The Sims 3: Pets (hands-on)

Geplaatst op: 20 augustus 2011 door Suzanne de Jong in Impressies

De Sims franchise heeft dieren al eerder geïntroduceerd. We hebben het echter toen moeten doen met standaard versies en de nadruk lag duidelijk op de homo sapiens. Toen ik de eerste trailer van deze game zag moet ik eerlijk zeggen dat dit me nou niet bepaald enthousiast had gemaakt, desondanks ik een hele grote Sims fan ben. Maar vandaag werd hier behoorlijk veel verandering in gemaakt. Ik liep de enige rustige kamer in bij Electronic Arts, wat ik eigenlijk niet goed begrijp aangezien The Sims gewoon tof is. Dat is niet anders voor The Sims 3: Pets, kan ik je vertellen. Laat ik het je uitleggen middels een impressie.

Ik werd door een aangenaam vriendelijke ontwikkelaar uitgebreid door de PC-versie geleid. Gelijk verbaasde de ongekend aantal opties mij. We zijn al bekend met customizing van kleding, haar en assocaires bij het maken van een gezin. Bij Pets moeten de dieren natuurlijk ook gemaakt worden. Maar een uitgebreidere look als dit, zagen we niet eerder. Naast het kunnen bepalen hoe dik, dun, lang of breed je hond, kat of paard is, is de vacht tot in het uiterste detail te customizen. Dit maakte mij al erg blij, aangezien in de eerste twee The Sims games alleen standaard beesten in de game zaten.

Toen ik mijn blijde gevoel nog aan het verwerken was, werd mijn het onmiddellijk omgezet naar ongekende verbazing. De makers van Sims hebben eens flink in de realiteit gegraven, en deze ook flink goed aan de wortels vastgegrepen. De beesten kunnen nu zelfs persoonlijkheidskenmerken toegekend krijgen. Nadat de ontwikelaar en ik sameneen erg leuk paard in elkaar hadden gezet, met de naam ‘Pineapple’ begaven wij ons in de geheel nieuwe stad. Deze is, hoe toepasselijk, geheel versierd met maneges, honden uitlaat gelegenheden, en zelfs bepaalde soort speelplaatsen voor katten.

Ook zijn de Sims verbonden aan een dier. Dit betekent niet dat een ander famillielid dan de oorspronkelijke eigenaar geen interactiviteit kan hebben met het dier, maar deze zal dan minder goed tot niet gehoorzamen. In het echt geldt dit natuurlijk ook. Of je het nou leuk vindt of niet, deze dieren moeten in The Sims 3: Pets ook hun behoeften doen. Iets wat revolutionair te noemen is in de Pets uitbreiding. Ikzelf kan dergelijke features alleen maar aanmoedigen.

Als een Sim een parcour heeft gereden op zijn paard zal niet alleen de Sim dorst hebben, maar het paard nu ook. Ook kunnen de paarden meedoen aan competities en zullen, mits ze winnen, hiermee Simsdollars of zelfs een plaatsje in de krant verdienen. The Sims 3: Pets steekt echter iets complexer dan dat in elkaar. Op de console versie is het voor honden namelijk bijvoorbeeld ook mogelijk een baantje aan te nemen bij de plaatstelijke brandweer of politie als diensthond. Net zoals in alle expansions packs van de Sims zitten er in de standaard versie nieuwe kapsels, meubels en andere voorwerpen.

Wat ik wel interessant vond, is dat de ontwikkelaar mij vertelde dat een lasertje voor de kat een idee van hemzelf was. Nee, geen katten met laserwapens. Dat zou helemaal raar zijn en niet passen in de Sims wereld. Nee, hij had tijdens het ontwikkelen van de game net twee kleine kittens uit het asiel gehaald en kwam erachter dat de pluizige beestjes gek zijn op het achtervolgen van zogenaamde laserlampjes. En zoals gezegd zo gedaan: de lampjes zijn meer dan aanwezig in de game. Er word over dieren vaker gezegd dat het net mensen zijn. Zo gaan de dieren net zoals mensen uiteindelijk ook dood. Maar wat moesten we zonder de bloemetjes en de bijtjes? Het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Gelukkig kunnen wij daar voor de dieren in The Sims 3: Pets zelf wat aan doen. Daarnaast leven de mogelijke nakomers van je oude vertrouwde metgezellen met hopelijk veel gegeven liefde verder leven. Ik weet in ieder geval dat dat bij mij het zo zal zijn straks.

De game gaat 21 oktober uitkomen, en geloof mij: deze uitbreiding is het dubbel en dwars waard. Zoveel verniewing in een Sims game heb ik niet eerder gezien. The Sims 3: Pets zal er voor de liefhebber van de franchise dus hoogstwaarschijnlijk als zoete koek ingaan.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

Geef een reactie

