Zelfgemaakte achievements

Geplaatst op: 11 augustus 2011 door Perry Stet in Verhalen

Achievements zijn al een lange tijd in games te vinden. Het zijn van die kleine trofeeën die je de nodige voldoening geven wanneer je iets moeilijks hebt overwonnen.Sinds de release van de Xbox 360 heb je achievements zoals we die kennen, maar daarvoor bestonden ze al in de vorm van challenges door bijvoorbeeld bonus levels of kostuums te unlocken. Maar hoe tof zou het zijn om deze achievements zelf in elkaar te zetten en voor voor jezelf nieuwe mijlpalen te zetten om naar toe te streven? In het land van verbeelding is alles mogelijk.

Allereerst zal ik je even vertellen wat deze achievements inhouden. Sony’s PlayStation 3 introduceerde eenzelfde model middels trophies, maar in dit verhaal houd ik het even op haar grote concurrent. Door het voltooien van challenges gaf de game jou een reden om het spel voor de tweede keer, vaak op een totaal andere manier uit te spelen. Dit is allemaal optioneel, want vaak kon je alleen bonussen vrijspelen. Puur bedoeld voor de diehard fan die alles uit de game wilden halen. Waar vandaag de dag doorgaans alle moeilijkheidsgraden al voor je unlocked zijn, moest je vroeger een hoop game ervaring opdoen in Hard mode, voordat je het mocht proberen in Very Hard mode.

Sinds de release van de Xbox 360 is er veel veranderd. Microsoft’s nieuwe console introduceerde een algemeen achievement systeem, waarmee je jouw achievements makkelijk kon vergelijken met vrienden, of willekeurige  mensen over de hele wereld. Bij elk spel kun je 1.000 achievement points halen, en bij arcade games 200. Helaas zijn de achievements bij sommige spellen erg makkelijk om te halen, terwijl ze bij andere spellen vrijwel onmogelijk zijn te noemen. Een vreemde uiteenlopende ervaring van deze trofeeën, aangezien een achievement je zelfvoldoening moet geven door iets moeilijks te hebben overwonnen. Niet door bijvoorbeeld verder te komen in een level. Hoe dan ook, tegenwoordig heeft elk platform een algemeen achievements systeem, of een vorm hiervan.

Vroeger hechtte ik veel waarde aan achievements. Ik wilde er zoveel mogelijk halen, maar tegenwoordig boeit het mij weinig meer. Ik hou er nu van om mijn eigen achievements te verzinnen; mijn eigen ingevulde reden om meer replay value uit een game te halen. Zo ben ik, samen met een vriend begonnen met een 1K challenge in Black Ops. Het doel van deze missie is het behalen van 1.000 online kills, met elk primary wapen in het spel. Dit zorgt er voor dat we vaak anders moeten spelen dan we gewend zijn. Dit vaak met slappere, minder populaire wapens. Op deze manier halen wij meer replay value uit het online gedeelte van Black Ops. Het is namelijk erg leuk om elk potje weer met een ander wapen te spelen, wat je meteen uitdaagt tot het gebruiken van een andere strategie. Ik merk gelijk dat het totaal anders speel dan ik gewend was, en mij hierdoor nu niet zo snel meer verveel. We zijn nog lang niet bij de 1.000 kills, maar we zijn wel allebei al aardig op de goede weg.

Het zijn challenges die ik in eigenlijk alle shooters wel kan toepassen. Variatie van spijs doet eten, zegt men wel eens. En laat de game voor mij nu extra goed gekruid zijn geworden.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Heel leuk stukje om te lezen.
    Het is inderdaad leuk om zelf je challanges te bedenken, aangezien de orginele óf te makkelijk óf onmogelijk te halen zijn. Succes met je 1K challenge.
    Hopen dat er meer van dit soort stukjes van jouw hand komen.

Geef een reactie

