Prototype 2

Geplaatst op: 1 september 2011 door Erik Dekker in Impressies

Games maken het mogelijk om iemand anders te spelen dan jijzelf. Soms krijg je de mogelijkheid om in de rol te kruipen van een gevangene die moet vechten voor zijn leven. De andere keer kom je als een schrijver in een vervloekt bos waar het niet pluis is. Of ken je die ene keer nog dat je moest spelen als beginnende speler in de maffiawereld om jezelf vervolgens naar boven te hijsen? In games is het allemaal mogelijk. De enige barriere is je eigen fantasie. Of nou ja, de gekke hersenspinsels van de ontwikkelaar in dit geval.

In de originele Prototype kroop je in de huid van een geïnfecteerde jongeman die vervolgens de mogelijkheid kreeg om via mutaties superkrachten te krijgen. Megaklauwen, tentakels, zweven in de lucht en de mogelijkheid om iemand te absorberen en zijn of haar gedachten over te nemen, zijn slechts enkele voorbeelden van de krachten die Alex Mercer, de (ongelukkige) persoon met zich mee kreeg. Het gevolg is een lang en emotioneel verhaal die Mercer moest volgen om antwoorden te vinden. Op unieke wijze kon hij verder komen door kwaadaardige mensen te absorberen en zo zijn of haar gedachten te lezen. Een uniek en gewaagd concept. Genoeg ideeën voor een vervolg ook, toch?

In het vervolg krijgen we te maken met iemand anders die is net zoals Alex Mercer is gemuteerd, namelijk sergeant James Heller. Hij is erop uit om het virus voor eens en voor altijd te vernietigen en daar hoort Mercer volgens hem ook bij. Het wordt dus vechten op twee fronten, want de overheid is niet mis om tegen te gaan met al die helikopters, tanks en zwaar bewapende soldaten, maar ook voor Mercer moet hij ontzettend uitkijken. Twee titanen die het tegen elkaar op gaan nemen dus.

Duidelijk is dat Prototype 2 parallel loopt aan het origineel. Dat betekent dat de stad New york, net zoals vorige keer, op het randje van de afgrond staat vanwege al die explosies, gemuteerde mensen en chaos. Dan maakt een beetje extra dood en verderf van Heller ook niet meer uit, toch? Ik vind van niet. En het fysieke arsenaal dat hij met zich meeneemt is niet mis. De mogelijkheid om bijvoorbeeld keihard door iemand heen te beuken (het resultaat kun je wel raden) blijft bevredigend. Verwacht meer van zulke unieke gaven in het uiteindelijke product.

De gameplay in Prototype 2 komt denk ik ongeveer wel overeen met die van het origineel: je rent over daken heen terwijl je opgejaagd wordt door het leger en moet soms een basis zien te infiltreren om aan informatie te komen. Qua originaliteit zal de game zich dus nog moeten bewijzen. Wel weet ik dat de elementen uit deel een echt goed in elkaar zaten. Toegegeven, de game kampte met een aantal goede bugs en de spelwereld voelde nogal wanhopig en leeg aan. De ontwikkelaar stelde mij tijdens de presentatie echter gerust en meldde dat dat in deze game aanzienlijk minder het geval zal zijn. Daarnaast oogde de game ook ietwat meer cartoonesk, wat de ervaring in dit geval alleen meer ten goede kan komen. Een grauw jasje is niet erg, maar de gekozen aanpak voor dit deel zet andere elementen dit keer wat meer op de voorgrond.

In de getoonde presentatie moest ook Heller een legerkamp infiltreren. Dit deed hij door een soldaat ongezien in de kraag te vatten en hem zo te absorberen totdat hij er zelf een werd. Door niet onopvallende bewegingen te maken zoals moonwalks en dergelijke, kon hij rustig naar binnen. Stiekem gaan er bij zulke momenten altijd wat adrenalineverhogingen door me heen. Je bent toch bezig als spion tussen allemaal vijandelijke troepen. Ook op dit gebied zal Prototype 2 beter zijn dan het origineel. De souplesse van het absorberen en de sluipelementen die daarop volgen, is volgens hem veel beter geolied.

Te laat. Heller maakte een verkeerde beweging en werd gespot door een slimme soldaat die op wacht stond. Zijn vermomming had geen enkel nut meer dus hij veranderde terug naar zijn eigen gedaante en liet zo de hel losbarsten. Al zijn krachten gebruikte hij om dood en verderf te zaaien bij de grondtroepen. Er kwam een helikopter aan, maar geen nood. Heller rende een gebouw op, springt op de cabine en spieste de piloot op stijlvolle wijze middels een quick time event. Prototype deed het al, maar ik ben blij dat de sequel bij zijn roots blijft. Uiteindelijk speel je de games om de chaos, dood en de stijlvolle finishing moves.

Volgens de ontwikkelaar is dit slechts een kleine greep uit de complete ervaring die je met Prototype 2 zal beleven. Klinkt veelbelovend. Ik ben benieuwd of er daadwerkelijk wordt gewerkt aan de eigenaardigheden waar het origineel mee liep te kampen, maar waren deze echt storend? De kernelementen waren goed aanwezig. En toch, mocht hier wat mee gedaan worden, dan zou Prototype 2 best wel eens hoge ogen kunnen gaan gooien. Ik kijk alvast uit om mijn avontuur samen met James Heller te beginnen en met hem de duistere geheimen te ontrafelen wat betreft het virus. En uiteraard ook om nieuwe krachten te vinden en zo de hel op aarde te brengen. Ook ik heb namelijk mijn duistere kanten. Waarom zou ik die in een videogame verbergen? Kom maar op met dat virus, ik ben er klaar voor.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s