Need for Speed: The Run (hands-on)

Geplaatst op: 20 augustus 2011 door Suzanne de Jong in Impressies

Naast al het geweld van de race games van de afgelopen tijd springt Need for Speed: The Run er zeker uit. Ik was benieuwd naar hoe de ontwikkelaar te werk is gegaan met de gameplay erin, en besloot een kijkje te nemen. Doug McConckey van Black Box presenteerde de game en maakte gelijk indruk toen hij ons flink met de neus op de feiten drukte: Need for Speed: The Run maakt namelijk gebruik van dezelfde engine als Battlefield 3. Maar steekt de game zelf ook goed in elkaar? Voelt het hard gaan met scheurende ijzers bevredigend?

De game draait om onze hoofdpersoon die in een persoonlijke oorlog zit tussen de Maffia en politie die hem allebei in hun grijpgrage handen willen hebben.Hij neemt hierbij de route van San Fransisco naar New York die 3000 mijl lang is. Wat volgt is een intens verhaal met snelle actie en een hele hoop scheurijzers.

Je moet weten dat er een grote replay value in de game zit. Na het spelen van een singleplayer event is het namelijk mogelijk om andere challanges in de game te halen. Ook zijn er veel keuzes te maken in de game. Zo vertelde Doug mij dat er uiteindelijk een moment in de singleplayer komt, dat je kan kiezen om met een Lamborghini verder te gaan of een andere, ietwat langzamere auto, zodat je het of met een mindere snelheid moet doen en anderen je hoogstwaarschijnlijk voorbijrijden, of de politie jou in de reeds gesignaleerde auto blijft volgen maar je niet goed bij zult kunnen bijhouden. Er zit jammer genoeg een vrij klein schade model in de game. Zo zal jouw glanzende bolide weinig tot geen lak schade op de motor oplopen als je fataal op een boom geplakt zit. Desondanks dat vond ik het prima dat je er niks van merkt na een botsing met het rijden, maar het schade model aan de buitenkant van de auto zelf had wel wat duidelijker gekund. Maar misschien wordt dit nog gepachted.

In een door mij gespeeld stuk singleplayer, vielen er stenen naar beneden die standaard je auto missen. Alleen de grote rotsblokken die een paar seconden voor dat jij eraan komt de weg versperren kunnen je scheurijzer total loss maken. Het vallen van de rotsblokken voelde wel erg scripted aan, aangezien ik dit stukje een paar keer over moest doen en precies op dezelfde momenten en zelfde plaatsen de rotsblokken naar beneden kwamen denderen. Maar de adrenaline was zeker aanwezig.

Wel moet er gezegd worden dat het gevoel op het wegdek zeer goed aanvoelde. Ik reed met mijn auto namelijk eerst een in een dorre woestijn, dat erg hobbelig was als ik een stukje off-road ging. De sneeuwachtige omgeving in het tweede deel zorgde vaak weer voor slippende bandjes. Zo moet je ieder nieuw gebied tactisch benaderen en dat moedigt je weer aan om te experimenteren. Vragen over de multiplayer en eventuele co-op werden wel een beetje weggewuifd maar niet geheel ontkend. Ik dacht zelfs een gezicht te zien die boekdelen sprak bij Doug toen ik de vraag stelde of er een coöperatieve modus in zou gaan zitten, maar dat zegt natuurlijk nog niks.

Het uiteindelijke idee achter de game was inderdaad ook wat mijn verwachting was. De meeste uitgevers proberen de speler een relatie te laten ontwikkelen met de personages. Dit is tamelijk moeilijk in racegames waar de coureurs nooit uit hun solide auto komen. Met deze toevoeging aan Need for Speed door de rijders uit de auto te laten komen en daadwerkelijk aan de speler te tonen, schept dit een band. En ook het verhaal dat de game ons wil vertellen, helpt hier zeker aan mee. Zelden hebben ontwikkelaars dit pad willen belopen, omdat de focus voornamelijk op het racen moet blijven. Need for Speed: The Run weet beide werelden denk ik wel goed te gaan combineren.

Of de trouwe Need for Speed fans deze vernieuwingen zullen waarderen, daar kunnen we pas achter komen wanneer de game met piepende banden de winkel in komt rijden. Ik waardeer het namelijk wel, want het was in mijn ogen een zeer gedurfde maar tot nu toe goed uitgewerkte zet van EA.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

Geef een reactie

