Gamegasm op de Gamescom: tag vier

Geplaatst op: 19 augustus 2011 door Erik Dekker in Verhalen

Vandaag was het ook feest voor de bezoekers zonder perskaart. Hoewel de Gamescom alsnog een uur eerder open ging voor de pers, was het een erg leuk gezicht om de huis-tuin en keuken gamers naar binnen te zien rennen. Zie het als een paar minuten gratis winkelen in een grote snoepwinkel. Het leukste was nog dat wij dit zagen tijdens het wachten om met Call of Duty: Modern Warfare 3 aan de slag te gaan. Hoewel onze voeten langzamerhand beginnen te protesteren tegen de gemaakte kilometers, weten wij nu wel steeds makkelijker alle stands te vinden. Met een tal aan afspraken gingen we met de roze perskaart en het oude vertrouwde goede humeur aan de slag. Maar gelukkig hadden we ook nog tijd om los te gaan op de beursvloer zelf. Dit, zodat we je uiteraard de komende dagen weer een hoop mooie artikelen van de nieuwste games kunnen verblijden.

Erik: Ik dacht al dat donderdag tot zover onze beste dag zou gaan worden wat betreft het checken van de nieuwste games. Ironisch eigenlijk, aangezien vandaag de deuren ook opengingen voor het grote publiek. Dat betekende echter dat we voorrang mochten krijgen bij de nieuwste games. Niet helemaal netjes, maar soms moet je offers maken als het om het schrijven van artikelen gaat, moet je maar denken.

Wat mij echter aangenaam wist te verrassen, is dat ik op de bonnefooi nog afspraken kon regelen met uitgever 2K Games. Zo zat ik een half uur daarna in de stoel voor Borderlands 2, een game waar ik al lange tijd reikhalzend naar uitkijk, ook al is die pas vorige week officieel aangekondigd. De preview van deze ambitieuze game kun je tevens zeer spoedig op de blog vinden.

Ook hebben we goed kunnen lobbyen met een groot aantal mensen en zijn onze visitekaartjes als warme bratwürsten over de toonbank gegaan.  De eerste game die ik trouwens vandaag speelde was Modern Warfare 3. Ik had er eerst niet zoveel zin in, maar toen ik eenmaal begon met de spec-ops missie samen met een Activision medewerker, verdwenen al mijn koele gevoelens als sneeuw voor de zon. Maar daar hield het feest niet bij op, aangezien er ook nog titels als Skyrim, Diablo III en The Old Republic voorbij. Hierover zul je zeer binnenkort previews op de blog kunnen vinden! Ik moest tijdens de show vandaag nog vliegensvlug teruggaan naar ons hotel om mijn visitekaartjes op te halen, maar na driekwartier te hebben gerend en mij te hebben geïrriteerd aan de traagheid van de metro, kwam alles op zijn pootjes terecht.

Morgen staan Battlefield 3, Gears of War 3, Prototype 2 en nog een handvol andere interessante games op het programma. Ik ga de Gamescom nog missen, aangezien zoveel moois makkelijk went.

Borderlands 2

Suzanne: Gisteren was de enige afspraak die ik met mezelf gemaakt had als volgt: morgen ren ik als állereerste naar de Modern Warfare 3 stand. Zo gezegd zo gedaan. Welliswaar renden we niet aangezien we onze voeten vandaag nog hard nodig hadden. Het was ook best komisch te noemen hoe de eerste normale bezoekers schaamteloos de beursvloer op denderden als een kudde dolle stieren. Hoewel dit volledig te begrijpen is met de belachelijk toffe games die te bezichtigen zijn. Na de kippenvel gevende sessie van Modern Warfare 3, zochten Perry en ik even een fatsoenlijk broodje om te nuttigen. Nadat we hier na een minuut of tien in geslaagd waren spoedden we ons gelijk naar de Business Hall waar onze wegen scheidden.

Ik had samen met Erik een afspraak bij Electronic Arts om daar op ons dooie gemak al haar games te checken. Na heel wat welbesteede uren met games als Sims 3 Pets, Battlefield 3, SSX en Need for Speed: The Run, begaf ik me weer naar de algemene hallen. Hier heb ik de eerder gemiste stand van Nintendo en Microsoft nog even bezocht. Jammer dat naast deze twee grootmachtigen hier eigenlijk weinig te bezichtigen was. Nadat de jongens ook nog even een sessie hadden geregeld voor hun tweeën, besloot ik  nog even wat rond te lopen en te filmen. Toen Erik en Perry eindelijk bevredigd waren na hun allesbepalende speelsessie van Diablo 3, namen we de metro terug naar het hotel.

Gelijk na het dumpen van de spullen, zochten we het overheerlijke Italiaanse tentje op waar we dinsdag ook hadden gegeten. Jammer genoeg barstte de hel los toen we uit het hotel stapten: dikke regendruppels en onweer lieten ons snel naar onze eetgelegenheid leiden. Jammer genoeg zit het gameswalhalla er morgen weer voor ons op. Dan moet ik weer met de trein naar huis en mijn eigen vertrouwde bedje inkruipen. Maar niet voordat ik de laatste games ook gespeeld heb, al houden ze de beurs een uur langer open voor mij alleen.

Modern Warfare 3 Survival modus

Perry: Vanochtend werd ik al veel te vroeg wakker gemaakt door onze wekker. Mijn benen voelden aan alsof er een bulldozer overheen was gereden, maar dat mocht niet baten. Na een kort ontbijt zijn we (alweer) de verkeerde kant van de metro ingestapt, waardoor we ons om moesten draaien en ruim dertig minuten later aankwamen dan gepland. Dat Erik eerst nog een Starbucks sessie wilde ondergaan voordat hij kon functioneren, droeg ook niet bepaald bij aan onze haast. Een goed bakkie kan echter wonderen doen, zullen we maar zeggen.

Gelukkig maakte dat niet uit, want op het programma stond Modern Warfare 3 als eerste en die ging pas open om tien uur. We moesten even wachten, maar dat was het dubbel en dwars waard. De speelsessie die daarop volgde was in een woord geweldig. We konden onze hart ophalen met de Survival modus, een uitgebreidere variant van de Spec Ops mode uit Modern Warfare 2 zeg maar. Onze tijd met de game duurde helaas maar wat kort met iets meer dan twintig minuten, maar dat was lang genoeg voor een duidelijke impressie. Hierover kun je straks meer lezen in de preview van Suzanne, waar ik ook een alinea mijn eigen impressie zal toelichten.

De Modern Warfare stand bestond uit twee delen. Het eerste deel speelden wij dus de Survival modus in co-op, maar het tweede gedeelte was een erg lange gameplay footage van de singleplayer. Deze vond plaats in de stand, maar daar was een kamer gewoon omgebouwd tot een heuse bioscoop. Na het spelen van Modern Warfare 3 ging onze groep zich opsplitsen. Ik ging naar een behind closed door sessie van The Witcher 2: Assassins of kings voor de Xbox 360 en Versie 2.0 voor de PC. Ik waande mij als een VIP in de Business Lounge, want er werd mij gratis drank aangeboden en de stand was erg professioneel. Geen slechte indruk voor een studio met een niet al te groot budget.

Door alle goodies die ik had meegekregen bij The Witcher stand, was ik genoodzaakt om een tripje naar het hotel te maken om ze tijdelijk op te slaan. Gelukkig was ik net op tijd terug om de wacht rij van ruim vier uur lang voorbij te lopen en voorrang te krijgen bij de stand van Skyrim. Eenmaal binnen zaten we in een bioscoop die de zaal van Modern Warfare 3 makkelijk kon evenaren. Hier kregen we gameplay beelden te zien van ruim veertig (!) minuten! Heel kort samengevat: Het was geweldig. Jammer dat we geen hands-on kregen, maar dat mocht de pret niet drukken.

Toen we een beetje waren bijgekomen van de Skyrim presentatie, stonden we alweer in de rij voor Diablo III. Zelfs voor de pers, die voorrang krijgt op normale bezoekers, stond er een rij van ruim veertig minuten. Na de speelsessie, die ik trouwens subliem vond, ging er zoän golf van moeheid door ons heen, dat we ons zowat kruipend naar het hotel hadden begeven. Hoe dan ook, ik heb al zin in morgen. Mijn benen absoluut niet, maar ik heb begrepen dat kunstbenen tegenwoordig best ver geavanceerd zijn.

The Elder Scrolls V: Skyrim

 

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Volgend jaar elektrische rolstoelen mee naar Gamescom? Dan blijft jullie een hoop leed bespaard én hoef je helemaal niet meer in de rij te staan!😉 Of segways natuurlijk!

    • Erik Dekker zegt:

      Ik had al het idee om met een Segway te gaan. Tellen die mee als gehandicaptenvoertuig? Zoja, sign me in! Evil, maarja het doel heiligt alle middelen.

Geef een reactie

