Gamegasm op de Gamescom: tag eins

Geplaatst op: 15 augustus 2011 door Erik Dekker in Verhalen
Tags:, , , , , ,

Vandaag hebben wij van Gamegasm ons met de trein naar het zonnige Köln gespoed, om deze week alle nog uit te komen games te kunnen checken. Wij besloten om eerder te vertrekken zodat we ook nog eens konden sightseeën in de prachtige groene stad die deze week wordt omgetoverd tot een waar gamewalhalla. We zijn nu immers gewoon toeristen, desondanks we op perstrip zijn. Hieronder lees je onze afzonderlijke impressies van onze eerste dag in het land van onze vriendelijke oosterburen.

Suzanne: ’S ochtends was ik om tien uur op schiphol, wat iets aan de vroege kant was. Maar op Schiphol zijn immers genoeg dingen te zien, dus vervelen deed ik mij zeker niet. Om half elf waren Erik en Perry gearriveerd. Na een fatsoenlijke plaats te hebben gezocht in de trein zoefden we naar Utrecht Centraal waar de trein rechtstreeks naar Keulen vertrok. Maar Erik zou Erik niet zijn geweest als we geen pitstop hadden gemaakt bij de Starbucks. Met heerlijke grote bekers van de bekendste amerikaanse koffie in de aanslag zochten we het goede perron.

Jammer genoeg spreek ik net als Perry niet heel goed de taal van onze oosterburen. Toen Erik ons te hulp schoot op het moment dat er een Duitser een heel verhaal aan ons vertelde, kwamen wij er achter dat we op de verkeerde plaatsen zaten. Toen we eindelijk op de goede zitjes zaten, konden we eindelijk gaan genieten van de treinreis. In een mum van tijd had Erik alweer een van zijn visitekaartjes versleten aan een tachtig jarige Duitse meneer die tegenover hem zat. Gelijk stapten we uit op het plein waar de Dom staat en we voelden ons meteen thuis. Voor onze neus, op 300 meter van ons hotel vandaan, zagen we een Mc Donalds, KFC, Burgerking én Starbucks naast elkaar!

Het hotel zelf was ook geniaal, ik had immers iets heel armoedigs verwacht. Maar niks was minder waar. De tweepersoonskamer heeft de groote van een bruidssuite. Die Simpsons en Phineas und Ferb zijn trouwens ook zeer vermakelijk op de lokale tv. En ook de lokale Lidl die frisdrank verkoopt waar wij in Nederland van dromen en dat voor zeer scherpe prijsjes. Het hoogtepunt van de dag was toch wel dat ik heerlijk heb geschommeld in een parkje midden in Keulen. Ik heb alweer zin in morgen, maar nu eerst nog een biertje. Proost!

Perry: Na een lange tijd van pure ongeduld, mochtend we ons eindelijk richting Keulen begevende eerste dag Keulen begeven, waar een gamewalhalla ons met open armen zal verwelkomen. Een reis waar ik al weken naar uitkeek. Vandaag werd ik heerlijk wakker en rond een uur of negen gingen Erik en ik op weg naar station Amsterdam Schiphol om onze derde blogger Suzanne op te halen.

Aangekomen in Utrecht Centraal hadden we ruim veertig minuten speling en die hebben we ten volle benut door in de Starbucks een Frappicino en White Caffe Mocca te bestellen. Na het nuttigen van het heerlijke bakkie begon de lange treinreis naar Keulen. Suzanne en ik zaten gezellig naast elkaar. Erik werd naast een bejaard Duits stelletje gedumpt, waar hij nog intressante gesprekken mee heeft gehad. Rond half vier waren we aangekomen in Keulen, waar het even duurde voordat we wisten hoe we bij ons hotel moesten komen. Aangekomen verbaaste het ons hoe netjes, schoon en groot onze hotelkamer was. Rond half zeven zijn we de stad ingelopen en hebben we een leuk Italiaans restaurantje opgezocht die ontzettend goed eten serveerde. We waren met zijn allen verbaasd toen we de rekening kregen; namelijk stukken goedkoper dan een vergelijkbaar Italiaans restaurant in een Hollandse binnenstad zoals Amsterdam of Alkmaar. De stad zelf ziet er erg vriendelijk en modern uit en is over het algemeen aantrekkelijk om in rond te lopen. Tegen de avond aan zijn we helaas wel meerdere zwervers tegengekomen die om kleingeld vroegen, maar dit zal je altijd blijven hebben in grote steden.

Tenslotte zijn we nog een Lidl ingelopen waar we frisdrank hebben ingeslagen. Coca Cola Vanilla en overig frisdrank dat moeilijk te verkrijgen is in Nederland voor een prijs die je niet in een Nederlandse supermarkt zal tegenkomen. De avond hebben we uiteindelijk afgesloten onder het genot van een drankje en zijn we flink gaan plannen en brainstormen over de komende dagen.

Keulen ´s avonds

Erik: Al een lange tijd heb ik reikhalzend uitgekeken naar het moment om Keulen onveilig te kunnen maken. Met wrijvende handen kwamen Perry en ik vannochtend aan op Schiphol om Suzanne tegemoet te komen en samen naar Keulen te gaan met de ICE, een zeer comfortabele trein die van binnen niet onder doet voor een luxeus vliegtuig. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, heb ik aangenaam kennis gemaakt met een paar oude Duitse toeristen en heb zo alvast een beetje kunnen wennen aan het grote werk de komende dagen. Nooit geweten dat je echt diepgaande gesprekken met zulke mensen kon voeren. Je had er eigenlijk bij moeten zijn.

In tegenstelling tot de meeste vliegreizen, vloog de tijd snel voorbij toen de afstand naar Keulen steeds kleiner werd. Zogezegd verdwaalden we eigenlijk al meteel toen we uit de trein stapten. Gelukkig weet ik me lichtelijk te redden in het Duits en heb zo uiteindelijk de route naar ons hotel kunnen uitvogelen.

De inrichting van ons hotel is gegoten in een ietwat oud Brits jasje, wat er in principe voor zorgt dat je meteen bij aanvang een warme deken over je heen krijgt. Figuurlijk gezien dan. Omdat ik een kamer voor mezelf heb, kon ik het mij veroorloven om meteen bij aanvang het raam open te gooien en op de vensterbank te genieten van het magische uitzicht. Toen Perry en Suzanne even genoten van de Duitse Phineas und Ferb, had ik even een momentje voor mezelf en maakte een wandeling door het centrum. Heerlijk hoe Keulen je met een grote groene glimlach verwelkomt en je een goed gevoel geeft terwijl je er doorheen loopt.  Vanavond hebben we genoten van een meer dan uitstekende pizza en een goed glas typisch Duits bier. Geen verkeerd begin van een ongetwijfeld onvergetelijke reis.

De Dom

reacties
  1. Niels Dekker zegt:

    Klinkt goed! Ik ben erg benieuwd naar jullie coverage van GamesCom. Veel plezier!😉

Geef een reactie

