Gamegasm op de Gamescom: tag fünf

Geplaatst op: 21 augustus 2011 door Erik Dekker in Verhalen

De Gamescom gaat morgen nog door voor het grote publiek. Gisteren meldden we al dat de beurs over is gelopen door het ontzettend grote aantal enthousiaste bezoekers die de hekken bij de stands zowat omverliepen. Wij zijn echter al sinds vrijdagavond terug in Nederland, klaar om nog een stortvloed aan previews en andere artikelen te schrijven over de afgelopen dagen. Op ‘tag fünf’ bespreken we onze impressies van de allerlaatste dag in de prachtige schone stad Keulen!

Erik: Aan al het moois komt een eind en ook Keulen moesten we na een aantal onvergetelijke dagen vaarwel zeggen. Althans, voor een jaar, want hier wil ik volgend jaar natuurlijk weer bij zijn. Vrijdag begon goed, met een onverwachte afspraak bij Konami. Toen ik naar binnenliep werd ik uiterst warm onthaald en voelde het aan als een warme deken die ik over mij heen kreeg. Ik ging aan de slag met Silent Hill: Downpour, waar je eer dezer dagen een preview van kunt verwachten. Perry en Suzanne mochten los gaan met Pro Evolution Soccer.

Mijn afspraken die bij Activision Blizzard daarna volgden, waren ook erg interessant te noemen. Na het warme onthaal daar, had ik speelsessies van onder andere X-men, Modern Warfare 3, Prototype 2 en James Bond: Golden Eye Reloaded. Ook hier zal ik uitgebreid over gaan vertellen in de bijbehorende impressies die binnenkort op Gamegasm verschijnen. Daarnaast hebben we een interessant interview weten te regelen met Robert Bowling van de Call of Duty franchise. Zeer binnenkort kun je die vinden op de blog!

Ik ben aangenaam verrast over hoeveel Nederlandse persmensen ik de afgelopen dagen ben tegengekomen en heb gesproken. Helaas kwam ik tijd tekort en moesten we na een wel bewogen dag ons weer richting huis begeven. Natuurlijk niet zonder bagage, die nog in het hotel stond. Onze goodiebags waren echter zo zwaar, dat het me niet zal verbazen mochten we een hernia hebben opgelopen. Maar na een lange treinrit, die trouwens via de zuidkant van België ging, hebben we het toch gehaald. Met een flinke kop Starbucks in mijn hand, kijk ik terug naar een magisch mooie week met ontzettend goed gezelschap om mij heen. Daar drinken we morgen nog een goed glas op!

Silent Hill: Downpour

Suzanne: Aan al het moois komt een eind, zo brak ook onze laatste dag aan in Keulen en dus de laatste dag op de beurs. Na voor het áller eerst in één keer goed te zijn gereden naar de beurs, lachten de Koelnmesse hallen mij vrolijk toe. Gelijk huppelde ik vrolijk naar de Business Lounge. Erik had geregeld om bij Konami naar binnen te mogen, dus we mochten daar eerst genieten van de nieuwste games die de uitgever te bieden heeft de komende tijd. Helaas konden we daar maar kort onze ogen uitkijken, want om elf uur hadden we afspraken staan bij Activision Blizzard. En hier keek ik al de hele week naar uit: de behind closed doors sessie van Modern Warfare 3. Maar ik moest hier eerst even op wachten. Grappig was dat ik de halve Nederlandse pers tegen kwam tijdens dat uurtje wachten.

En eindelijk was het zover, de deur werd voor me open gedaan op de MW3 booth. Ik mocht mijn achterwerk in stijl op een zeer comfortabele stoel deponeren, waar in de stoel naast me mijn medespeler van Activision Blizzard zat voor de komende twintig minuten. De speelsessie was geweldig; wat een vernieuwing heeft dit spel gemaakt. En eigenlijk hebben die twintig minuten me meer slecht dan goed gedaan, want de drang om het spel nú te mogen spelen is hierdoor alleen maar groter geworden. Hierna had in ook nog een afspraak met Iceberg Interactive een Nederlande uitgever. Een spel wat zeer verrassend was, was in mijn ogen Nuclear Dawn. Dit spel deed mij verbazen hoe tof het was. Een indie game om in de gaten te houden. Toen ik na de afspraak met Iceberg Interactive Erik en Perry weer op kwam zoeken, hadden ze een interview met Robert Bowling geregeld, dé man achter de Call of Duty-franchise en daarnaast een hele belangrijk persoon in de gamesindustrie. Na een heel interessant gesprek met hem, kon ik mij ironisch genoeg begeven richting de Battlefield 3 stand, een game die nog hoog op mijn lijstje stond.

Toen we na een kleine vijftien minuten wachten naar binnen mochten (een perskaart doet wonderen) zag ik een 64-tal aan computers staan. Gelijk brak het zweet me uit, want gamen op een computer doe ik alleen met de Sims. Maar wat zag het er mooi uit terwijl we met de groep mee mochten kijken die op dat moment aan het spelen was. Ook het T-shirt van Battlefield 3 wat in mijn handen gedrukt werd, maakte me blij als een kind van vijf die een Dora koekje krijgt. Na een gameplay footage van twaalf minuten te hebben aanschouwd die adembenemend te noemen was mochten wij plaats nemen achter de kasten van computers die de game op z’n hoogst liet lopen. En verbazend genoeg snapte ik vrij snel hoe ik moest lopen, richten en schieten. Stiekem vond ik het nog best leuk op de computer. Maar eerlijk is eerlijk, ik denk dat ik nog nooit zo’n mooi spel heb gezien. Het spreekt voor zich dat de console versies het met een iets minder mooie versie moeten doen, maar alsnog zou ik sterk overtuigd zijn.

Na de overweldigende indruk die Battlefield 3 op mij had gemaakt, was de Dora koek op. We moesten de beursvloer verlaten om de bagage op te halen bij het hotel en het treinstation opzoeken. Jammer genoeg moesten we voor de terugreis meerdere keren overstappen. Zo zijn we ook nog even in Frans-België geweest. Maar eindelijk kwamen we aan op Utrecht CS. Ik dacht hier de trein naar Schiphol te nemen, maar niks was minder waar. Op die trein kon ik een paar uur wachten. Zo besloot ik maar de trein naar Amsterdam CS te nemen en vannuit daar naar Schiphol. Eindelijk op Amsterdam Centraal Station aangekomen, zag ik daar dat er ook weer een gigantische wachttijd was voor de trein naar Schiphol. En ik ben immers een Amsterdammer dus je krijgt me niet zo snel klein, zo stapte ik in de N71 die mij afzette op het Amstelveense Busstation, waar eindelijk mijn moeder stond op mij op te halen. Dat ik blij was weer op mijn eigen bed te liggen merkte ik toen ik nog geen minuut later in slaap viel, van al het prachtige game geweld van de afgelopen dagen.

Modern Warfare 3

Perry: Na een lange avond, waarin we veel artikelen geschreven hadden, was de nachtrust voor sommige mensen zo kort dat een enkeling zich had verslapen. Eenmaal wakker geschud stonden we rond tien uur op de beursvloer, bijna een uur later dan we gepland hadden. Er stond vandaag erg veel op het programma en we wisten van te voren al dat we lang niet alles konden doen, aangezien dit de laatste dag was en we om vijf uur weer naar huis moesten.

We begonnen in de business lounge, waar we verschillende behind closed doors sessies bij Konami mochten kijken. Suzanne en ik hebben Pro Evolution Soccer gecheckt en Erik mocht zich uitleven in de nieuwste Silent Hill game. Naast de bizarre setting, wist hij met misgegooide stoelen op vijanden een humoristische kant van de game aan te snijden. De gemoedelijke sfeer daar beviel ons erg goed; we kregen koffie en uiteindelijk kwamen er meer Nederlanders bij zitten. Omdat we al snel onze naar onze volgende afspraak moesten gaan, hadden we helaas voortijdig afscheid moeten nemen.

We bevonden ons daarna bij Activision Blizzard. Eigenlijk was er maar plek voor één man, maar omdat wij van hetzelfde medium waren mochten we toch met zijn drieën naar binnen. Goed geregeld! Ook hier werd je behandeld als een VIP en kon je gratis eten en drinken bestellen in de relaxte lounge. In de stand stonden een aantal kleine booths, die puur bedoeld waren om de nieuwste games te laten zien. Zelf ging ik allereerst met X-Men aan de slag en heb daar ook veel vragen over gesteld. Ook werd hier een presentatie gehouden over de nieuwe Golden Eye game, waardoor er weer warme herinneringen boven kwamen drijven uit de tijd van Golden Eye op de Nintendo 64.

Het hoogtepunt van de dag was wel dat ik uiteindelijk backstage Modern Warfare 3 mocht spelen. Hier mocht ik een potje Survival spelen en Spec-Ops missie die niet op de beursvloer te vinden was. We hebben uiteindelijk ook een interview met Robert Bowling kunnen regelen. Het was een onverwacht interview, maar we hebben toch een hoop goede vragen kunnen stellen. Mijn ervaringen met Modern Warfare 3 kan je later lezen in mijn hands-on preview van deze game.

Met onze fast-pass van Battlefield 3, onze behind closed doors pass van Electronic Arts en een perskaart, zijn we op de beursvloer naar de grote Battlefield 3 stand gelopen en daar hebben we eerst een nieuw gameplay trailer van ruim twaalf minuten gezien, en uiteindelijk een potje 32 tegen 32 man Conquest gespeeld op de PC. Het spel voelde goed aan de stand was gewoonweg geweldig. Met een paar goodies van Battlefield zijn we uiteindelijk om vijf uur terug naar het hotel gegaan, om onze spullen te pakken en de lange, treinreis naar huis te volgen. Een magische reis met goed gezelschap waar ik nog een hele lange tijd op terug zal blijven kijken.

Battlefield 3

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Ongetwijfeld een paar mooie dagen geweest guys! Ik kijk erg uit naar de rest van jullie impressies😀

Geef een reactie

