Mijn eerste Battlefield 3 beta impressies

Geplaatst op: 1 oktober 2011 door Erik Dekker in Impressies

Zoals menig gamer wel weet, is dat we een paar dagen geleden een eerste ontmoeting mochten krijgen met Battlefield 3. In deze beta krijgen we toegang tot de map ‘Operation Metro’ en kunnen we alvast ervaren hoe de game speelt. Erg belangrijk, aangezien een game als deze je voor vele uren vast moet kunnen houden straks. Ikzelf heb al een aantal matches met deze ambitieuze shooter mogen ervaren en wil mijn eerste gevoelens graag met je delen.

Toen ik in een overvolle twaalf tegen twaalf match terechtkwam, werd ik na welgeteld drie seconden door het hoofd geschoten door een sniper die 400 meter verderop gestationeerd was. ”Geweldig. Mooie eerste indruk,” dacht ik bij mezelf. Maar ik laat mij niet zo snel door het veld slaan, dus ik rende het veld opnieuw op met de klasse ”Assault”. Wat opvalt is dat de spelmechanieken grotendeels hetzelfde zijn gebleven vergeleken met voorgaande Battlefield titels. Je rent op dezelfde manier rond, maar ditmaal kun je met een hoop souplesse over obstakels heenkomen. Vreemd genoeg moet je dit vergelijken met de manier zoals je dat ook doet in de parkourgame Mirror’s Edge. Het feit dat je jouw armen ziet wanneer je op de grond aan het kruipen bent of over obstakels heen springt, geeft een machtig gevoel en draagt aanzienlijk bij aan de immersie.  Omdat de kogels in het rond vliegen, is deze lenigheid van jouw soldaat niet bepaald een overbodige luxe.

Ik dacht dat je snel dood kon in Battlefield: Bad Company 2, maar in Battlefield 3 legt jouw personage al helemaal snel het loodje. Kom je aanwezig in een open gebied terecht, dan kun je de klok erop gelijk zetten dat deze actie leidt tot een welgemikte kogel door je hoofd. Stiekem had ik dit al verwacht, aangezien Battlefield 3 duidelijk richting een realistische presentatie wilt gaan. Een route die ik aanmoedig, aangezien er maar weinig shooters zijn die je echt het gevoel geven een bloedstollende oorlog uit te voeren. Iedere stap die je zet kan leiden tot een dodelijk gevolg, dus je zult heel tactisch moeten zijn met jouw doen en laten.

Betekent dit dan dat ‘campen’ beloond wordt? Tot op zekere hoogte wel. Naast het feit dat je maar weinig levenspunten hebt, kun je in Battlefield 3 ook nog eens op de grond gaan liggen. Dit kon je niet in beide Bad Company titels, want dat zou het te makkelijk maken voor de Recon klasse, een klasse die jou met een Sniper geweer laat rondlopen. Het gevolg van deze toevoeging, is dat je in Battlefield 3 veel meer Snipers ziet. Technisch gezien lieg ik hier, want een goede sluipschutter zie je niet zomaar. Gelukkig heb ik tot nu toe weinig moeite gehad met het spotten van een speler die deze klasse heeft, maar Recon heeft duidelijk een flinke boost gekregen. Ik hou van snipen, dus de game krijgt op dit punt een dikke plus van me.

Ook op het gebied van audio en video weet Battlefield 3 er op de Xbox 360 erg te overtuigen. Ontwikkelaar DICE doet duidelijk hard haar best om de kleinere details wat meer op de voorgrond te zetten. Een belangrijk streven voor een realistische presentatie, maar het is ook nog eens zeer prettig voor de gamer zelf. Als ik door een winkel heen kruip zie ik overal om mij heen kleine spullen gestald staan, die er om schreeuwen kapot geschoten te worden. Dit gebeurt ook wel na enige tijd, helemaal als ik wat vijanden afschiet en ze op een begeven moment terug besluiten te vechten. Intens.

Dit gevoel wordt alleen maar versterkt als ik mijn professionele headset draag. Wanneer de kogels mij om de oren vliegen, gaat mijn adrenalinegraad naar hoogten zoals ik die nog nooit heb ervaren. De intensiteit is enorm, helemaal omdat ik maar wat tactisch moet zijn met dat kleine beetje cover dat ik nog heb en zo direct kapotgeschoten gaat worden.

Helaas kampt de beta nog met aardig wat bugs die mijn wenkbrauwen flink doen fronsen. Naast het feit dat omgelegde vijanden de meest idiote bewegingen maken (vanavond nog vloog er een lijk twintig meter omhoog!), krijg ik ook erg vaak flikkeringen in het beeld die iemand met epilepsie denk ik niet blij zullen maken. Toegegeven, ik heb een aantal flinke lachbuien mogen krijgen van de bewegingen die dode soldaten maken, helemaal toen ik de ‘kill cam’ bekeek en mijn dode belager een geweer IN zijn gezicht had die kogels afvuurde. Je had het moeten zien, want het was hi-la-risch. Zo grappig zelfs dat ze het er eigenlijk in zouden moeten laten. Alle gekheid daargelaten is dit natuurlijk nog een beta en ik heb talloze andere games in beta-fase gezien waarvan de presentatie vele malen slechter was dan het eindproduct, maar het laat wel zien dat DICE nog wat werk moet verrichten om deze eigenaardigheden in orde te maken. Als je een vaste community wilt krijgen, dan moet je ervoor zorgen dat de puntjes op de i in het eindproduct gezet zijn.

Battlefield 3 kent een ijzersterke basis, alleen zullen wij het vervelende wachtspelletje moeten spelen om er achter te komen over DICE hierop verder wilt bouwen. Ik heb er alle vertrouwen in en ben er zeker van dat de game in mijn collectie belandt. We gaan knallen dit najaar en Battlefield 3 al daar een hele belangrijke rol in spelen.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!


Battlefield 3 beta gameplay. (Note: dit ben ik niet zelf)

reacties
  1. Ellen zegt:

    Mooi artikel en ja leuk een slachtoffer met een geweer IN zijn gezicht, die nog kogels afvuurt ook !

    • Erik Dekker zegt:

      Hallo Ellen! Bedankt voor de reactie en de complimenten! Ik baal ervan dat ik dat moment niet heb opgenomen, maar ik en degene die naast mij zat kwamen niet meer bij. Misschien de nieuwe soldaten van de toekomst? Een dodelijke combinatie..

  2. Misschien interessant: de beta loopt op een oudere code dan ze nu al hebben, en dus ook van de final release.

Geef een reactie

