Rage

Geplaatst op: 18 augustus 2011 door Perry Stet in Impressies

Vandaag mocht ik op de Gamescom een ruim twinting minuten durende demo van survival-shooter Rage spelen. Ik had vrij weinig kennis tot mijn beschikking over deze game voordat we aan onze reis naar Keulen zijn begonnen. Na de speelsessie heb ik genoeg informatie bij elkaar verzameld om een impressie te kunnen vormen.

Deze game deed mij vooral denken aan Borderlands. Bethesda´s nieuwste shooter speelt zich namelijk af op een andere planeet dat bestaat uit een vrij stoffig, woestijnachtig post-apocalyptisch gebied. De wereld zit vol met corruptie, misbruik van macht, discriminatie, criminaliteit, moord en al die andere vuile zaken die het allemaal met zich meebrengt. Het is allemaal alleen een stuk realistischer, serieus en minder over de top dan Borderlands.  De sfeer in de demo was erg grimmig en dat geeft echt het gevoel dat je best de pineut op deze wereld bent. De graphics zijn voor een open wereld game uitstekend en de performance op de Xbox 360 was tevens noemenswaardig.

Er zitten een aantal interessante Role-Playing elementen in deze game. Je personage levelt niet zoals in een normale Role Playing Game, maar er zit wel erg veel loot in de game en je bent vrij om te kiezen wat je hiermee doet. Verkoop je het aan een merchant, drink je alle alcohol zelf op en wat doe je dan met het geld wat je verdiend hebt? Koop je een nieuw type ammo, of juist meer sentry bots? Door het maken van deze keuzes creëer je in principe een geheel unieke speelstijl. Als je een guns blazing speelstijl gaat gebruiken, dan heb je meer aan plasma grenades, frag grenades, incenadairy ammo en een sterke assault rifle. Als je liever  kiest voor een andere aanpak en deployable turrets, frag mines, silent pistols en sniper rifles, dan kun je wat meer stilletjes te werk gaan en heb je het verrassingselement tot je beschikking. Een grote lijst aan gadgets, zorgt dus voor genoeg variatie. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft het spel voor de liefhebber meerdere typen wapens en ammunitie. En variatie van spijs doet eten, luidt het gezegde.

Tevens heb je keuzes tot vele soorten equipment, van deployable shields, deployable turrets, EMP grenades tot Mind Control bolts voor je kruisboog. De actiescene’s die ik speelden waren soepel, maar de intelligentie van de vijanden liet wat steekjes vallen. Zo doen ze absoluut geen moeite om granaten te ontwijken. Al moet ik zeggen dat ik me er totaal niet aan gestoord heb, aangezien goed geplaatste granaten de nodige bloederige resultaten met zich meebrengen. Iets wat ik alleen maar kan aanmoedigen.

Het spel moet nog uitkomen, maar tot nu toe ben ik erg geïnteresseerd. Als de meeste bugs worden opgelost en de keuzes die je in het spel krijgt dieper gaan dan de standaard twee opties (goed of slecht) heeft Rage de potentie om een game te worden die keihard gaat knallen.

Geef een reactie

