Gamegasm op de Gamescom: tag drei

Geplaatst op: 17 augustus 2011 door Erik Dekker in Geen categorie

Vandaag was het zo ver. Alle consoles waren voor ons aangesloten, HD televisies en de boothbabes op en top aangekleed. Toen de beurs vanochtend om negen uur open ging, dribbelde de pers langzaam aan naar binnen. De sfeer op zo’n persdag is meer dan aangenaam toe noemen; iedereen is op de vloer gelijk aan elkaar en dat zorgde voor een gemoedelijke sfeer. Het leuke van de impressies vandaag is dat we alle drie aparte bevindingen gedaan hebben. We hebben immers alle drie verschillende interesses. Erik was al ervaren met de perskaart, Suzanne kende de beurs al, maar niet als pers zijnde en Perry was helemaal nog nooit op de beurs geweest. Hoe verschillend we het allemaal beleefd hebben lezen jullie dus hieronder.

Suzanne: Vannochtend was ik helemaal in mijn element. Mensen die mij beter kennen weten dat ze me vooral met rust moeten laten ’s ochtends vroeg. Maar dit was een bijzondere dag, en mijn humeur paste zich hier dus ook in aan. Na een lekker ontbijtje gingen we met onze persbrief, noteblocs en het goede humeur in aanslag met de metro richtig de halte Messe. Ik liep de beursvloer op en voelde me gelijk weer helemaal thuis. Alsof de nieuwe versgeperste games me aanlokkelijk riepen.

Na de hallen een beetje op een vaartje te hebben doorgelopen zodat we wisten waar alles ongeveer was, liepen we naar de Rage stand. We kregen hier eerst een redelijk lange presentatie over Prey 2 en daarna een verassend lange hands-on tijd van 25 minuten voor Rage. Toen we een andere hal inliepen zag ik iets waar ik helemaal niet bij had nagedacht dezen tegen te komen op de beursvloer. De PlayStation Vita die tijdens de E3 mijn hart sneller liet kloppen. Na een korte wachtrij kregen we een minuut of tien die we intiem mochten besteden met het mooie solide apparaatje van Sony.

Toen we besloten om een broodje Bradwürst te nuttigen. Ik was bijzonder trost op mijzelf dat ik in mijn beste Duits het broodje bestelde, en geloof me: mijn Duits is niet veel soeps. Maar wat ik ervoor terug kreeg was niet echt aangenaam te noemen. De ketchup automaat bleef opeens hangen en doordat ik dacht dat ik makkelijk door kon drukken, explodeerde de helft op mijn witte t-shirt. Het zag eruit alsof iemand mij op een grandioze manier getomhawkt had. Gelukkig had ik er nog een ander topje onder mijn kleding aan, dus ik kon weer vrolijk de beursvloer opgaan. Nadat ik mijn Duitste broodje worst met ketchup op had, natuurlijk. Omdat er bijna geen rij stond bij Sniper: Ghost Warrior 2 huppelden we daar maar even naar binnen. Omdat de jongens even een Turn Based Stratey game gingen spelen, wat totaal niet mijn ding is, besloot ik even met de videocamera in de aanslag een rondje door de hal te lopen.

Het verbaasde mij al dat men in een ‘streng’ gamesland als Duitsland eigenlijk nog niet één keer om mijn ID gevraagd was. Maar eens moet de eerste keer zijn: toen we in de rij stonden voor een presentatie van Far Cry 3 vroeg de iets te grote en stevige vent van Ubisoft of hij even mijn identificatiekaart nader mocht bekijken. Uiteraard was ik oud genoeg en mocht naar binnen. En toen nog een klein hoogtepuntje: onze eerste officiële behind closed doors sessie met daarin een iets diepgaandere sessie van Prey 2 en een nieuwkomer Dishonored.

Dag twee wordt ongetwijfeld nog explosiever dan vandaag. Ik maak mij alvast klaar om er weer vol tegenaan te gaan, met mijn perskaart en goede humeur in de aanslag.

Erik: Mijn bezoek aan de Koelnmesse was niet de eerste keer, aangezien ik een paar jaar geleden al met een perskaart op beursvloer aan de slag mocht. Ik was echter stomverbaasd toen ik het aantal journalisten zag dat op de beursvloer liep. ‘’Was dit nou pers dag of de eerste dag voor het grote publiek,’’ vroeg ik mij af. Niettemin waren de rijen bij de meeste games niet lang genoeg om pijn in je voeten van te krijgen.

Tot mijn grote verrassing heb ik al een aantal hele toffe titels kunnen checken zoals Guild Wars 2, Rage, Far Cry 3, Dishonered en Prey 2.Vooral Prey 2 wist mij aangenaam te verrassen, aangezien ik niet weggeblazen werd door het origineel. De aanwezigheid van zogenaamde low gravity chambers, waarin de camera van jouw personage steeds draaide, bezorgde mij onwijs veel misselijkheid. In de getoonde speelsessie van Prey 2 heb ik  dergelijke zaken gelukkig niet ontdekt. In plaats daarvan heeft Prey 2 succesvol elementen uit andere games gehaald zoals het parcour systeem uit Mirror’s Edge en het zoeken van dekking uit Killzone 2. Tegen alle verwachtingen in staat de game nu bij mij definitief op de kaart.

Ook Dishonored wist mij te bekoren. In deze game speel je een bovennatuurlijke huurmoordenaar die een groot aantal interessante foefjes tot zijn beschikking heeft. Hierover lees je meer in de preview die morgen op de blog komt te staan. Een dag vol verrassingen voor mij dus.

Ik zet echter wel een advertentie in het Keulen Dagblad, aangezien ik nieuwe voeten zoek. Ze zullen na de beurs ongetwijfeld naar de hel zijn gelopen. Niettemin kan ik niet wachten om morgen de beursvloer opnieuw te verkennen. Al moet ik mij kruipend naar een nieuwe stand begeven..

Pery: Ongelofelijk hoe hard de week alweer gaat, aangezien we er al bijna drie dagen op hebben zitten. Vandaag begon het grotere werk. Lekker geslapen, vroeg opgestaan, snel ontbeten en hupsakee. Voordat het half tien was stonden we al weer enkele kilometers verder op de beurs vloer met onze glimmende perskaart. Nog nooit heb ik zoiets mee gemaakt. Honderden mensen waren toen allemaal aanwezig; allemaal pers vanuit de hele wereld. Voor mijn gevoel was de beurs immens groot met tientallen stands per hal, en een stuk of vijf hallen van meerdere voetbalvelden groot. De eerste hal was voor mij tevens de “belangrijkste” hal. Hier stonden de stands van Battlefield 3, Modern Warfare 3 en The Elders Scrolls V : Skyrim. Voor al deze stands stond een rij van een uur of langer, dus we hadden besloten om met deze games te wachten tot een van de latere beursdagen. We begonnen met een onvergetelijke crew-foto voor een echte F16 straaljager die bij Battlefield 3 hoorde. Wat volgde was een korte sessie van de MMORPG Guild Wars 2. De eerste game die we echter alle drie flink onder handen konden nemen was Rage, deze mochten we ruim twintig minuten spelen na een presentatie van Prey 2. Na een flinke portie Bethesda games, vervolgen we de aftrap van deze magische reis en eindigden in de rij voor de nieuwe PlayStation Vita, Sony’s nieuwste handheld. Hierop hadden we individueel drie verschillende games gespeeld. Ikzelf mocht de nieuwe Wipeout onder handen nemen. De game speelde soepel, maar ik vond het jammer dat de game mij in principe niets vernieuwends bood.

In de pauze hebben wij een broodje bratwürst genuttigd en Suzanne haar witte shirt versierd met een flinke dosis ketchup (niet intentioneel). Na de pauze sloten wij achter aan de kortste rij die we konden vinden. En kwamen uit bij Sniper: Ghost Warrior 2. De rede voor de korte rij werd ons al vrij snel duidelijk, maar we hebben wel nog wat dogtags en posters kunnen scoren. Pal naast de Sniper stand stond een stand van een game waar ik zelf wel benieuwd naar was, namelijk Heroes of Might and Magic VI.  De demo die we speelden was echter erg kort en bevatte weinig content. Daarnaast stond een stand van Ubisoft voor een presentatie van de nieuwe Far Cry 3 game. Helaas bevatte deze presentatie alleen oude content die we al van de E3 kennen.

Inmiddels was het al bijna vier uur ’s middags en werd het tijd voor onze nieuwe afspraak met Bethesda. Hier kregen we meer informatie over Prey 2 en kregen we alpha gameplay te zien van de game Dishonered, een titel die nu echt op mijn radar is gezet. Hulde aan Bethesda voor de goede service daar. Na deze presentatie begon het weer tijd te worden om terug naar de hotelkamer te gaan.

Leuk detail is dat we vandaag een aantal toffe goodies hebben gescoord en een presentatie voor The Witcher hebben geregeld. Het is moeilijk om mijn enthousiasme te onderdrukken. Ik kan niet wachten op dag twee op de Gamescom. Het wordt denk ik nog een slapeloze nacht die ik tegemoet ga.

reacties
  1. Ellen zegt:

    Bratwurst, games en ketchup! Een mooie combinatie !!
    En gelukkig extra kleding.
    Morgen weer veel game plezier gewenst!

  2. Niels Dekker zegt:

    Leuk om jullie eerste indrukken te lezen van Gamescom 2011 guys!😉
    Waar is de crewfoto met de F16? Daar ben ik wel erg benieuwd naar!!

Geef een reactie

