Is gamen een misdaad?

Geplaatst op: 23 oktober 2011 door Suzanne de Jong in Verhalen
Tags:, , , , , , , , , , , ,

”Is gamen een misdaad?” Dit is een vraag die al een tijdje door mijn hoofd spookt. Het is al sinds jaar er dag dat gamers niet echt in een heel zonnig daglicht stonden. Hoewel er vroeger nog niet echt over een ‘gamer’ gesproken werd. Je speelde vroeger wel eens een spelletje en daar hield het mee op. De games en vooral de consoles waren erg prijzig, daar komt nog eens bij dat de toenmalige jeugd liever aan hun snorfiets sleutelde tijdens de vrije uren. Maar na een aantal jaar werd ‘gamer’ een begrip, en dat was niet erg positief. Gamers waren verslaving gevoelig en zaten met ‘vierkante’ ogen naar het scherm te staren. En dit stereotype beeld is nog steeds niet veel veranderd.

Het beeld is zelfs aangescherpt, zo zijn ‘gamers’ nu ook internet verslaafd, worden gezien als nerds en misschien nog wel het ergst: ‘gamers’ worden gezien als gewelddadige personen. Dit zou allemaal komen door de agressie die in de hedendaagse realistische games zit. Wolfenstein van vroeger, iedereen kent het wel: het gevoel van in een grote schoenendoos met wandjes rondjes rennen en schieten. Het realisme was ver te zoeken, maar voor die tijd het toppunt van de technologie. Laats stond er ergens in een krant dat er voor een documentaire per ongeluk zonder dat de makers het doorhadden ingame beelden gebruikt waren. Hoewel ‘gamers’ overduidelijk verschil zien tussen ingame beelden of werkelijke beelden betreffen is het verschil voor de oude garden alsof ze naar een eeneiige tweeling kijken. En we moeten ze gelijk geven, de technologie en voornamelijk de graphics kunnen vandaag de dag verbluffend realistische gemaakt worden.

”Vroeger was alles beter” horen we erg vaak van de oudere generatie. Toen was er nog geen internet, geen telefoon en geen games. En ergens moeten we ze gelijk geven, een heel nieuwe manier van criminaliteit gaf zich bloot. Twintig jaar geleden bestond er nog geen internet fraude, geen internet pesterijen en ook geen hackers. En toch is er ook heel veel positief aan internet, zo is informatie heel makkelijk te traceren. Ook dit heeft weer een angst factor voor vooral ouderen, werkelijk alle informatie is namelijk te achterhalen. Hoewel wij zelf goed moeten beheren over die gevoelige persoonlijke informatie door middel van onder andere wachtwoorden, worden dit vaak te veel en te lastige handelingen voor die personen. Zo wordt de kans dat die informatie werkelijk tastbaar wordt voor de wereld groter, en is internet dus ‘eng’.

Dan is het heel makkelijk om de hedendaagse technologie de schuld te geven van verschillende nare zaken. Denk hierbij aan aanslagen, schietpartijen en agressieve uitingen naar de buitenwereld. Burgers gaan niet snel akkoord met een verklaring als: ‘de dader was niet psychisch verantwoord’. Er moet vaak een duidelijkere schuldige zijn, en jammer genoeg is dat vaak het internet of de ‘gamers’. Denk aan de schietpartij in de Duitse scholengemeenschap, een scholier liep de school in en schoot verschillende personen dood. Na een huiszoeking werd er op zijn kamer een spel gevonden waarin geschoten wordt.

Het krijgen van teveel informatie: een vergelijkbare situatie die je op het internet vaak genoeg zult tegenkomen.

En de Nederlandse Tristan van der Vlis, die op 9 april dit jaar in het plaatselijk winkelcentrum zes mensen het leven afnam. Ook werd er bij hem thuis een video game gevonden. En dan was er nog een wat minder gepubliceerde aanslag op de luchthaven van Rusland. Ook deze aanslag werd gekoppeld aan het omstreden ‘No Russian’ level uit Modern Warfare 2.

Als deze opsomming wordt gegeven ziet dit er inderdaad angstaanjagend uit en zul je bijna geloven in het feit dat dit voortvloeit uit de gespeelde spellen. Maar denk nu eens aan de miljoenen moorden en aanslagen waar wij burgers nooit wat van horen, en die helemaal niks met video games te maken hebben. Dat contrast is gigantisch, de paar misdaden die gekoppeld zijn aan games zijn zo uitvergroot dat de resterende aanslagen bijna vergeten worden.

Maar nu de werkelijke reden voor dit artikel van mijn hand: toen ik de allereerste beelden zag van Modern Warfare 3, waar aangekondigd werd dat het spel zich zou afspelen in Londen, Parijs, Berlijn en een Amerikaanse stad maakte ik me gelijk al zorgen. Het is wachten tot er een delict zou gaan plaatsvinden in één van deze steden en het spel zou de schuld krijgen. Het komt uiteindelijk eigenlijk neer op een simpele wiskundige berekening.

Hoewel ongeveer een derde van de wereld bevolking ooit wel eens een Call of Duty game gespeeld heeft. En let op ik geef nu een persoonlijke schatting die je met een korrel zout moet nemen: die een derde leeft voor een grove schattig van tachtig procent met een schone lei. Waarschijnlijk heeft van de resterende twintig procent hoogstens een bon voor te hard rijden of fout parkeren. Uiteindelijk zal zo’n twee procent van de hele groep ‘gamers’ een misdrijf gepleegd hebben. Dit kan variëren van snoepjes stelen bij de snoepwinkel tot moord. En in hoeveel van die gevallen zullen werkelijk games de oorzaak zijn? Uiteraard zijn de daders van dergelijke zaken psychisch instabiel en zal het spelen van een game een andere uitwerking hebben op ‘normale’ jongeren. Maar om games een zondebok positie te geven is erg oneerlijk.

Een vastgelegd moment in de 'No Russian' missie uit Modern Warfare 2

En ergens is het ook wel begrijpelijk, dergelijke erge aanslagen of delicten worden pas geaccepteerd door de burgers als er een duidelijke reden is voor het plegen van een desbetreffende zaak. En juist omdat internet en video games nog zo onbegrijpelijk zijn, zijn deze twee zaken een makkelijke zondebok. En daarom ook per definitie ‘angstaanjagend’. Angstaanjagend in de zin van angst voor het onbekende. Negatieve consequenties waar we geen duidelijke controle over hebben.

Ik merk steeds meer dat jongeren die bekend zijn met het spelen van video games de Engelse taal steeds beter en vlotter beheersen. De meeste games zijn Engels en vooral tijdens de online multiplayer potjes is de voornamelijk gesproken taal van de gesprekken tussen de spelers Engels. Dan vind ik het ook opvallend dat vrijwel iedereen welkom is in een online potje, werkelijk alle rassen die er op de wereld te vinden zijn spelen met en tegen elkaar zonder boze gezichten. Dit alles laat ‘gamers’ de lat om met vreemden te praten veel lager leggen. Je speelt op competitief gebied immers vaak genoeg met wildvreemden en mocht je spelen met een headset, dan zul je regelmatig een gesprekje voeren met een onbekende. Sociaal interactief, met zo nu en dan een asociale vreemde eend in de bijt. Die blijf je altijd hebben.

Zo slecht is gamen dus helemaal niet. Als je maar goed kijkt of een spel wel geschikt is voor de leeftijd en je het niet te lang achter elkaar doet is er helemaal niks aan de hand. Het enige wat we kunnen doen is met ze alle hopen dat alle oorlog in de wereld een keer ophoud, maar dat doen we allemaal al. En hoe ver dit vooruitzicht ook is, zonder hoop kom je nergens. Zo hopen wij gamers niet op een wereld vol vrede, maar ook op het perfecte spel. En hoelang dat gaat duren, zal de techniek die steeds geavanceerder gaat worden, ons vertellen wanneer de tijd rijp is.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Erik Dekker zegt:

    De wereld kan zich nog niet optimaal aanpassen aan de snelle veranderingen die de game-industrie ondergaat. Het is erg makkelijk om een misdaad te linken aan een videogame, omdat je jezelf helemaal kunt laten gaan in een virtuele wereld. Psychologen denken dat sommige gamers dit niet aankunnen en het daarom zelf gaan proberen in de echte wereld.

    Wij weten wel beter, alleen het wordt tijd dat er daadwerkelijk wordt aangetoond of games wel of geen negatieve invloed hebben op dit soort gedrag.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s