First Look 2011: Het Verslag

Geplaatst op: 6 oktober 2011 door Suzanne de Jong in Verhalen

Eindelijk was het zover, de jaarlijke gamebeurs First Look in Nederland ging weer van start. Ditmaal in de jaarbeurs in Utrecht. Ik was erg benieuwd hoe dit hier zou zijn aangezien ik het gewend was in de karakteristieke Westergasfabriek in Amsterdam. De sfeer was daar altijd zo goed, dat ik hoopte dat het in de Jaarbeurs precies zo zou zijn. Door de afschuwelijke ziektekiemen die het op Erik gemunt hadden, werd ik jammer genoeg niet door hem vergezeld op de beurs. Gelukkig was ik achteraf toch niet alleen, want onze grote vriend van Spelbrekers Gameradio zou ook naar de beurs komen. Zo geschiede dat ik samen met een andere gezellige groep de beursvloer onveilig kon gaan maken. Tijd voor een verslag!Qua grote was de beurs ongeveer even groot als voorgaande jaren en misschien ook wel iets groter. Hoewel de vrijwel altijd goed gehumeurde gamers een altijd gezellige sfeer veroorzaken, voelde de jaarbeurs toch wat onpersoonlijker aan. Dit mocht de pret uiteraard niet drukken. Toen ik samen met Hendrik van de radio een rondje over de beurs liep om zo ongeveer te zien wat er allemaal was, kwamen we langs de Battlefield 3 stand waar geen rij stond! Dit gegeven lieten we ons geen twee keer zeggen. De altijd aardige boothbabes lieten ons naar binnen en zeker een dertig tal aan PlayStations stond klaar om ons een overweldigende singleplayermissie te laten beleven.

De missie heet ‘Operation Guillotine’. Na een kleine berg afdaling schiet je een mortier af en ga je het echte strijdgebied in. De animaties van je team genoten en vijanden zijn om te smullen. Wat ook vooral opvalt is een manier hoe de AI met het geheugen omgaat zoals ik dat ik nooit eerder had gezien. Dit is hoe een echt vijandelijk team ook op jouw schoten zou reageren. Je moet nadenken waar je gaat zitten op basis van de positie van je team genoten om zo de tegenstander te slim af te zijn. En dan nog de graphics, wat is dat ongelofelijk mooi in beeld gebracht allemaal! Fotografisch mooi. Je zou bijna een fotograaf bij de uitgang van de stand willen zetten, want je zou dan hetzelfde effect krijgen als een foto die wordt gemaakt tijdens een achtbaan rit. Misschien een idee voor het volgende evenement!

Jammer genoeg waren een aantal codes die aanwezig hadden moeten zijn op de beurs last minute niet goed aangekomen en waren daarom niet speelbaar. En dan was daar ook nog het feit dat ik een hoop titels al gespeeld had of had gezien tijdens de Gamescom in Keulen. Ook Modern Warfare 3 ontkwam hier helaas niet aan, want de getoonde presentatie kende ik al uit het evenement in Duitsland. Maar een excuus om deze toffe titels opnieuw te mogen spelen, dient eigenlijk wel als een pleister die zacht genoeg voelt op de wond. Zo ook mijn gameplay sessie met Need for Speed: The Run, een game waar ik erg naar uitkijk nu. Een heerlijke over de top racegame waar je niet teveel bij moet nadenken.

Maar Firstlook zou Firstlook niet zijn als ze ook nieuwe dingen zouden laten zien. Voor mij althans. Gelukkig gebeurde dat ook dit jaar. Duistere shooter The Darkness II, waar ik even mijn handen om een controller mocht sluiten. Naar mijn idee was de game een heel stuk meer in cartoon stijl dan het vorige deel. Een gemiste kans eigenlijk, aangezien het duistere sfeertje beter tot zijn recht kwam in het origineel. Maar het voelde allemaal heel soepel en af aan. Een aanrader voor de fans dus. Maar wordt The Darkness II nou een lineaire shooter? Of meer semi-sandbox zoals het origineel? Hopelijk komt de ontwikkelaar binnenkort met een antwoord wat betreft deze vraag.

Nintendo fans konden tevens hun hart ophalen met games als The Legend of Zelda: Skyward Sword. Deze game was ook al speelbaar op de Gamescom maar door tijdgebrek heb ik er zelf geen moment tijd voor gehad. Hier tijdens Firstlook gelukkig wel. Voor een Wii-titel ziet Skyward Sword er prachtig uit en de makers hebben er ongetwijfeld een hele kluif werk aan gehad. Dat kun je zien, want deze game zou best eens één van de beste Zelda games tot nu toe kunnen gaan worden. Een titel om naar uit te kijken. Wel blijf ik van mening dat ik gewoon op de bank wil zitten met een controller en niet met een Wii Mote in de weer wil gaan, want dat werkt voor mij gewoon niet.

Buiten The Legend of Zelda: Skyward Sword waren er nog twee Nintendo titels waar ik erg naar uitkijk: Mario Kart 7 en Super Mario 3D Land. Ook hier heeft Nintendo er overduidelijk heel veel liefde en aandacht aan besteed. Toch ben ik kritisch over één onderdeel. Ik ben namelijk de DSI XL gewend, en vind de beeldschermen op de 3DS véél te klein. Ik hoop nog steeds op een 3DS XL variant, want dan weet ik welke games ik erop ga spelen!

Verder waren er ook nog Saints Row The Third en Batman Arkham City. Met beide games heb ik geen ervaring op voorgangers. Zo sprak ik iemand die wel de voorgangers van Saint Row gespeeld had. Het viel mij op dat het een over de top spel was, maar ook de Saints Row fan vertelde mij dat hij deze spelervaring in voorgaande delen niet eerder meegemaakt had. En dat beviel hem maar al te graag, want hij kon niet wachten op het derde deel.

Hoewel de gameplay wel in mijn smaak viel, had ik gelijk problemen met de gedachten hoe ik al die games moet gaan spelen in hetzelfde tijdsbestek. Een luxeprobleem welteverstaan, maar eentje die ik eigenlijk toch even moet benoemen. Ik denk echter dat ik voor een groot publiek spreek als ik zeg dat wij gamers dit jaar nog maar weinig te klagen hebben gehad.

En Batman: Arkham City, tja. Heeft deze game nou nog een introductie nodig? Het vervolg op Batman: Arkham Asylum kreeg meteen na de aankondiging een hoop argusogen met zich meegekregen. Vele gamers kijken er naar uit en na het zien van de presentatie begrijp ik dat ook wel. Ik heb van het vorige deel Batman Arkham Asylum destijds alleen een uitgebreide presentatie gezien. En moet ook hiervan dus bekennen niet bekend te zijn met de gameplay. Ook op de beurs werd er een presentatie getoond van het nieuwe Batman avontuur. En zelfs ik als Batman groentje, kan met volste overtuiging zeggen dat het er belachelijk mooi uit ziet. Een open wereld detectivegame met vecht- en puzzelelementen, gehuld in een grauw jasje. Moet ik nog meer vertellen? Een must have voor de fans! Dus als je er een bent en op mijn impressie wilt afgaan, dan zeg ik maar één ding: halen!

Verder was ook Sonic Generations nog speelbaar in de Game Mania bus. Mijn kinderjaren werden zowaar op een positieve manier herbeleefd en de vrolijke felle kleuren die in de game gebruikt worden zijn een verademing naast het grauwe en duistere shooter geweld van tegenwoordig. Erg leuk verfrissend spel.

In mijn dagelijks leven ben ik ook druk bezig met het behalen van mijn rijbewijs. Dus toen er een ongelofelijk luxe playseat aanwezig was, met drie monitoren en Forza 4 kon ik het niet laten even plaats te nemen. En gelukkig maar dat er niet geracet mag worden op de openbare weg, want ik bakte er niks van. Maar dat zegt niks over het feit dat het een belachelijk mooi en vooral realistisch spel is. Niks geen arcade gevoel, maar een typische hardcore race ervaring. Ga dat ene level maar eens twintig keer opnieuw doen voor de beste score. Alleen voor de volhouders onder ons dus. En het gekke is: het is nog verslavend ook! Voor de racers onder ons dus wel een zeker toffe game.

Terugkijkend naar First Look, ben ik erg tevreden over wat er werd getoond. Van mijn voeten was niks meer over, maar mijn gamershart heeft weer overuren mogen draaien, met vooral het hoogtepunt het interview met Robert Bowling in mijn achterhoofd. Het waren twee hectische dagen, maar wel twee dagen om niet te vergeten. Voor een klein land als Nederland, hebben wij toch maar een hele toffe gameshow voor elkaar weten te krijgen. Laat de volgende beurs maar komen!

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facbeook!

reacties
  1. Sabine zegt:

    Leuk verslag hebben jullie er van gemaakt, maar waarom foto’s van de Firstlook editie van vorig jaar als ik vragen mag?

    • Erik Dekker zegt:

      Hey Sabine, bedankt voor het compliment! Op het moment van plaatsen hebben we helaas geen foto’s kunnen vinden. Mocht ik ze tegenkomen, dan vervang ik ze met de foto’s die we nu hebben gebruikt😉

Geef een reactie

