Dead Island – ‘een hels paradijs op aarde’

Geplaatst op: 18 september 2011 door Arkadi De Proft in Reviews

Wie droomt er niet van: een ticket winnen om naar een paradijselijk eiland te gaan, waar de zon altijd schijnt, er drank in overvloed is en beeldschone meisjes er maar al te graag van drinken. Een plaats waar je heel de dag kunt zonnen, even een frisse duik nemen, om daarna naar de bar te gaan… en daar een rottend lichaam aan te treffen. Het lichaam staat op, en probeert zich op jou te werpen. Nog half in shock, pak je een roeispaan en begint op de zombie in te slaan. Eindelijk valt hij neer. Je kijkt in de verte voor ander onheil, en merkt dat iedereen zo geworden is. Iedereen buiten jezelf, nog drie anderen en een handvol (on)gelukkigen die de ramp hebben overleefd. Welkom in het ‘paradijs’, waarin een droomvakantie veranderd is tot een ware hel. Welkom in Dead Island.

Fijn dat mijn vakantie zo wordt verstoord door Techland. Ik probeer het dagelijkse leven even te laten zoals het is en te genieten van alle zaken die de Caraïben mij te bieden heeft, maar in plaats daarvan ben ik bezig om mijn hachje te redden door duizenden zombies het graf in te sturen. Uiteindelijk heb ik die tropische hel overleefd, maar nu luidt de vraag: biedt Dead Island een intense ervaring om het Techland als ontwikkelaar te laten overleven?

Awesome

Role-playing game op een tropisch eiland: Al aan deze woorden valt op te maken dat Dead Island uniek in zijn soort is. In het beginscherm krijg je de keuze tussen vier overlevenden om die bij te staan: Sam B, Xian Mei, Logan Carter en Purna. Deze overlevenden hebben elk hun eigen specialiteit, zoals Sam B tank is, Xian Mei een assassin (gebruik van zwaarden en messen), Logan Carter die aanvalt van lange afstand en Purna het beste is met geweren. Purna is trouwens pas echt nuttig in het midden van het spel, aangezien je dan pas geweren tegen zal komen. Ik speelde als Logan Carter, met twee vrienden die in de rol kropen van Sam B en Xian Mei.

Nadat we wat speelden merkten we dat we  bij elke zombie die we in de pan hakten ervaringspunten kregen. Die heb je vervolgens weer nodig om in levels toe te kunnen nemen. Een typische RPG dus. Elke keer als je een level stijgt krijg je een punt die je kunt investeren in je ‘skill tree’. De toevoegingen die je dan vrijspeelt, variëren van uitlopende dingen zoals de kracht om objecten verder te gooien, of dat je ‘rage’ stijgt als je die bepaalde attack doet. Dit hangt trouwens af van welke character dat je kiest. Die rage dient dan voor een special ability, zoals die van Purna, waardoor ze een ‘handgun’ krijgt met unlimited ammo, dit tenminste tot de ragemeter weer leeg is. Ook al doet dit misschien wat af van het realisme, toch kan dit erg fijn zijn in het heetst van de strijd. Ook beginnende gamers zullen hier veel handigheid uit kunnen halen.

Rondrennen tot je erbij neervalt: Dit is samen met de coöperatieve modus, die ik hieronder benoem, het sterkste punt in de game. Het volledige eiland is beschikbaar voor jou om te verkennen, al heb ik hier wat bedenkingen bij. Meestal wordt je tegengehouden door missies die je moet doet in dat  bepaald gebied, en om naar ergens anders te gaan en daar gewoon wat rond te lopen is ook maar saai. Dus meestal blijf je in hetzelfde gebied dat gelukkig ook genoeg variatie bieden om niet altijd hetzelfde te zien. Dit gaat van strandjes tot hotels en zelfs tot ondergrondse parkings. Om heel het eiland te voet af te leggen is ook wat te veel gevraagd, dus kan je na verloop van tijd voertuigen vinden, waar je ook samen met je vrienden in kunt rijden. De besturing van de auto’s is in het begin wel wat wennen, maar na een paar minuten in een auto rond gereden te hebben, wil je eigenlijk niet anders meer.

Samen sta je sterk: In de meeste games is deze toevoeging een punt dat in een review volledig genegeerd wordt, maar in Dead Island is het één van de beste mogelijkheden die je voor je kiezen krijgt. Je kunt namelijk samen met je vrienden tot vier spelers op het eiland overleven, alsook de plaatselijke overlevenden helpen met hun problemen. Je vrienden zijn er echter niet alleen maar om je bij te staan in het heetst van het gevecht, maar je kunt ook met ze ‘traden’. Het werkt een beetje zoals het ruilsysteem in MMORPG’s, je kiest om met iemand te traden, zet iets in en dan moet je beiden accepten voor de trade aanvaard wordt. Een hele leuke toevoeging is dat alle voorwerpen die je in de singleplayer pakt, ook meegebracht worden naar de multiplayer en omgekeerd. Tenminste, als je elke keer dezelfde save file laadt. Dus als je een heel goed wapen maakt in de multiplayer, en daarna teruggaat naar de singleplayer om in je eentje op pad te gaan, dan heb je datzelfde wapen nog steeds tot je beschikking.

Grote verscheidenheid aan zombies: In Dead Island heb je, zeker als je wat verder in de game zit, een redelijke verscheidenheid aan interessante zombies om tegen te vechten. Denk aan alledaagse zombies die rustig op je af komen lopen. Maar ook de zogenaamde ‘thug’, die heel traag is maar heel wat harde klappen uitdeelt. Hij werpt je ook achteruit als je te lang in z’n buurt staat, dus hier is een personage van lange afstand perfect geschikt voor. En laten we vooral de Infected niet vergeten, zombies die heel snel op je af komen gestormd en zich met volle overgave op jou werpen, waardoor er een Quick Time Event ontstaat. Ja, het gaat er soms nog hard aan toe. Wees op ieder gevecht voorbereid, want er is genoeg uitdaging en variatie aanwezig.

In-game smederij: Je kunt (bijna) alle wapens aanpassen, tenminste als je de juiste componenten daarvoor vindt. Daarna moet je ook naar een ‘crafting table’ gaan, waarmee je je wapens naar hartenlust mag gaan bewerken. Denk aan bijvoorbeeld een honkbalknuppel die je kunt combineren met een aantal ingeslagen spijkers, wat dan weer meer damage doet wanneer je een zombie aanvalt. Zo zijn er nog heel wat mogelijkheden, alhoewel die niet altijd even uitgebreid aanvoelen als in concurrent Dead Rising. Ook kosten deze aanpassingen alsook het repareren van items ontzettend veel in verhouding met het geld dat je op straat vindt, alhoewel dit natuurlijk aanzet om alle bagage te onderzoeken en eventueel geld uit te nemen.

Awful

Niet bepaald te koning te rijk: Ook al lijkt het of je heel rijk zou worden van al die toeristen die geïnfecteerd zijn en hun geld toch niet meer nodig hebben, kun je je maar beter instellen op de regel ‘schijn bedriegt’. Je vindt meestal geld als je binnen bent in de bagage, maar meer dan 50 dollar zal er nooit inzitten. En laat de cashflow in Dead Island nou net ontzettend belangrijk zijn. Het repareren  van wapens kost ontzettend veel geld, zeker op de wat hogere levels. Soms betaal je tot achthonderd dollar om een goed wapen weer heel te krijgen, wat het realisme ook omlaag haalt, zeker omdat je de wapens zelf moet bewerken weer. Misschien is het daarom maar beter om Dead Island op sommige fronten te benaderen als een typische arcade-titel.

Daarnaast is het misschien wel goed om erbij te vermelden dat bijna elk voorwerp dat niet te zwaar is en je op kunt pakken, je als wapen kunt gebruiken. De wapens die je op de grond vindt gaan wel ontzettend snel kapot, waardoor je continu op zoek bent naar nieuwe wapens. Sommigen vinden dat ongetwijfeld vervelend en dat is eigenlijk ook wel zo. Maar het moedigt je wel aan om rond te blijven rennen en de overlevingslust in je naar boven te halen. Urenlang met hetzelfde wapen rondlopen zou immers op den duur kunnen vervelen.

Missies soms eentonig: Alhoewel je van een zombiespel niet echt anders kan verwachten, zijn de missies soms erg eentonig. Het voornamelijk doel van elke missie mag dan wel anders zijn, maar de opzet blijft hetzelfde. Ga naar de plek, vermoord elke zombie die je tegenkomt, pak het voorwerp dat je nodig hebt en ga terug naar de persoon van wie je de opdracht heb gekregen. Wat dan weer wel stimulerend werkt zijn de soms erg fijne beloningen die je krijgt voor elke missie: dit kan gaan van geld tot een speciaal voorwerp. Je moet wel weten dat de missies niet bepaald emotie opwekkend zijn, wat ik toch wel verwachtte na het zien van de eerste trailer van dit spel.

Dead Island is, mits je niet al te hoge verwachtingen hebt, een erg goede en vooral vermakelijke zombie-game. Eentje die wel gepaard gaat met enkele schoonheidsfoutjes. Op het internet wordt veel gezaagd over bugs, maar die ben ik vreemd genoeg nog niet tegengekomen. Van deze game mag je geen emotioneel drama verwachten met een stevige verhaallijn, maar eerder een luchtige titel waarin je ongegeneerd massa’s aan zombies mag afmaken, met de nodige gore. Als je vrienden hebt die de game met je willen spelen, dan is dat een must, want juist op dát gebied schijnt Dead Island als een warme Caraïbische zon. Als ontwikkelaar Techland nog wat updates uitbrengen om alles wat te balanceren, kan kan ik de game van harte aanbevelen aan de liefhebber, alhoewel dit helaas niet een helse rit is waar je lang hierna nog op terug zal kijken.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s