Onvergetelijke avonturen in de 1.8.1 update van Minecraft

Geplaatst op: 19 september 2011 door Arkadi De Proft in Nieuws, Verhalen
Tags:, ,

Minecraft 1.8 logo

Ik werd ’s morgens wakker, ging half slapend naar school, kwam terug thuis, zette m’n PC aan en plots… Klaarwakker. Mijn ogen waren opengesperd, want ik zag eindelijk het nieuws waar ik zo lang op gewacht had. Minecraft beta 1.8(.1) was gelanceerd. Ik startte direct de game op aan, zette de optie “Auto-update” aan en toen kon het feest beginnen. De update was nog aan het downloaden en waarschijnlijk door de overlast moest ik vijf keer opnieuw proberen. Eindelijk klaar! Eenmaal in-game liep ik naar de schatkist die ik al eerder neergezet had, pakte er mijn harnas uit, mijn zwaard en pijl en boog. Ik zette mijn helm op, nam het zwaard in de aanslag en opende de deur. Klaar voor een onvergetelijk avontuur. Dankzij de grote Adventure update.

Eenmaal buiten viel me één ding direct op: de lichtkwaliteit. Met deze update is het renderen van licht zo veel beter geworden en dan al zeker als je een toorts in de nacht of in een mijn neerzet. Ik liep verder, genietend van de prachtige natuur die Minecraft mij te bieden heeft. Opeens zag ik een boom die me niet helemaal normaal leek. Toen zag ik wat er raar aan was, namelijk overal vines. Vines zijn nieuw in deze update en hangen aan bomen. Ik probeerde ze te plukken, maar ik was mijn schaar vergeten dus trok ik ze perongeluk kapot. Even later keek ik in de grote Minecraft-encyclopedie wat het nut is van vines, en het blijkt dat ze gewoon decoratief zijn. Ze kunnen (als je ze plant) op de muur groeien. Perfect voor ruïnes. Ik besloot wat verder te wandelen, maar kwam geen ander gebied tegen. Ik draaide me om en zette een sprintje in. Ja, vanaf nu kun je echt sprinten, voor een bepaalde tijd! Uiteindelijk kwam ik in een woestijn terecht. Wat blijkt? Nu krijg je veel grotere specifieke gebieden, zoals een woestijn, een berggebied, een vlakte,… En zelfs zeeën. Eindelijk kwam ik in een woestijn, en dacht dat ik iets in de verte zag…

Een voorbeeld van een biome met rivier.

Gebouwen? Ja! Nu worden er ook automatisch NPC-dorpen gespawnd, alleen zijn ze nog volledig onbewoond. Er is nu dus nog niet veel dat je kunt doen met de dorpen, buiten als een voorgemaakt huisje of als een bron van heel veel hout. Het begin van een hopelijk mooie beschaving. Omdat er verder weinig waarde voor me hier was, vervolgde ik mijn avontuur. Het scheelde niet veel of ik kon jullie niets meer navertellen van mijn avontuur. Ik viel bijna in een ravijn, die ook nieuw zijn. Aan de meeste gevaren hangt ook een keerzijde, want soms staat er een mooie beloning te wachten mits je genoeg moed hebt om door te gaan. In ravijnen kun je daarom heel goed materialen minen, aangezien je bijna alle materialen ziet zitten, omdat het er eigenlijk uitgesneden is.

Die ravijn kwam uit in een mooie rivier, die kronkelde tussen het landschap door. Ik besloot die rivier te volgen, maar opeens zag ik daar een varken en wat koeien lopen, en begon ik vreselijke trek te hebben. Uiteindelijk ben ik aangespoeld op een eiland, dus kijk er niet raar van op. Vanaf 1.8.1 kan jouw personage honger hebben en dat zorgt er weer voor dat de overlevingsdrang groter wordt. Ik besloot een varken en koeien te slachten (die nu ook vlees geven!) en te koken in het fornuis dat ik maakte met al mijn opgegraven steen uit de ravijn onderin. Ik voelde opnieuw kracht in me opkomen, want nu krijg je geen health meer bij door te eten, maar door je food-meter zo hoog mogelijk te houden. Terwijl ik op m’n gemak aan het eten was, zag ik de zon onder gaan. Een magisch gezicht.

Opeens hoorde ik een geluid. Eventjes dacht ik dat er een zombie achter mij stond, omdat ik het geluid horen dat ze maken, maar nee… Het was een echte enderman! Notch waarschuwde me om vooral niet in z’n ogen te kijken en dan weg te kijken, maar ik was vreselijk nieuwsgierig. En ik keek hem aan. Hij keek mij ook aan, ik draaide mijn hoofd weg en… Er gebeurde niets. Waarschijnlijk is dit nog een bug, maar ik moest een paar keer proberen voor hij effectief iets deed. Na hem echt woest te maken stormde hij op me af, teleporteerde achter mij en viel me aan. Ik draaide me om en probeerde hem te slaan maar ik wist direct dat ik het anders moest aanpakken. Ik blokkeerde zijn aanvallen even, wat me plots te binnen schoot met deze update. Ik liep eventjes weg, pakte mijn boog, en spande hem helemaal aan. Het resultaat? Een continu durende pijlenregen, waardoor ik constant critical attacks kreeg. Toen de ongelukkige enderman stierf, liet hij me een ender pearl achter, waardoor ik nog dichter bij de endermen zou kunnen komen. Hij liet ook ervaringspunten achter, alhoewel ik daar tot de 1.9 update nog niks mee zal kunnen doen. Het moge duidelijk zijn dat Minecraft in een ware role-playing game begint te veranderen.

Een groepje endermen

Ik liep verder naar wat ik dacht een grote donkere grot te zijn, maar ik bleek mij in een verlaten mijn te bevinden. Omdat ik al wist dat ik er verdwaald in zou geraken, nam ik me voor om de claustrofobische gangen te vergezellen met toortsen en zo mijn weg later terug te vinden. Na vele gangen te hebben verkend en verschillende monsters te hebben verslagen, zag ik een schatkist staan, die volgens mij loot zou bevatten. En ja, ik kreeg er wat iron, een emmer en een houten zwaard uit. Heel leuk om te ontdekken. Na wat verder te dwalen kwam ik de nieuwe spinnen tegen die je vergiftigen als ze je bijten. Let op dat je hier niet teveel bij blijft staan, want dan verlies je levenspunten. Ik was zo bang dat ik weg stormde uit de mijn en in een burcht terecht kwam, een begraven tombe en kasteel. Ook daar vind je veel loot, maar die zitten ook volgepropt met de engste wezens. Toen ik de omgeving volledig uitgekamd had, vond ik het wel genoeg geweest en besloot ik op goed geluk een sprint terug te trekken naar mijn veilige warme onderkomen en in m’n bed te gaan liggen, dromend van alle nieuwe features die nog moeten komen, zoals quests, bosses en natuurlijk NPC’s.

Ben je nog niet zeker van je aankoop van Minecraft? Download dan even de demo, waar je 90 minuten lang het volledige spel kunt uitproberen.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties

Geef een reactie

