Battlefield 3 (hands-on)

Geplaatst op: 29 augustus 2011 door Suzanne de Jong in Impressies

Als je nu een willekeurige shooter zou moeten noemen, dan zouden velen ongetwijfeld ‘Battlefield 3!’ roepen. Sinds de aankondiging van de game zijn steeds meer liefhebbers van het genre reikhalzend naar de game gaan uitkijken. En het moge gezegd worden: van wat wij tot nu toe hebben mogen zien, ziet het er naar uit dat Electronic Arts en ontwikkelaar DICE opnieuw goud in handen gaan hebben. Vele pijlen wijzen ernaar dat Battlefield 3 het shooter genre naar een nieuw niveau gaat tillen. De hoogste tijd om dat zelf met eigen ogen te kunnen zien en ervaren, dus heb ik maar liefst twee hands-on sessies met de game geregeld. Hoe explosief waren deze?

De tweede beursdag had ik al een afspraak staan bij Electronic Arts, om glansrijk achter gesloten deuren hét winnende spel van de beurs te bekijken. Een korte trailer volgde, die ook bekend was van de EA persconferentie die Erik en ik op dinsdagmiddag al bijgewoond hadden. Toen ik hierna mij, net zoals de anderen in de sessie ons zitvlak 180 graden met de klok meedraaide, kwamen we uit voor een grotesk beeldscherm met het PlayStation menu. We mochten op de X knop drukken waar het spel al op klaarstond, om zo een kwartier lang te ervaren hoe DICE’s nieuwste op oorlog beruste troetelkind in elkaar steekt.

Met de persoon naast mij werd ik een coöperatieve missie geduwd, waar je eerst stilletjes en goed overleggend samen te werk moet gaan, waarna de hel letterlijk en figuurlijk losbarst. Het eerste stukje missie is het bekende: ‘neem jij de rechter soldaat, dan schiet ik de linker neer. 3,2,1 en GO’. Na twee groepen ongelukkige soldaten op deze manier van het virtuele leven beroofd te hebben, komen er nog een paar prachtige melee moorden die ik mocht. Beetje jammer was wel dat tijdens het kapot schieten van het tweede groepje, mijn PlayStation helemaal vastliep. Na de PR persoon, die praktisch naast me zat aan zijn jas te hebben getrokken, werd mijn PlayStation zowel die van mijn coöperatieve maatje herstart en konden we weer opnieuw beginnen. Deze bug vergeef ik ze helemaal, aangezien het betreft. Maar bedenk nou eens zelf, als jouw eigen PlayStation thuis al twee dagen non-stop staat te loeien en er intensief op gespeeld wordt, krijgt die uiteindelijk ook wel een moment van totale inzakking. Na deze korte onderbreking gingen ik en mijn brother in arms onze geheime missie weer rustig voortzettend.

Na enkele momenten van stealth-based gameplay, barstte de hel echter los: uit elk hoekje en gaatje kwamen er vijandelijke troepen tevoorschijn. Verschillende soldaten betekent ook verschillende soorten die je tegenkomt. Zo kwam ik vijanden met shotguns, snipers, machinegeweren en pistolen tegen. Wordt deze dodelijke mix met elkaar gecombineerd, dan zul je al je denkwerk moeten gebruiken om daar heelhuids uit te kunnen komen.En dan word er nog geen eens over  mogelijke air support gesproken. Wat me gelijk opviel was het oog voor de kleinere details in het spel. Laat ik je een voorbeeld geven: in vele shooters zijn er mogelijkheden om een kogelvrij vest aan te trekken, maar in hoeveel van deze games heeft dit ook daadwerkelijk nut naast een mogelijke extra boost in je verdedigingssterkte? Battlefield 3 laat zien dat het ook anders kan. Met de thermal sight die ik op het wapen kreeg na het verlaten van het huis, waarin ik en mijn teammaat sluipend te werk gingen, kon ik precies zien welke vijand een vest draagt of niet. Schoot ik op het vest zelf, dan zag ik dat de virtuele marinier net zoveel pijn zou hebben als een goed gemikte trap. Geen dodelijke resultaten dus. Pas toen ik keurig netjes mijn kogels op het gezicht van mijn belager zou schieten, viel hij pas dood op de grond. Net zoals in het echte leven.

Tot zover mijn avonturen achter gesloten deuren bij Electronic Arts. Ik had naar mijn gevoel echter nog niet genoeg gezien. Daarom ging ik uit nieuwsgierigheid ook naar de Battlefield 3 stand op de beursvloer. Want daar zou naar verluidt hele andere gameplay worden getoond. De moeite waard om even een kijkje te nemen. Eenmaal binnen kon ik hele nieuwe beelden zien en zelfs spelen.

Een game als Battlefield 3 moet voor het grote publiek natuurlijk goed ingeleid worden, alvorens wij aan de slag mochten gaan. Daarom kregen we eerst een tien minuten durende presentatie waarin alle ins en outs worden uitgelegd. Al toen het scherm aansprong, werd het publiek compleet weggeblazen door zowel het geluid als de video zelf. De sfeer en angst was zo tergend goed voelbaar, dat ik nog net niet op schoot kroop bij mijn Duitse buurman waar ik mijn bankje mee deelde. Het gevoel realisme waar dit alles mee gepaard ging, is van ongekend niveau. De makers hebben eens goed gekeken naar wat je precies door de ogen van een ander heen ziet. Bij zoveel shooters lijkt het net of je de visie hebt van een zes paar ogen, maar hier in Battlefield 3 hoeven we het gelukkig te doen met twee. En dat draagt weer aanzienlijk bij aan de spanning, want wat gebeurt er nou precies links rechts van je terwijl je een granaat aan het ontwijken bent? Moet ik me zorgen maken? Onwetendheid zorgt voor adrenaline en dat weet de game zonder moeite te brengen. Slim bedacht.

Stoor jij je er ook wel eens aan dat in een game de voiceacting niet overeenkomt met de gameplay om je heen? Of die opmerkingen die zóveel gebruikt zijn dat ze cliché worden? Soldatengeschreeuw zoals ‘cover me I’m reloading’ en ‘enemy spotted!’ maar in geen een spel klopt dit met de animaties die daarop moeten volgen. In Battlefield 3 gaat het echter als volgt: je teammaat zegt “cover me” kijkt om zich heen zegt dan ‘i’m reloading’ en herlaadt vervolgens zijn wapen op de manier zoals dat in het echt ook gebeurt. En dit is met alle dingen zo. Er wordt op een passende manier gewaarschuwd voor verschillende soorten tegenstand, zoals Snipers, air support, tanks, jets, en wat voor dodelijke manschappen je ook maar tegen je krijgt. Het is duidelijk dat DICE oogt voor een uiterst gevoel van realisme, want het wordt bijna eng om er naar te kijken.

Je zou denken dat door al die explosies, intense schietgevechten en tank confrontaties, dat er maar weinig ruimte voor het denkwerk is maar alsof er een klokje achter loopt. Zo eentje die je als baby aan je wieg had hangen, met een rustgevend muziekje. Zo voelt deze game ook aan, de actie is overweldigend; maar de snelheid waarmee dit gaat heel goed afgestemd.

Toen ik na de bioscoop sessie naar de volgende ruimte geteleporteerd werd, zag ik een 64 tal computers staan, die er gewoon om smeekten gebruikt te worden. Ik mocht de game eindelijk zelf gaan spelen. Een groot applaus voor de mensen die dat bedacht hadden, want hoe vet is het om als één van de eersten op de wereld met 32 tegen 32 enthousiaste moordsoldaten los te kunnen gaan! Hoewel het beren van computers waren die de game zonder enkel probleem op de hoogste instellingen lieten lopen, mocht dit de pret niet drukken. Kolossale intense en overtuigende omgevingen die gepaard gaan met simpelweg explosieve en intense gameplay, maken van Battlefield 3 een titel die shooter fans simpelweg niet mogen missen. Aangezien ik eigenlijk geen PC gamer ben op de Sims franchise na, heeft Battlefield 3 heel wat indruk op me achtergelaten, toen ik bij thuiskomst gelijk ging kijken of mijn brommende beer de high settings aan zou kunnen. Wordt Battlefield 3 anders de aanschaf van een nieuwe computer waard? It just might.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. En gelukkig ja hoor, mijn pc’tje kan de settings heerlijk aan!
    Alleen de muis even vervangen..
    Aangezien ik het nu met een 15euro dingetje moet doen..
    Ik heb er zin in!
    Nog maar 55 dagen, 2 uur en 40 minuten!

Geef een reactie

