Nuclear Dawn (hands-off)

Geplaatst op: 26 augustus 2011 door Suzanne de Jong in Impressies

Wat gebeurt er als je een first person shooter mixt met real time strategy elementen? Dan krijg je Nuclear Nuclear Dawn, een nieuwe ambitieuze game die beide werelden wil gaan combineren. Deze titel weet mij op het gebied van innovatie en soepele gameplay aangenaam te verrassen, althans daar kwam ik achter na een uitgebreide speelsessie bij Iceberg Interactive op de Gamescom vorige week. Ik had er nog nooit van gehoord, maar na deze sessie staat de game definitief op mijn radar. Mijn ongezouten mening kun je hieronder vinden.

Nuclear Dawn is speelbaar op de PC en MAC , en downloadbaar via Steam en later in de winkel. Deze real time strategy first-person shooter is gebaseerd op steden die echt bestaan, maar enigszins zijn aangepast voor het spel. In de game zijn er vier klassen te bespelen Assault, Exo, Stealth en Support. Drie voorbeelden van mogelijkheden in zo’n klasse zijn de medic kit, engineer kit en BBQ kit (geen geintje). Het grappige is dat, door de verschillende functies die er kiesbaar zijn, er een soort van “circle of life” ontstaat. De een schiet de ander, waardoor de ander weer healt en de ander de healer weer voorziet van vers afgeschoten kanonvoer om te healen.

Elke klasse is handmatig aan te passen, maar is eigenlijk veel minder uitgebreid dan in andere bekende shooters. Zo is er maar te kiezen uit één perk per keer dat je in level omhoog gaat. Waarvan de hoogste perk (level 60) tactical negeration is. De 3D achtige layout is zeker om te smullen en dan met name de holografische informatie die op het scherm wordt getoverd. Dit zorgt voor een dynamische manier van spelen, iets wat ik alleen maar kan toejuichen in een tijd waar innovatie centraal staat.

Het verrassende aan dit spel zit hem in de RTS mogelijkheid. Als commandant beheer je als het ware de map. Je haalt met het hele team voor kill, captures en disables punten. Deze punten kan jij als stoere commandant gebruiken om spawns, ammo points en andere bijkomende zaken te bouwen. Het vijandelijke team kan uiteraard deze punten weer onklaar maken. Dit is een hele goede keuze geweest van de ontwikkelaar: het feit dat deze elementen in een RTS echt aanvoelen. Niet alleen heb jij de keuze om het slagveld in te vullen, je maakt er middels de gevolgde formule ook nog eens zelf deel van uit.

De rest van het team gaat zonder te klagen het strijdveld in om het andere team uit te roeien en de capture points te veroveren. Zo zijn er drie van zulke belangrijke punten op de map die ik speelde: één hoofd punt dat alleen met twee of meer mensen te veroveren is en twee losse punten die je eigenlijk prima als eenmans leger binnen kunt slepen. Iedere match bestaat in principe uit twee teams die bestaan uit zestien moedige soldaten. Perks als cloak en thermal zijn ook leuk uitgewerkt. Zo moet je de cloak opladen bij de spawn point, en is hij dus niet al te ongebalanceerd. Thermal hebben ze ook goed afgesteld door flink wat blur in het scherm te stoppen. Op het papier klinkt het misschien wat complex, maar in de praktijk zie je dat deze toevoegingen perfect op elkaar zijn afgesteld. Gelukkig kun je de perks zelf niet upgraden, anders zou het nogal sterk overkomen en daar houden ik niet van.

Nuclear Dawn draait op de Source engine, een simpele maar doeltreffende engine die een hoop geweldige zaken mogelijk maakt in games. Kenners weten dat de game het dus niet van de grafische pracht moet hebben maar van de gameplay elementen. De Source engine gaat namelijk al vele jaren mee, maar dat hoeft niet erg te zijn. Integendeel zelfs, nu zie je duidelijk dat de focus op een ander front wordt gelegd.

De makers zijn nog bezig met de nodige tweaks die Nuclear Dawn moet ondergaan voordat die uitgegeven gaat worden. Zo zullen we hoogstwaarschijnlijk een soort singleplayer modus krijgen die de speler ongetwijfeld wegwijs moet maken voor het echte werk.  Ook word een Xbox 360 versie niet uitgesloten, maar zal dit alleen kunnen worden bewerkstelligd als er genoeg support komt uit de marketingafdeling. Ze werken nu met doodnormale servers maar ook het gebruik van lobbies ligt nog in de ijskast en wordt in de nabije toekomst misschien nog wel ontdooid. Nuclear Dawn kun je nu al kopen voor twintig euro op Steam. In Oktober kun je de game in de winkelschappen vinden. Een game om naar uit te kijken, al is het alleen maar om de innovatieve manier van gameplay.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Shooter RTS? Consider me fascinated!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s