X-men Destiny (hands-on)

Geplaatst op: 31 augustus 2011 door Perry Stet in Impressies

Elk kind in de westerse wereld is opgegroeid met stripverhalen. Al meerdere generaties lang lezen fans jarenlang de avonturen van diverse superhelden zoals Superman, Spiderman, Batman en The Fantastic Four. Goed voer voor videogames ook, toch? Er gebeurt immers een hoop in ieder universum. Een paar jaar geleden kwam de allereerste X-Men game uit. In deze game kon je spelen met een hoop superhelden uit de alom bekende strips. Eind September ligt X-men Destiny in de winkels en zal tevens de eerste game in de franchise zijn waar je niet als diverse superhelden speelt, maar je eigen X-Man creëert, met zijn eigen superkrachten.

Ik zal je bekennen dat ik voorafgaand weinig verwachtingen had van deze game. Maar toen ik behind closed doors was bij Activision en er geen wachttijd stond ben ik toch maar even gaan kijken. Ik mocht een demo spelen heb een lang gesprek gehad met een van de ontwikkelaars.

De ontwikkelaar vertelde mij dat je in het begin de keuze krijgt uit drie personages die je vervolgens verder kunt uitbouwen: een brede rugbyspeler, een kleine vrouw of een nerd. Al snel in je avontuur krijg je nog een belangrijke keuze want je moet voor een basis superkracht kiezen. Geen makkelijke keuze, want ik wil ze natuurlijk het liefst allemaal bezitten. Elk van de drie basis krachten spelen totaal anders en daarom zal het spel ook anders aanvoelen wanneer je bij een nieuw personage voor een andere power kiest. Een power zorgt ervoor dat je supersnel kan slaan, de tweede voor langzame maar krachtige slagen en extra health, en de derde superkracht gebruik je een soort telepathie om je vijanden te verslaan. Naarmate je in het spel vordert, zullen je krachten uiteraard ook beter worden. Door het verslaan van vijanden verdien je ervaringspunten. Hiermee kun je nieuwe krachten kopen of je huidige krachten verbeteren. Hoe jij dit aanpakt is helemaal aan jou. Koop je een nieuwe vaardigheid of blijf je toch doorsparen totdat je favoriete superkracht opgevoerd kan worden? Die keuze is volledig aan jou.

In de loop van het spel kun je ook nieuwe vaardigheden vinden of verdienen. Deze werken anders dan de vaardigheden die je kunt kopen. Dat is zeker noemenswaardig, want bij sommige games krijg je namelijk ook de keuze uit vele krachten, maar doen ze qua animatie of kracht bijna niet voor elkaar onder. Deze krachten komen in de vorm van ‘suits’. Je hebt drie slots waarin je deze suits kan dragen. Iedere suit heeft een bepaalde superkracht van bekende X-Men. Zo kun je een Wolverine suit verdienen waarmee je flink rake klappen uit kunt delen of een Toad suit waarmee je hoger kun springen. Deze suits voelden tijdens mijn speelsessie in ieder geval nooit te sterk aan, simpelweg omdat je niet alle krachten tot je beschikking hebt, maar slechts een enkele. Zo kun je met een Iceman suit niet vliegen op ijs, maar wel snel over het gladde spul glijden. Suits kun je op elk gewenst moment veranderen, zodat je je oude krachten niet kwijt raakt. Een tof concept, eentje die hopelijk goed uitgewerkt wordt in de volledige versie.

Dergelijke games moeten eigenlijk wel goed gepaard gaan met een intrigerend verhaal. Dat zal in X-men Destiny wel goed komen denk ik. Je krijgt in de loop van het spel namelijk de keuze om je aan te sluiten bij de X-men of juist de Brotherhood. Door bijvoorbeeld missies te doen voor de X-Men krijg je meer repect voor deze factie, maar juist weer minder van de Brotherhood. Omdat je keuzes moet maken, bepaal jij als speler het verloop van het spel. Uiteindelijk zijn er maar liefst zes verschillende einden mogelijk, wat je de mogelijkheid geeft tot verschillende speelstijlen en zo je eigen draai aan het verhaal te geven. Tof.

Ook al is mijn impressie over de game geenszins negatief, toch hoop ik dat X-men Destiny kan opboksen tegen alle andere grote titels die in de loop der tijd uit gaan komen. Het wordt nog een flinke klus. Maar fans zullen de game ongetwijfeld gaan halen en zullen niet teleurgesteld zijn. Of de ontwikkelaar moet nog grote fouten gaan maken in de tussentijd. In dat geval stel ik voor dat deze een suit aantrekt om het op te lossen. Hoe mooi zou de wereld wel niet zijn als deze krachten bestaan? Nou ja, dan zul je ongetwijfeld weer twee facties krijgen die elkaar naar het leven staan. Vergeet wat ik zei, laten we het maar houden tot de strips, films en games. Magisch genoeg, lijkt me zo.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s