SSX

Geplaatst op: 21 augustus 2011 door Suzanne de Jong in Impressies

De nieuwe SSX snowboard game had mij nog niet erg warm of koud gemaakt, desondanks het zich allemaal in de sneeuw afspeelt. Dit komt omdat eerdere titels mij ook niet wisten aan te spreken; het genre ligt mij niet zo denk ik. En toch wilde ik even een kijkje nemen in Electronic Arts’ nieuwste freestyle snowboard titel. De gezellige speelruimte  voelde wel heel warm aan, maar dan is de vraag of dit komt door de laaiende computers, of door andere bijkomende zaken. Gelijk werd duidelijk dat ze in de game zelf héél veel aandacht hebben besteed aan de verschillende online modi. De makers zijn geïnspireerd door de eerdere SSX games en Tony Hawk games die de ontwikkelaar in een nieuw jasje wilde steken. Of deze modi effectief tot hun recht komen, dat lees je in mijn impressie hieronder

De vrolijk gezinde presentator kwam meteen met een erg leuk feitje: NASA heeft hun satellietbeelden uitgeleend aan Electronic Arts zodat ze uiterst gedetailleerde bergen konden maken van dit niveau. Vanaf de wereldbol zoom je in naar een gebied waaruit je daar vandaan een dropping kan uitkiezen. In de hele game en dus over de hele wereld zijn er 150 tot 180 drop points. De rewards points tijdens een snowboard sessie in Alaska gaf aan dat je van übertricks naar superübertricks kan upgraden. Übertricks waren al ontzettend bevredigend in voorgaande SSX games, maar de toevoeging van de upgrade hiervan, maakt dat de game nog veel meer over de top zal zijn. Het brengt het typische ‘arcade gevoel’ terug naar de huiskamer en dat is iets wat ik de laatste tijd wat mis in games.

Het online gamen in de nieuwe SSX is ook zeker de moeite waard. Je kan hierin steeds je persoonlijke records verbeteren. Je ziet dan je ghosts van je beste tijd voor je uit rijden en ontdekt hierdoor misschien een snellere route. Op zich geen nieuwe toevoeging, aangezien ‘ghost-riding’ al teruggaat naar enkele voorgaande last-gen consoles. Maar het is wel een effectieve manier om je eigen records mee te kunnen verbeteren. Ook kun je andere fanatieke snowboarders uitdagen in ruil voor geld dat je in het spel zelf kunt verdienen. Om dit te doen kun je een wedstrijd organiseren en houden, of er natuurlijk eentje accepteren wanneer iemand anders wel bepaalde kansen in een race tegen jou ziet.

SSX maakt geen gebruik van lobby’s, maar van live tournaments. Zo maakt het niet uit of je voor de snelste tijd of voor de hoogste trick score gaat. Iets waar voorgaande SSX-titels verschillende soort modi voor moesten implementeren om die te onderscheiden. Ook wanneer je weggaat van een event, kan dit invloed geven op de game. Iemand die heel dicht bij jouw eigen prestaties zat, kan je alsnog uitdagen voor een soortgelijk event. Er zit geen limiet in de hoeveelheid van mensen die een event kunnen joinen.

Een event is zelf aan te maken. De volgende keuzes moeten dan gemaakt worden: Hoelang het event duurt, hoeveel de drop voor het event kost, hoeveel mesnen eraan mee mogen doen en voor wie de event toegankelijk is. Deze toevoegingen maken van SSX een toegankelijke, maar competitieve snowboard game. Zowel de casual speler als doorgewinterde SSX fan zal dus van het spel kunnen genieten.

Vooral social media is een belangrijk aspect in de SSX game. Zo is het mogelijk om via mail of bijvoorbeeld Facebook op de hoogte te blijven op jouw eigen statistieken en die van andere spelers. Zo kun je in een handomdraai bekijken of jouw persoonlijke records inmiddels al verbeterd zijn en verder kun je op deze manier op de hoogte blijven op de events waarin jouw virtuele snowboarder meedoet. Ook al is het hooggebergte in SSX groot en nu nog niet getrotseerd, toch heb ik het gevoel dat deze toevoegingen spelers verdacht dicht bij elkaar zullen brengen. Gelukkig echter nog niet dicht genoeg om elkaar van de boards af te rijden.

Van wat ik tot nu toe heb gezien, ziet SSX er tot dusver erg mooi en afgewerkt uit. Het grafische jasje is overtuigend genoeg om mij aan te kunnen trekken, maar weet dit wel te combineren met het typische arcade gevoel. De bewegingen van de snowboarders hebben tevens een flinke make-over gekregen en weten nu zowat onmogelijke moves te doen op hun boards terwijl ze met hoge snelheid van de berg af gaan. Hoewel de game vrij kil oogt (wat logisch is, aangezien het een snowboard game betreft), zal menig persoon die al bekend met de SSX games was dit als een kop warme chocolademelk aan het eind van de skipiste ontvangen: met open bevroren armen.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    “Het brengt het typische ‘arcade gevoel’ terug naar de huiskamer en dat is iets wat ik de laatste tijd wat mis in games.” <— Amen to that!!😉

    Ben benieuwd hoe goed die social media-implementatie werkt straks. Kan best interessant worden!

    • Erik Dekker zegt:

      Een nieuwe SSX game kan ik alleen maar met open armen verwelkomen. SSX Tricky, SSX 3 en SSX 4 heb ik he-le-maal grijs gespeeld. Of wit, aangezien dit een snowboard game betreft. Awesome!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s