nu leuk ingevuld met soms een knipoog naar te tekst.

Met z’n allen, met z’n aaaallleen! Een feestje samen is natuurlijk leuker, want hoe meer zielen hoe meer vreugd. Zo is het mogelijk om tot vier dansers mee te laten doen. Mits je woonkamer hier groot genoeg voor is. Zo zijn er nummers die maximaal voor één persoon zijn bedoeld maar ook liederen voor twee of vier man. Eerst geeft dit een kleine verwarring omdat je niet precies weet wie je moet volgen, maar er wordt duidelijk aangegeven welke kleur danser in combinatie staat met de kleur waar je zelf in opgloeit in het schermpje linksboven.

Awful

Houten Klaas zal niet ver komen: Eerder vertelde ik al dat mijn moeder enthousiast een nummer mee kwam dansen, maar dan liet ik me nog niet uit over de resultaten. Dat ze heel erg haar best stond te doen ontken ik niet. Maar de resultaten kwamen hard aan. Het nummer en de moves kwamen veel te snel op haar af en mocht je niet al te lenig zijn dan heb je in deze game een beperking. Zo moet je in diverse nummers snel even bukken, een beweging doen en dan snel weer omhoog om met de volgende move te beginnen. Zo was moeders nog niet eens gebukt en we waren alweer bij de move die erna kwam. Oefening baart echter kunst, dus laat je niet al te snel uit het veld slaan.

De plank mis dansen: Al eerder had ik het over de ‘Coach’ modus. Hierin sta je op ware grootte synchroon een fragment van een nummer mee te dansen met een digitale hulp. Deze toevieging voelde erg overbodig aan. Ik hoopte bij een dergelijke modus dat er verschillende moves geoefend zouden worden zodat ik tijdens het zelfstandig dansen de moves goed zou kunnen. Ook het verdienen van ‘cadeautjes’ is naar mijn idee dan weer niet opvallend genoeg. Bij het behalen van een aantal punten zul je namelijk een presentje ontvangen. Deze cadeaus variëren van een challenge nummers, nieuwe liedjes tot freestyle muziek. Hier had best meer nadruk gelegd op mogen worden, want wie wilt er nu geen cadeautje krijgen?

Buiten de maat: Nee, ik heb het hier niet over een kleding of schoenmaat, maar natuurlijk over op de maat dansen in de muziek. Zo viel me op dat als je nog een groentje bent met dansen en nog nooit een dansles gevolgd hebt bij een dansschool en al je kennis bij muziekzenders vandaan gehaald hebt je wel eens het een en ander zou kunnen missen. Wie wist bijvoorbeeld dat je een combinatie van een move altijd bij rechts begint (indien anders aangegeven)? Of dat een combinatie vier keer vier of één keer acht tellen is. Zo wordt er in de balk onderin in beeld aangegeven welke move er gaat komen. Hoewel het figuur dat uitbeeldt wat je te doen staat erg duidelijk is, vertelt niemand je hoe vaak je dit moet doen of in combinatie met andere moves.

Just Dance 3 is een goed in elkaar gezette dansgame. De afspeellijst is gevarieerd genoeg om de game fris te houden en zo word je aangemoedigd om je horizon te verbreden tot het leren van meerdere dansmoves. Ben je echter niet lenig ingesteld, dan zal Just Dance 3 een valkuil vormen voor je. De afwezigheid van duidelijke instructies dragen hier helaas ook niet aan bij. Oefening baart kunst luidt het devies en daarom zul je doorzettingsvermogen moeten tonen om je hier overheen te zetten. De beloning is echter groot, want als je de game als een ware date op de dansvloer omarmt, dan zul je hiervan ook de vruchten kunnen plukken.

Just Dance 3 werd voor de review gespeeld op de Xbox 360. Een reviewcode van deze game is aan ons gegeven door uitgever Ubisoft. Tijdens het spelen heeft de recensente zichzelf erop gewezen dat ze moest oppassen met de lamp die eigenlijk boven de salontafel hangt moest het een keer misgaan. Tijden het nummer ‘Pump It’ van de Black Eyed Peas sloeg ze het peertje in de lamp kapot. Gelukkig hoefde er geen ambulance aan te pas te komen, maar moest ze het nummer wel vroegtijdig afbreken omdat ze niks meer zag en het kleed vol lag met glas. Uiteindelijk is het helemaal goed afgelopen, maar ze past wel extra goed op als ze weer eens los zal gaan op het nummer Pump It.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Erik Dekker zegt:

    Nou je hebt genoeg vertrouwen in mijn epische dansmoves, lees ik alweer… :p

Geef een reactie

