Star Ruler – ‘intergalactisch geweld’

Geplaatst op: 22 september 2011 door Arkadi De Proft in Reviews
Tags:, , ,

A long time ago in a galaxy far, far away... Oh nee, wacht, dat is weer een ander universum. Toch zit ik er niet ver naast, want dankzij Blind Mind Studios mag ik in ruimtegame Star Ruler voor de PC mijn ruimtepak aantrekken en nieuwe planeten koloniseren, vrienden maar ook vijanden maken, onderhandelen en vechten. Daarnaast krijg ik ook de mogelijkheid om nieuwe technologieën te onderzoeken, waardoor ik nieuwe en betere schepen kan maken, en kan ik zelfs politieke heerschap naar mijn eigen hand zetten. Maar ik loop voor op de feiten. Laten we vlug doorvliegen naar mijn recensie, waarin ik je vertel of Star Ruler je in hogere sferen brengt, of je juist genadeloos hard laat neerstorten na een verkeerde opstijging.

Awesome

De kleren maken het  ruimtesch… de man: Als je het spel opstart, dan vallen er twee dingen direct op. Dat is de grote aarde en de satelliet die elk rond hun eigen as tollen. Alhoewel de aarde niet van hoogstaande kwaliteit is geeft het direct een gevoel dat je je midden in de ruimte bevind, zeker met de satelliet. Ik krijg dan ook een mooi gepresenteerd menu, namelijk: quickstart, tutorial, new game, load, multiplayer, options en natuurlijk quit. Aangezien het mijn eerste dagen zijn als ruimtevaarder, besluit ik de tutorial te spelen. Ook hier kan ik weer zeggen dat het zeer mooi gepresenteerd is, vooral de informatie dialogen met bijhorende getekende man die alles aan je uitlegt. Alles wordt zeer duidelijk voorgesteld, waardoor zelfs volledige nieuwkomelingen hun weg kunnen vinden in dit spel.

Het duurt dan ook niet lang voor je aan het echte spel mag beginnen. Ik krijg een bird-view op de hele spelsituatie, waar ik  een paar cruisers en een capitalship zie vliegen. Verder zie ik ook planeten die ik later kan koloniseren, een waarvan de informatie ervan direct onderaan het scherm wordt getoond als je er op klikt. Een erg handig en niet overbodige toevoeging.

Grote verscheidenheid aan schepen: Na een tijdje de tutorial gevolgd te hebben, krijg ik eindelijk een colonyship in mijn kapiteinshanden gedrukt, waardoor ik de planeten rondom mij kan koloniseren en dus ook kan beginnen aan het produceren van schepen en gebouwen om mijn vloot te upgraden. Juist op dit punt is waar het spel echt uitblinkt als een heldere ster in de ruimte: met een grote verscheidenheid aan schepen en de aanpassingsmogelijkheden ervan. Je kunt zelfs lasers van je schip afhalen om het voertuig sneller te maken, of je zet er juist eentje op voor extra vuurkracht. De schepen waar de nadruk op gelegd wordt in de tutorial zijn cruisers, het standaard gevechtschip met gemiddelde kracht en snelheid. Ook fighters, die minder kracht hebben maar heel snel vliegen zijn er en laten we vooral de capital ships niet vergeten, de belangrijkste schepen die heel traag zijn, maar dan ook dienen als tank. Zo krijg je als speler de keuze om een eigen speelstijl te ontwikkelen en dat moedig ik alleen maar aan.

Na het koloniseren moet je echter ook een shipyard en een metal mining complex bouwen en eventueel een gouverneur aanstellen die alles bouwt in jouw plaats. Om je planeten toch nog wat te beheren, kun je instellen wat voor soort planeet je wilt onderhouden met je spaarzame tijd, zoals een economic planet of een metal mining planet. Die planeten kun je natuurlijk alleen veilig stellen als je een goed onderbouwde vloot hebt. Daarom kun je minstens een honderdtal andere schepen bouwen, die elk hun eigen specialiteit hebben.

Voorbeeld van de aanpassingsmogelijkheden van een schip.

Bondgenoot of vijand: Natuurlijk zou het uiteindelijk maar saai zijn als je alleen maar rond zou mogen vliegen en planeten koloniseren, dus zijn er ook andere wezens die je willen helpen of belemmeren wat betreft het uitbreiden van je ruimterijk. Daarom kun je in Star Ruler een uitgebreid handel systeem vinden, waarmee je voorstellen kunt doen in ruil voor vrede of grondstoffen. Als je vrede hebt gesloten met andere wezens, dan komt dit de economie en handel weer ten goede. Maar als je oorlog aan het voeren bent, dan gaat het uitbreiden van je rijk, mits genoeg schepen, veel gemakkelijker. In de tutorial heb ik een bondgenoot en een vijand, en alhoewel mijn bondgenoot me niet komt helpen geeft hij me heel veel materialen, waardoor ik meer schepen kan bouwen. Je kunt trouwens  tijdens het onderhandelen instellen wat jij wilt verkopen aan hem, en wat je daarvoor in de plaats wilt. Dit moedigt je aan conversaties tactisch te benaderen, want een hele planeet voor vijf kosmische dollars, dat gebeurt waarschijnlijk niet.

Awful

Houston, we have a problem: Met de verbinding welteverstaan. Toen ik de multiplayer wilde spelen, vond ik maar een drietal servers en kon ik zelfs niet met geen van hen verbinden voor een ouderwets fijn ruimtegevecht. Spijtig en vooral een gemiste kans. Zeker omdat dit spel heel veel potentieel toont als multiplayer-game. Het lijkt me echt fantastisch om met online spelers onderlinge complotten te smeden, om dan op het einde van de game verrast te zijn dat je verraden bent. Toegegeven, het zou mogelijk ook aan mijn eigen internetverbinding kunnen liggen, of dat ik nog poorten moet openzetten. Maar de ontwikkelaar zou hier in dat geval wat speelser in moeten zijn.

Grafisch niet altijd overtuigend:Alhoewel de gameplay in een game natuurlijk nog altijd boven het grafische jasje gaat, stoort de beeldkwaliteit hier toch een beetje. Houd er natuurlijk mee dat dit een indie ontwikkelaar is en dus nog een gelimiteerd budget heeft om de meest prachtige beelden op je scherm te toveren. De Aarde bijvoorbeeld, zou echter toch wat mooier gemaakt mogen worden en explosies zijn ook niet meer dan een gele cirkel die zich uitbreidt en dan vervolgens weer verdwijnt. Het doet wat af aan een realistische ervaring in het voeren van een ruimteoorlog en het opbouwen van een kolonie. Het gaat uiteindelijk om de immersie, zeker in zo’n spel. Dan heb je ook nog een paar schoonheidsfoutjes bij de ruimteschepen en dan vooral op het gebied de laserstralen die ze afvuren, die toch ook een mooiere animatie zouden mogen hebben, aangezien je hier veel naar moet kijken.

Een nieuwe wereld geopend
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen supergrote fan ben van futuristische dingen, maar dit spel heeft me echt in zijn ban gekregen en is werkelijk verslavend. Hiervoor heb ik nog nooit zo’n spel gespeeld, maar Star Ruler heeft een nieuwe wereld voor me geopend. Of een nieuw universum in dit geval. Als je langs de wat gedateerde graphics heen kunt kijken en je een paar klassieke foutjes, die menig andere indie ontwikkelaar maakt, kunt vergeven, dan biedt Star Ruler een ongelofelijk diepgaande ervaring, waar je werkelijk alles zelf kunt bepalen. Het hebben van eigen controle. En dat is een heel groot pluspunt. Misschien wat overweldigend in het begin, maar het went ontzettend snel. Helemaal als je de tijd voor de tutorial neemt, waarin alles wordt uitgelegd. Bovendien gaat Star Ruler gepaard met een zeer schappelijk prijskaartje van 14.99 euro, want je bent wel even zoet met deze game. Ben je na deze review toch nog niet zeker van je aankoop? Download dan de  demo, waarin je zelf het gevoel van een echte ruimtevaarder kunt ervaren.

Een gevecht tussen verschillende schepen.

reacties
  1. […] gekocht en gespeeld. Ik kon ze natuurlijk niet allemaal op deze lijst zetten maar kansmakers waren Star Ruler en Revenge of The Titans, waar ik dagelijks nog plezier aan beleef. En daarom vraag ik mij af hoe de […]

Geef een reactie

