The Elder Scrolls V: Skyrim

Geplaatst op: 27 augustus 2011 door Perry Stet in Impressies

Ik ben een ontzettend groot liefhebber van The Elder Scrolls. Deel vier heeft mij meer dan driehonderd uur speelplezier bezorgd, vanwege die immens grote wereld waar overal gevaren en beloningen op de loer liggen. Een episch avontuur zou je het kunnen noemen. Bethesda staat erom bekend zichzelf steeds maar te willen overtreffen, met succes overigens. Toen The Elder Scrolls V: Skyrim werd aangekondigd en ik de eerste beelden zag, maakte mijn hartslag een sprong van enthousiasme. Dit zou weer een game worden van legendarische proporties. Sneeuw, draken, handgemaakte dungeons, en een hele kille maar intense sfeer. Uiteraard heb ik deze meteen moeten zien op de Gamescom dit jaar.

Toen ik ruim vijf jaar geleden net een Xbox 360 bezat, had ik nooit van The Elders Scrolls franchise gehoord. Na het zien van een zes-delige trailer van The Elders Scrolls IV: Oblivion waarin alle features van het spel werden uitgelegd, was ik helemaal enthousiast geraakt. Alleen kon ik de game pas na een paar weken kopen. Na een lange wachttijd fietste ik die dag in de regen naar de lokale Bart Smit en kocht deze game. Hier volgde 300+ uur speeltijd op de Xbox 360 en ongeveer 350 uur op de PC. Zelfs vijf jaar na de release speel ik hem nog bijna wekelijks op de mijn trouwe computer. Dat zijn toch tekenen van een succesvol in elkaar gezet spel, toch? Na mijn kennismaking met The Elder Scrolls IV: Oblivion heb ik ook zijn voorganger Morrowind uit 2002 gespeeld.

Nu komt The Elder Scrolls V: Skyrim uit in november en je kunt je hopelijk voorstellen dat ik die datum met een rode pen in mijn agenda heb neergezet. Een gloednieuwe wereld waarin ik mij voor (hopelijk) enkele uren kan onderdompelen, bezorgt mij jeukende handen. De wachtrij voor Skyrim op de Gamescom was ruim vier uur, maar met onze perskaarten en een Bethesda VIP kaart mochten wij gelijk naar binnen, in de stand stond een bioscoop waarin wij een veertig minuten durende demo te zien kregen. Mijn hart begon al sneller te kloppen.

De demo begon in een gebied wat je al in de E3 trailer had kunnen zien: jouw personage, de dragon born, loopt een heuveltje af en slaat een gevaarlijke wolf dood met zijn wapens. Gelijk in de eerste minuut van het filmpje kreeg je al een paar nieuwe features te zien. Zo is de combat veranderd en kan je iedere arm van jou laten vergezellen met een ander wapen of spreuk. Zo kan je met je linkerhand een zwaard en je rechterhand magie gebruiken, of juist twee verschillende magische krachten tegelijk inzetten. Er zijn dus talloze combinaties mogelijk om te werk te gaan en ik kreeg meteen het gevoel dat de echte role-players onder ons een hoop moois te wachten staat.

Ook zag ik dat de nieuwe zogenaamde third person animatie van jouw hoofdpersoon flink is verbeterd, zodat ook die camerapositie er erg netjes uitziet. Wanneer jouw personage een vijand bijna dood heeft geslagen, dan krijg je de optie om deze met stijl af te maken middels een finishing move, waarin jouw character bijvoorbeeld de nek doorsnijdt of hoofd eraf slaat. Deze animaties werkten zowel bij mensen, als bij dieren. Gaandeweg de demo heb ik verrassend veel verschillende finishing moves ontdekt. Met ons personage moet men dus straks niet sollen.

Toen de avonturier een klein houthakkers dorpje inliep, kon je zien hoe Bethesda de intelligentie van de personages flink had opgeschroefd. Elk personage in de game is voorzien van de zogenaamde ‘Radiant AI’. Dit zorgt er voor dat de wereld er levendiger uit ziet. Elke Non Playable Character heeft namelijk zijn eigen dagschema. De lokale smid gaat bijvoorbeeld ’s ochtends naar de kerk om te bidden, ’s middags een nieuw wapen smeden voor een klant, ’s avonds een Skooma in de pub drinken en daarna naar bed.

De verteller tijdens de presentatie meldt tevens een aantal interessante zaken in Skyrim. Als een winkelbediende bijvoorbeeld een probleem heeft (dieven stelen misschien spullen uit zijn boetiek) en en deze goede man wordt van het leven geholpen wordt zijn/haar winkel overgenomen door zijn vrouw of kinderen, maar de shop kan ook gesloten worden of in handen komen van de eigenaar van het desbetreffende dorp of stad. De nieuwe eigenaar kan dan het probleem van de dieven op zijn eigen manier oplossen. Dus aan jouw de quest geven het op te lossen, of gewoon bewaking in huren en jou helemaal negeren. Misschien kreeg je korting van de oude eigenaar omdat je hem/haar ooit eens een gunst heb gedaan, maar bij de nieuwe eigenaar is het misschien een stuk lastiger om korting te krijgen. Dergelijke toevoegingen zorgen ervoor dat de wereld van Skyrim leeft, ademt. Soms zelfs met vuur, maar daar ga ik je nu over vertellen.

Na het bezoeken van het dorpje ging onze dappere held naar een ruïne toe. Toen hij werd aangevallen door een gigantische draak vluchtte hij de ruïne in. In deze verlaten plek des onheils kon hij een gouden klauw vinden waarmee hij een nieuwe speciale aanval zou kunnen leren die van pas komt bij het verslaan van het vuurspuwende monster dat buiten op ons wachtte. Wat opvalt is dat Bethesda ontzettend veel aandacht heeft besteed aan het geven van een intense sfeer om je vingers bij af te likken. Claustrofobische gangetjes, gevolgd door kamers waar de meest angstaanjagende vijanden op de loer liggen. En dit allemaal handgemaakt, in tegenstelling tot eerdere Elder Scrolls games. Na het verslaan van een paar bandits en undead met hakbijlen, kwam hij in een kamertje terecht waarin een avonturier vast zat in een spinnenweb.

Om ons heen kijkend, ziet de dragon born dat de hele kamer versierd is met spinnenwebben. ”Hier ligt onheil om de loer,” dacht ik bij mezelf. En jahoor, een gigantische spin komt vanuit een donker hoekje naar ons toe, ongetwijfeld denkend dat we een smakelijk tussendoortje zijn. Gelukkig heeft ons personage stalen zenuwen en trekt zijn wapen. Na een intens gevecht met de spin, kreeg je meerdere keuzes: bevrijd jij de avonturier? Eis je de gouden klauw op die hij bezit, of laat je hem gaan. Ons personage wilde de gouden klauw maar is geen slechterik dus hij laat hem gaan. Eenmaal bevrijd rende de avonturier echter weg en werd hij uiteindelijk toch nog in zijn rug gestoken. Met de gouden klauw in handen wisten we in een andere kamer te komen waar we een nieuwe  waardevolle spreuk kregen. De zogenaamde Stormcall power. Hiermee konden we de luchten grote donkere wolken geven die onze belagers aanvallen met grote donderstralen.

Toen we eenmaal aan de andere kant van de ruïne uitstapten, kregen we een heel ander landschap te zien: een grote uitgestrekte vlakte met op de achtergrond een grote stad, eigenlijk vergelijkbaar met Minas Tirith of Edoras uit de Lord of The Rings. Er liepen hill giants en mammoeten rond, met een neutrale benadering naar ons. Het is goed om te weten dat niet ieder dier in het spel ons wilt aanvallen, maar ons personage weet wel hoe hij gevechten uit moet lokken en trekt gewoon zijn zwaard. Raar persoon.

Eenmaal in gevecht daarmee kwam onze draak weer aanvliegen, maar kreeg moeilijkheden door ons personage en een paar met pijl en bogen bepakte guards die gestationeerd waren bij een toren in de buurt. De draken in het spel hebben een aparte intelligentie gekregen, dat niet scripted werkt. Ze hebben natuurlijk een aantal moves of aanvallen die ze kunnen gebruiken, maar de manier hoe ze zich gedragen dat valt niet te voorspellen. Een paar voorbeelden hiervan zijn het laag overvliegen en een soort “ bombing-run” maken, een vijand oppakken met de klauwen en omhoog vliegen en het slachtoffer van een grote hoogte laten vallen. Maar de draak kan het gevecht ook snel eindigen door te landen voor een doelwit en dan hem met zijn kaak in één hap doormidden bijten. Gelukkig heeft ons personage nieuwe krachten en konden we snel afrekenen met deze vliegende relschopper.

Na het vermoorden van deze draak kregen we te maken met een moeilijkere variant: een zogenaamde frost dragon, die niet vuur maar ijs spuugt. Zelf kon ik niet echt wennen aan het idee dat een draak geen vuur spuugt, maar hier zal ik me uiteindelijk wel overheen kunnen zetten. Om deze draak een kop kleiner te maken, renden we een toren in die dichtbij stond en op de top riepen wij de Stormcall spreuk op. De luchten werden donker en met een groot aantal donderstralen viel de draak op de grond. Ons personage pakte een bijl, klom op de draak en doorkliefde hem met zijn scherpe wapen. Kippenvel.

Hier eindigde de demo. Nog bijkomend van de epische presentatie die onze ogen mochten zien, liepen we half dromend de zaal weer uit. Alle pijlen wijzen naar het feit dat The Elder Scrolls V: Skyrim een game van gigantisch formaat gaat worden. Ik kan niet wachten om mijn eigen dragon born te leiden naar de overwinning en deze momenten zelf in te kunnen vullen. 11 november kan wat mij betreft niet snel genoeg komen. Één ding is zeker: ik ga een goede week vrij nemen van mijn werk om mij helemaal te kunnen onderdompelen in deze intense wereld. Er moet wel iets heel goed fout gaan, mocht Bethesda dit spel willen verpesten. It has Game of the Year material written all over it.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Leuk stukje Perry! Deze game wordt echt te bruut….😉

Geef een reactie

