Gamende kuddedieren

Geplaatst op: 10 augustus 2011 door Suzanne de Jong in Verhalen


Het valt mij steeds vaker op: gamers lopen maar als kip zonder kop achter elkaar aan. Alsof het een groep domme blondjes betreft. Als je maar lang genoeg blijft zeggen dat één plus één drie is, gaan ze het nog geloven ook. Je speelt meestal hetzelfde wat je vrienden spelen, vooral als het om multiplayer games gaat.Hoe vaak gebeurt het wel niet, je hele friendlist speelt een game die jij nog niet hebt. Vroeg of laat geef je wel toe, en koop je de game ook. Zodat je met je vrienden mee kan spelen. Dit gebeurt vooral met multiplayer games. Maar ook steeds meer singleplayer games gaan de kudde achterna. Vrienden hebben het over die ene toffe missie, of spannende scène aan het eind van de game. Ook in dat geval wil je het zelf ervaren.

Ik denk dat met de gamesoorlog die binnenkort weer van start gaat als Battlefield 3 en Modern Warfare 3 uitkomen, niet afhangen van de losse consumenten. Maar juist de grote groepen. Naar verwachting worden beiden games gekocht. Dit denk ik ook. Maar gekocht is nog niet gespeeld. En of je kunt multitasken of niet, twee games tegelijk kopen is geen probleem, maar twee games tegelijk spelen is nagenoeg onmogelijk.

Het zal er vanaf hangen welke game er het meest in je vriendenkring gespeeld wordt. Dit zul je niet in het begin zien. Pas na een aantal maanden zul je zien welke game de uiteindelijke hitscore krijgt. Waarschijnlijk switcht het gros van de mensen in het begin tussen de twee games. Velen hebben nog (bijna) nooit een Battlefield of juist een Call of Duty game gespeeld en zullen aftasten naar wat hun het beste ligt. Maar na de eerste maanden kiezen je vrienden hun favoriete game. En ga je dan met hun keuze mee of blijf je bij jezelf? Het blijft in ieder geval een moeilijke kwestie om deze keuzen af te laten hangen van emotie of keiharde feiten die beide games leveren.

Zo zag ik het ook bij mezelf. Ik speelde eerst altijd Modern Warfare 2 op de PlayStation 3. Met de release van Black Ops bleef iedereen op de Sony’s platform koppig Modern Warfare 2 spelen, terwijl ik al toe was aan een nieuwe game. Gelukkig speelden mijn Xbox 360 vrienden wel Black Ops en daarom ben ik voor Call of Duty nu alleen nog maar hierop te vinden. Ik ben een groepsspeler, en zal ongetwijfeld als een mak lammetje achter de keuze van mijn virtuele vriendjes aanlopen. De singleplayer ga ik waarschijnlijk in beide games gaan doorlopen, maar welke game mijn online voorkeur zal krijgen hangt van mijn vrienden af. Zodat we weer samen met een headset in een gezamenlijke party op de bank met een biertje een goed aantal virtuele kogels af zullen kunnen vuren.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Ellen zegt:

    Wat een leuk stukje weer ! Tja de tijd zal het leren welk spel het meest zal worden gespeeld.
    Maar ja ze zijn allemaal speelbaar, toch? Als je maar lol hebt.

Geef een reactie

