Modern Warfare 3 (hands-on)

Geplaatst op: 24 augustus 2011 door Suzanne de Jong in Impressies

Een nieuwe Call of Duty game heeft simpelweg géén introductie nodig. Je weet als shooter fanaat waarschijnlijk toch al dat je de game gaat kopen, of in ieder geval spelen. En toch willen wij erover schrijven. We wilden erachter komen hoe de nieuwe Modern Warfare in elkaar gaat steken en stonden voor je in de rij. Met heel veel plezier overigens. Over het algemeen trok Modern Warfare 3 ontzettend veel bezoekers die wilden weten hoe en wat. Je zou kunnen zeggen dat de mensen in de rij zowat gingen kamperen van het wachten. Stelletje campers ook, maar dat bevestigt in ieder geval dat we in de goede rij stonden te wachten. Was mijn ‘kampeer trip’ de moeite waard?

De eerste beursdag had ik we de Modern Warfare 3 stand iets te laat gevonden, met als gevolg dat er daar al een ellenlange rij stond. Daarnaast was mijn ‘to-do’ lijst zo groot, dat ik toch maar had besloten om iets later terug te komen. Maar deze week moest en zou ik Modern Warfare 3 in actie zien. Zo kwam ik zelf met de volgende zelfgemaakte Spec Ops missie: op de volgende beursdag als een volslagen gek naar de Modern Warfare 3 stand rennen. Jammer genoeg gooide mijn onwetendheid van de Duitse metro roet in het eten, met als gevolg dat ik een klein half uur later op de beursvloer was. Maar uiteindelijk was het allemaal niet zo erg. De deuren voor de bezoekers gingen pas om tien uur open, zodat ik op mijn dode gemak alsnog vooraan konden gaan staan bij de stand.

Een twintigtal monitors, die aan eenzelfde aantal Xbox 360’s waren gekoppeld stonden klaar. We mochten met een groep plaats nemen naast een aantal werknemers van Activision die de beursgangers door een bepaald deel van Survival zouden helpen. Voordat we mochten gaan zitten kon ik alvast naar een speelsessie kijken van degenen die voor ons waren. Wat ik zag van de nieuwe Call of Duty game zette voor mij meteen een gruwelijk mooie ondertoon. Deze game gaat knallen en hard ook.

Ik nam een willekeurige controller in onze handen en zette de bijbehorende Turtle Beach headset op (hierover schreef ik laatst al een artikel) of dit een bevestiging is voor de speciale edities, durf ik nog niet te zeggen. Samen met de werknemer van Activision beginnen we met de uitleg. Survival mode is in principe hetzelfde als een Spec Ops missie maar dan met oneindig veel waves aan vijandelijke soldaten die je moet neer zien te schieten. Zo krijg je voor elke gemaakte kill punten; deze zijn bij de wat verouderde ingame laptop in te wisselen voor munitie en wapens. Geloof mij maar, deze toevoeging is geen overbodige luxe want je krijgt gaandeweg heel wat te verduren: huurmoordenaars, Russische soldaten, kamikaze honden met een C4 om hun nek, helikopters die je het leven zuur maken en Juggernauts. Vooral de grote variatie in de vijandelijke soldaten deed mij blij verrassen. Waar in eerdere games bij één wave de vijanden maar twee verschillende uitrustingen hadden, krijg je nu te kampen met een stuk of tien verschillende soorten manschappen in één wave! En al die soldaten reageren dus anders op je eigen uitrusting.

Dit is echter nog niet alles. Het is allemaal leuk en aardig dat je met een (groot) aantal wapens zoveel mogelijk waves moet zien te overleven. Maar dit zou geen Call of Duty game zijn als je niet meer kon doen dan dat, toch? Precies. Daarom is het goed om te weten dat je tijdens Survival mode op een begeven moment toegang krijgt tot kill streaks, dodelijke extra’s zoals Predator Missiles en Sentry Guns, maar ook extra manschappen middels air support, zodat je de mogelijkheid hebt van uitstel tot executie. En dat moeten we zo lang mogelijk zien vol te houden. Zowel wapens en ammunitie als kill streaks kosten je geld, die je weer verdient door vijanden te doden en multipliers te halen, zoals killing sprees.

Gelukkig hebben deze dappere krijgers een betere herseninhoud dan de gemiddelde barbiepop en geven ze je wel degelijk steun in het vechten naar de overwinning. Althans, een overwinning is er niet. De waves gaan oneindig lang door en je zult moeten vechten totdat je doodgaat. Een moment om naar uit te kijken? Niet echt, maar het blijft bevredigend jezelf steeds te kunnen verbeteren. Vol bevredigde gevoelens liep ik naar buiten. Ik verlangde naar meer, veel meer.

Gelukkig werd mijn wens vervuld. Ik neem jullie namelijk mee, 24 uur verder in de tijd. Op vrijdagochtend stond er namelijk een behind closed doors sessie van Modern Warfare 3 op het programma. Na even te hebben gewacht voor de goed beveiligde deur, werd ik naar binnen gelaten. Wederom zat er een vriendelijke man te wachten op een comfortabele bank die ik met hem mocht gaan delen. Opnieuw kreeg ik de game’s Survival mode voor mijn kiezen. Maar deze keer wel een andere dan om de beursvloer zelf. Omdat ik al een beetje gewend was aan de speelmode kon ik een stuk verstandiger te werk gaan als vorige speel sessie. Zo viel op dat de animaties van tegenstanders wel drie keer zo uitgebreid zijn als in voorgaande delen uit de Call of Duty franchise. Zo zijn ze na een aantal schoten op hun been nog niet meteen naar het hiernamaals zijn gestuurd en proberen nog een aantal kogels in de wilde weg af te vuren voordat ze doodgebloed zijn. Heb je granaten? Gooi ze dan en dan zie je nu dat vijanden daadwerkelijk rennen voor hun leven en proberen ze middels interactie nieuwe tactieken te overleggen.

Het moge duidelijk zijn dat er de komende maanden hard wordt geknald in de gamesindustrie. Er komen twee hele belangrijke shooters uit en de liefhebber kijkt reikhalzend uit naar deze periode. Wat mij betreft is er echter geen onbetwiste winnaar in het shooter genre, want zowel Battlefield 3 als Modern Warfare 3 doen waar ze goed in zijn: het bieden van heerlijk explosief vermaak. Daar doen we het uiteindelijk toch voor? I rest my case.

Het ziet er naar uit dat Modern Warfare 3 de meest opgepoetste Call of Duty game tot nu toe gaat worden. Ik durf die conclusie al te geven na het spelen van slechts twee Survival missies. Er is zoveel aandacht en liefde besteed aan de uitwerking van de animaties, het geluid en de intense sfeerbeleving. Wat betreft dit alles heeft Call of Duty: Modern Warfare 3 mij enthousiaster gemaakt dan ik voor mogelijk gezien had. Bij thuiskomst heb ik gelijk een applicatie geïnstalleerd die mij vertelt hoeveel seconden, minuten, uren, en dagen moet wachten tot de release. De 76 slopende dagen die ik nog moet wachten voor de release kan ik goed overbruggen als ik terug denk aan wat een overweldigende dingen ik heb gezien wat betreft Modern Warfare 3 op de Gamescom.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

Geef een reactie

