Een uitgebreid interview met Robert Bowling van Infinity Ward

Geplaatst op: 4 oktober 2011 door Suzanne de Jong in Verhalen

Het is alweer anderhalve maand geleden, maar de eerste keer dat ik Robert Bowling ontmoette was tijdens de Gamescom in Keulen dit jaar. Gelijk viel het op hoe relaxed hij was. Toen ik van collega Erik hoorde dat er op First Look dit jaar een interview op de planning zou staan met de Creative Strategist van ontwikkelaar Infinity Ward (beter bekend van de Call of Duty franchise) , sprong ik een gat in de lucht. Uiteraard hebben wij hem even flink kunnen uithoren over zijn plannen met Modern Warfare 3 en een aantal zoetsappige details losgepeuterd. Lees het volledige interview hieronder!
Ironisch genoeg herkende Robert mij toen we elkaar tegemoet liepen op de beursvloer zelf. Jammer genoeg kon Erik er afgelopen weekend niet bij zijn op de beurs omdat hij het thuis het slagveld opging met een flinke griep. Ook een gevecht dat gevochten moet worden. Maar Erik zou Erik niet geweest zijn als hij niet een steentje bij had gedragen met het bedenken van een aantal vragen. Voor het gemak vertaal ik alles weer terug naar het Nederlands.

Gamegasm: ”Hallo Robert, leuk je weer te zien! Hoe vind je het hier in Nederland?”

Robert Bowling: ”Hoi Suzanne, insgelijks! Ik hoorde allemaal verhalen dat het alleen maar regent hier in Nederland, maar het is prachtig weer! Ook is de sfeer op de beurs hier erg leuk.”

Gamegasm: ”Na ons gesprek in Keulen, heb ik Modern Warfare 3 zijn er voor enige tijd een aantal vragen in mijn hoofd gaan rondspoken. Goed dat ik je deze nu kan stellen!
Modern Warfare 3 heeft bijvoorbeeld een sterke focus op een arcade shooter. Dit is een positief iets, omdat het een punt van diversiteit is vergeleken met andere shooters, die het anders aanpakken. Maar wat heeft jullie geïnspireerd om het op deze manier te doen?”

Robert Bowling: ”Wij willen dat onze spelers genieten van een online match in Call of Duty en door het typische gevoel van ‘arcade’ op deze manier neer te zetten, creëren we een bepaalde unieke gameplay. Ik denk ook dat deze gameplay ons echt tekent; dit is precies wie we zijn.”

Gamegasm: ”Krijgt Modern Warfare 3 uitgebreide split-screen mogelijkheden? Dit bleek namelijk een hele populaire toevoeging te zijn in Call of Duty: Black Ops.”

Robert Bowling: ”Ja, wij hadden ook door dat dit erg goed werkte. Zo zijn we tot de beslissing gekomen deze feature ook in Modern Warfare 3 te implementeren. Zowel online als in de survival mode zal in spilt-screen te spelen zijn. Simpel gezegd kun je dus met een vriend of vriendin op de bank samen losgaan in de competitieve multiplayer van de game.”

Gamegasm: ”Als je buiten de Call of Duty franchise zou moeten kijken, welke shooter of ander spel trekt jou het meeste aan?”

Robert Bowling: ”Oeh, dit is een interessante maar moeilijke vraag. Als ik een andere shooter zou moeten kiezen is dat ongetwijfeld Gears of War 3. En qua andere spellen vind ik de Fallout heel erg tof om te spelen. Ik zie Fallout niet als een shooter, dus qua andere games is dit mijn favoriete keuze.”

Gamegasm: ”Laatst had je het over de ‘Challenge Response’ feature in Modern Warfare 3. Wat kan je ons hier meer over vertellen?”

Robert Bowling: ”Klopt, we zijn hier druk mee bezig. Omdat deze toevoeging nog in ontwikkeling is, wil ik hier op dit moment nog niet verder in detail over gaan. Maar cheaters zullen het in Modern Warfare 3 heel moeilijk gaan krijgen door middel van ons nieuwe systeem, dat wil ik je alvast meegeven.”

Gamegasm: ”Als je in het echte leven een personage uit de Modern Warfare franchise zou mogen zijn, wie zou je dan kiezen? Een Ghost of bijvoorbeeld een Roach? Ook in het echte leven moet er namelijk gevochten worden. Dan kun je net zo goed voorbereid zijn op inkomende gevaren..”

Robert Bowling:  ”Hahaha, ik heb veel vragen gehad vandaag, maar dit is wel één van de leukste! Toevallig had ik het er vorige week nog over met een collega, na een urenlange discussie kwamen we tot de conclusie dat ik een bovennatuurlijk goede Ghost zou zijn.”

Gamegasm: ”Komen er onverwacht nog speciale edities voor Modern Warfare 3? Een verrassing voor de echte doorgewinterde fan? Zoja, wat kunnen we hierin verwachten, zoals in voorgaande jaren met de Night Vision helm of een replica van een RC-XD auto?”

Robert Bowling:  ”Nee, wel komt er een Hardened editie uit.”

Gamegasm: ”Wat zit daar dan zoal in? Maar wat ik vooral wil weten: op welk deel van de inhoud ben jij het meest trots op?”

Robert Bowling: ”Je krijgt met de Hardened editie een heel jaar toegang tot het betaalde gedeelte van Call of Duty Elite. Dit betekent dat je, naast de uitgebreid gegeven statistieken voor jouw personage, ook twaalf maanden lang kosteloos toegang krijgt tot alle DLC die in die periode uitkomt. Ook verschillende extra’s door middel van DLC waar de Hardened eigenaren extra profijt van krijgen. En zo krijg je ook een avatar pakket en voor de PlayStation gebruikers een speciaal Modern Warfare 3 thema. Waar ik nog het meest trots op ben is de Journal die in de Hardened editie zit.”

Gamegasm: ”Erg jammer dat er geen Special edition uitkomt dit jaar, hoe is dat zo gekomen?”

Robert Bowling: ”Een simpele maar inderdaad te betreuren Marketing kwestie.”

Gamegasm: ”Komt er een demo of béta voor Modern Warfare 3?”

Robert Bowling: ”Nee, jammer genoeg niet. Jullie zullen moeten wachten tot de release.”

Gamegasm: ”Tot welk level kun je doorspelen voor progressie? hoeveel prestiges zullen er zijn als je door besluit te gaan?”

Robert Bowling: ”Er zullen tachtig levels komen per prestige. Over de hoeveelheid prestiges mag ik nog niks zeggen jammer genoeg. Wel kun je na het behalen van je laatste prestige, te allen tijde je level progressie resetten en opnieuw beginnen vanaf het begin. Zo kunnen snelle levellers gewoon met plezier door blijven spelen en daar doen we het uiteindelijk voor.”

Gamegasm: ”Komt er weer de mogelijkheid om Playercards te maken zoals in Black Ops?”

Robert Bowling: ”Nee, dat was echt een Black Ops ding. We komen nu weer helemaal terug met de Titles en Emblems zoals in Modern Warfare 2.”

Gamegasm: ”En wat betreft de mogelijkheid om de Scopes te customizen? Het zelf kiezen van een red dot figuurtje en de kleur ervan, komt dit terug? Want ik maakte hier veel en dankbaar gebruik van.”

Robert Bowling: ”Ja wij vonden dit ook een goede toevoeging. En dit zal dus ook terug komen. Wel met een unlock-systeem.”

Gamegasm: ”Wat is als jij zelf een class mocht samenstellen met jouw favoriete combinatie van wapens en perks? Hoe zou jouw combinatie eruit zien?”

Robert Bowling: ”Qua wapens heb ik teveel favorieten. Mijn wapen keuze hangt af van de map, het team en de tegenstanders. Maar wat betreft perks heb ik wel een vrij standaard keuze. Zo probeer ik altijd snel maar vrijwel geluidloos te werk te gaan. Favoriete perks zijn voor mij ‘Sleight of Hand’, ‘Lightweight  en ‘Ninja’.”

Gamegasm: ”Verder valt het op dat de trend in groeiende populariteit van Call of Duty en met name Modern Warfare gigantisch is geworden. Dit is natuurlijk een erkenning van succes. Maar je moet de steeds hoger wordende verwachtingen ook steeds weer waarmaken. Hoe doen pakken jullie dit precies aan?”

Robert Bowling: ”We zien het als ons kindje. Een pasgeboren baby leert ook steeds meer. Een kind leert zitten, kruipen en ten slotte lopen. We zien de climax alsof datzelfde kind het eerste doelpunt maakt op het voetbal veld. De techniek gaat steeds verder, maar ook de spelers weten steeds beter wat voor spelervaring ze willen zien. Vroeger waren ze veel sneller tevreden met een pixel-arm 2D spel. We spelen in op hun verwachtingen en kijken ook naar wat er in de wereld speelt.

We proberen steeds iets te maken wat niemand ooit eerder heeft gezien. Zo zijn de omgevingen waar Modern Warfare 3 in afspelen perfect voor ons. Zoals Parijs en Londen, want dit zijn realistische steden. We kwamen deels op het concept idee hiervoor omdat we merkten dat onze spelers het zo langzamerhand wel hadden gehad met de fictieve omgevingen.”

Gamegasm: ”Ontzettend bedankt voor dit interview. Ik hoop dat je een fijne maar vooral veilige reis terug naar Amerika hebt.”

Robert Bowling: ”Geen dank, ik vond het erg leuk je gesproken te mogen hebben. En ik wens jou straks vooral heel veel plezier toe met Modern Warfare 3!”

Een ambitieuze man die duidelijk zijn steentje bijdraagt een een ambitieus project. Het resultaat op deze plannen en uitwerkingen is de shooter Modern Warfare 3, die wij 8 november dit jaar mogen ontvangen. De game komt uit voor de Xbox 360, PlayStation 3, Wii en PC.

Een foto zegt natuurlijk meer dan duizend woorden. Daarom zou ik een legendarisch kiekje met mij en Robert Bowling jullie eigenlijk niet mogen onthouden. Die kun je hieronder aanschouwen!

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Erik Dekker zegt:

    Krijgt deze game online split-screen? For real? Hell YES! Ik was al bang dat die feature er uit zou blijven.

Geef een reactie

