Guild Wars 2

Geplaatst op: 18 augustus 2011 door Erik Dekker in Impressies

Ik kijk al een hele lange tijd uit naar Massive Multiplayer Online game Guild Wars 2. Stiekem vanwege het jeugdsentiment dat ik heb met het origineel; Guild Wars was namelijk mijn allereerste ‘MMO’ (al behoort de game technisch gezien niet in dat genre maar dat terzijde). De getoonde gameplay belden van het vervolg deden mij echter verlangen naar meer. Veel meer.

Nu wilde het toeval dat Guild Wars 2 de eerste game was die ik mocht spelen op de beursvloer. Toen ik plaatsnam achter de stoel, besefte ik dat ik mij in een Battleground bevond, een apart gebied waarin twee groepen spelers het met elkaar uit moeten vechten terwijl ze tegelijkertijd verschillende gebieden moeten zien over te nemen. Klinkt vrij standaard, maar het is een succesvol beproefd concept. De stimulans om samen te werken kan soms voor erg veel voldoening zorgen, mits je een behulpzaam team hebt. Want vele handen maken licht werk.

Na enig stoeien met de controls en skills van mijn virtuele vechter,  kon ik aan de slag gaan met zijn jachtgeweer en vlammenwerper; beiden wapens die voor een hoop schade kunnen zorgen. Wat opvalt is dat je sommige aanvallen soms zelf goed moet plaatsen, wil je het onderste uit de kan kunnen halen. Dit maakt mijn klasse dan ook tot een uitstekende support.

Mijn krijger laat middels zijn manier van lopen en vechten zien dat er een bepaalde vorm van zwaarte aanwezig is. Dit leidt er niet alleen toe dat aanvallen een stuk bevredigender aanvoelen, het geeft mij ook de indruk dat ik niet met een personage van papier oorlog aan het voeren ben.

Perry kwam er uiteindelijk bij en hielp mij in de strijd tegen het andere team dat bestond uit een aantal andere spelers. Met brute kracht werkten wij ons in een toren omhoog waar en control point ons op stond te wachten. Wat volgde was een bloedstollend gevecht tussen twee aan elkaar gewaagde groepen op leven een dood. Omdat geen van de spelers nog echt bekend was met de vaardigheden die zijn personage bezat, kun je je hopelijk voorstellen dat dit ‘epische’ gevecht iets langer duurde dan gedacht. De aanhouder wint echter. Perry en ik liepen daarom ook als glorieuze overwinnaars uit de strijd. Een goed gevoel.

Mijn speelsessie duurde relatief gezien maar kort, maar wat ik mee heb gekregen is dat Guild Wars 2 zowel op technisch als grafisch vlak uitstekend in elkaar zit. Vloeiende gameplay zonder ook maar een spoor van lag te hebben opgemerkt,  gepaard met een grafisch jasje om van te smullen, leiden tot het feit dat MMO-liefhebbers moeilijk om deze game heen kunnen straks.

Ik ga mijn uiterste best doen om in de beta te komen van Guild Wars 2 en de game zo aan een wat uitgebreidere test te kunnen onderwerpen. Mijn eerste indrukken waren in ieder geval al uiterst positief. Een gratis online game om reikhalzend naar uit te kijken.

Geef een reactie

