Mijn vele mislukte pogingen om Dark Souls de baas te worden

Geplaatst op: 17 oktober 2011 door Erik Dekker in Verhalen

Dark Souls, de nieuwste creatie van ontwikkelaar From Software, staat garant voor een avontuur dat je in stukjes zal hakken. Heb je Demon’s Souls, het origineel, gespeeld, dan weet je wat je te wachten staat. Eigenlijk zal iedere speler, die genoeg moed heeft verzameld om zich te verdiepen in deze spelwereld, de magere hein wel vele tientallen tot honderden keren tegenkomen. Zo ook ik. Al zeventien uur lang heb ik mijn personage gemarteld zien worden door de grote variatie aan monsters die rondlopen. Een goed moment om hier even bij stil te staan.

In Dark Souls moet jouw personage zich door een groteske wereld banen die te bewandelen is via verschillende routes. Iedere route kent zijn eigen gevaren (en beloningen!). De kunst is om iedere voetstap die je zet zo voorzichtig mogelijk te nemen, zodat je optimaal voorbereid kunt zijn op wat komen gaat. In de praktijk gaat het toch net even iets anders. Ik denk dat ik voor vele gamers spreek dat je af en toe eens de neiging hebt om je als een ware Rambo door de gebieden heen te wanen. Het gevolg? Een keiharde dood. Want Dark Souls straft je genadeloos als je een fout maakt.

Zo heeft mijn Pyromancer (de klasse die ik aan mijn personage heb gegeven) zich tot nu toe na vele tientallen pogingen door een vervloekt kasteel in een bergwand begeven, een vuurzee van een woeste draak overleefd en een kathedraal bevrijd van een klein leger aan ondode ridders in grote harnassen.

Dat is op zich al een prestatie waard, al zeg ik het zelf.

Geloof mij maar, de voldoening die je in deze game vindt is simpelweg enorm. Als je een op het eerste oog ondoordringbaar lijkend obstakel overwint na vele pogingen, dan zul je warme gevoelens door je heen krijgen. Ben je nieuwsgierig ingesteld en heb je genoeg geduld in je zitten, dan zul je deze game uiteindelijk uit kunnen spelen. Maar niet voordat Dark Souls jouw achterste genadeloos hard in elkaar heeft getrapt.

Ik hoorde laatst deze interessante quote over de game:

”Dark Souls isn’t broken, you are.”

Deze quote typeert Dark Souls eigenlijk perfect. Iedere keer dat je het bericht ” You died” op je beeldscherm tegenkomt, dan heb jij een fout gemaakt. Het ligt echt niet aan de game, maar aan jou. Je zult perfect te werk moeten gaan en nieuwe tactieken moeten verzinnen bij een volgend obstakel. Daar ligt meteen de charme van deze game, tussen al die casual titels waar de gamemarkt tegenwoordig zo om bekend staat. Niks geen handje vasthouden, maar doodgaan en weer opstaan luidt het devies.

Op dit moment zit ik genadeloos hard vast in een catacombe die vol zit met skeletten. Op bepaalde punten kan ik geen hand voor oog zien en is iedere voetstap die ik zet een mogelijk enkeltje naar de afgrond. Tel daarbij op dat ik omringd word door een leger aan levende botten, dan kun je je hopelijk voorstellen hoe ik mij voel. Het gevoel alsof ik alleen ben in deze helse wereld. Beklemmend, wanhopig, maar stiekem toch erg spannend. Het is een gevoel dat mij door laat spelen, want ik wil weten wat mij staat op te wachten in de volgende kamer. Zit het vol met ondood gespuis, of is er een bruikbare schat verborgen die het verschil maakt tussen leven en dood? Ik kom er alleen achter door het bekende ‘trial and error’ systeem.

Binnenkort kun je trouwens een uitgebreide recensie verwachten over Dark Souls. Je weet nu dat de game een grote wereld biedt die vol zit met dodelijke mythische wezens, genadeloos geplaatste vallen en verborgen beloningen. Het wordt een hels avontuur, dat kan ik je alvast wél vertellen.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Heb deze nooit gespeeld, enkel Demon’s Souls. Man, wat was dat spel moeilijk! Beslist niet voor gamers die elke dag even 10 minuutjes spelen🙂

    • Erik Dekker zegt:

      Dark Souls is Demon’s Souls in het kwadraat. Alleen voor de diehards onder de diehards😉 Ik ben peentjes aan het zweten bij The Catacombs, echt een hel waar je U tegen zegt haha. Maar ik zal dit varkentje wassen.

  2. Niels Dekker zegt:

    Geweldig artikel Erik. Zit goed in elkaar man. Ben erg benieuwd geworden naar de review!

Geef een reactie

