Begonnen aan: Left for Dead 2

Geplaatst op: 7 augustus 2011 door Erik Dekker in Verhalen

Onlangs ben ik begonnen aan zombie survival-game Left 4 Dead 2. Deel een heb ik destijds he-le-maal kapot gespeeld met een vriend naast me. De lol die wij hadden was onbeschrijfelijk. Je kon ervoor kiezen om in de huid te kruipen van zowel overlevenden als zombies zelf. Natuurlijk is de overlevingsdrang erg intens wanneer je je door levels moet begeven terwijl je vele honderden undead achter je aan hebt zitten, maar de echte pret begint pas als je de kant van de bloeddorstige zombies kiest.

Je hebt namelijk een aantal special infected, ongelikte beren die speciale krachten bezitten om het de overlevenden zo moeilijk mogelijk te maken. Zo heb je bijvoorbeeld de Smoker, een lelijke gast met een veel te lange tong. Ik hoef je niet uit te leggen wat zijn specialiteiten zijn. Je hebt ook de Boomer, een dikke zombie die over de overlevenden heen kan spugen en deze zo massa’s aan normale zombies laat aantrekken. Zo kan ik nog een flink aantal special infected opnoemen die ieder een eigen dodelijk arsenaal tot zijn beschikking heeft om de overlevenden tegen te houden in het bereiken van hun doel: de safehouses bereiken. Mijn favoriet is misschien nog wel de Tank, een veel te grote gemuteerde idioot die stenen kan gooien en een overlevende enkele tientallen meters ver weg kan beuken (soms zelfs van een gebouw af, afgaande van welk level je speelt). Hilariteit alom, kun je je voorstellen. De mogelijkheden om rond te klooien zijn in principe eindeloos. An all-time-favourite.

Left 4 Dead 2 heb ik onlangs voor het eerst in mijn Xbox 360 gestopt om met drie andere dappere spelers een nieuw avontuur te beleven. Een verhaal dat enkel bestaat uit overleven en het afmaken van zoveel mogelijk zombies, mits je natuurlijk voor de kant van de overlevenden kiest. Laten we voor het duistere sfeertje maar even van dit scenario uitgaan. Van moerassen tot de lokale buitenwijken, overal komen ik en de rest van de antihelden in mijn groep wel om eens flink kont te schoppen. Het leuke aan deel twee in de reeks, is dat we melee wapens tot onze beschikking hebben, zoals een crowbar, een machete en een kettingzaag. Een kettingzaag! Beeld je je de mogelijkheden eens in! Je kunt je daarom ook wel voorstellen dat de fun-factor ook ontzettend hoog ligt. Voor degenen die het zich afvragen: nee ik ben geen psycho. Dergelijke games verlichten echter wel de nodige stress.

Naast de aanwezigheid van melee wapens is het arsenaal dat het team van overlevenden tot hun zijn beschikking heeft, veel hoger. Ditmaal kun je meerdere shotguns, assault rifles, sub-machineguns, sniper rifles en pistols gebruiken. Variatie is de spijs tot leven, alleen in Left 4 Dead 2 geldt die regel net even anders. Hoe meer middelen je tot je beschikking hebt om te doden, hoe leuker het natuurlijk wordt. En dat is iets wat ik alleen maar aan kan moedigen. De humor die de overlevenden hebben is ook vrij aanstekelijk, wat meteen een wat meer gemoedelijke sfeer creëert in een gevaarlijk avontuur. Een B-film, maar dan gegoten in een Triple A jasje. Het klinkt misschien bizar, maar als je de game speelt dan snap je wat ik bedoel.

Grappig eigenlijk dat een game die bestaat uit een aantal chapters die in een uur zijn uit te spelen, zo’n ontzettend hoge replay waarde heeft. Ik ben nog maar net begonnen, maar binnenkort zal ik meer vertellen over deze game. Mijn eerste indruk? Puur goud. Maar dan wel gezombificeerd. Ja dat is een woord, ik heb het opgezocht. Op zulke momenten baal ik ervan dat ik geen capture card heb voor mijn console. Maarja, dan heb ik weer wat om naar uit te kijken zullen we maar zeggen.

Volg ons op Twitter!
Like ons op Facebook!

reacties
  1. Magnum Opus zegt:

    Left 4 Dead 2 is beter dan deel een, maar het verrassingselement moet ik toch geven aan het origineel. Het blijft dus een beetje wikken en wegen, op de lange termijn kies ik dus voor L4D2, maar de eerste ontmoeting met een nieuwe formule blijft fantastisch. Props voor L4D1 in dat geval;-)

Geef een reactie

