Bastion – ‘het bewijs dat games kunst kunnen zijn’

Geplaatst op: 3 augustus 2011 door Erik Dekker in Reviews

De Arcade sectie op de Xbox 360 wordt steeds moeilijker om te ontwijken. De afgelopen tijd zijn er namelijk erg veel indie games uitgekomen die niet onder doen voor menig Triple A titel. Games waar ik laaiend enthousiast van kon worden.  Denk aan Minecraft, Amnesia: The Dark Descent, Braid en Limbo. Er is echter een nieuwe titel die naar mijn mening ook een erg hoge plek in de arcade lijst heeft verdiend. Deze game heet Bastion en bewijst dat games ook als kunstwerk beschouwd kunnen worden.

Het is moeilijk om niet als een enthousiaste PR-man over te komen als het om Bastion gaat, maar ik heb om eerlijk te zijn maar bar weinig punten van kritiek kunnen ontdekken. Misschien een kleine eigenaardigheid, maar die weegt eigenlijk niet af tegen de sterke punten die Bastion te bieden heeft. Na een goed aantal uren spelen heb ik de game helemaal omarmd en verlang nog steeds naar meer. Maar ik wil je niet nu al teveel vrijgeven over mijn mening. De volledige recensie kun je hieronder vinden!

Awesome

Een dromerige interactieve verteller: Laat ik maar meteen beginnen met de feature waar Bastion vooral om herinnerd zal worden: de verhaalverteller. In principe wordt bijna iedere actie die je met jouw personage onderneemt ondersteund door een kort verhaal van de verteller, een man met een ietwat dromerige en rokerige stem. Degene die The Big Lebowski heeft gezien, kan hierbij het beste denken aan de stem van de cowboy die de film inleidt en afsluit. Het is een stem die na vele uren spelen nog niet verveelt. Zowel verhaal gedreven momenten als zelf ondernomen acties gaan gepaard met een opmerking die past bij wat je doet. Besluit ik met mijn personage een aantal dozen kapot te slaan met mijn hamer dan krijg ik bijvoorbeeld te opmerking ”Kid just rages for a while” te horen. Als ik een moeilijke vijand tegenkom en ik weet deze te doden maar wel met een paar geïncasseerde klappen, dan zegt hij bijvoorbeeld ”Kid had a good fight but took a few blows. The satisfaction however was greater than the pain he felt”. Dergelijke ondersteunde opmerkingen geven mij het gevoel dat mijn acties er daadwerkelijk toe doen. Alsof ik geschiedenis aan het schrijven ben. Een gevoel dat ik nog nooit eerder in een game heb gekregen. Mocht dat ene bovengenoemde gevecht anders zijn verlopen, dan zou de verteller ook iets anders hebben verteld. Iedere individuele speler geeft dus een eigen draai aan het verhaal.

Grafisch gezien een parel: Zelden heb ik mij al vanaf de eerste minuut spelen volledig kunnen onderdompelen in een intrigerende spelwereld. Bij mij gaat er namelijk doorgaans een periode van gewenning aan vooraf. Bij Bastion gebeurde dat moeiteloos. Alle omgevingen die je tegenkomt zijn met de hand gemaakt. Figuurlijk gezegd dan, want uiteindelijk gebeurt het alsnog met de computer, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel. Meerdere malen heb ik besloten om even stil te staan en te genieten van de omgeving.

Slim gebruik van opbouw omgevingen: Wat de ontwikkelaar erg slim heeft aangepakt, is dat omgevingen op elkaar worden gestapeld, wanneer je een bepaalde richting inloopt. Dit zorgt er niet alleen voor dat je niet zal verdwalen, maar dient daarnaast ook als geïntegreerde map. En op kaarten kijken om te zien waar we moeten zijn, kost tijd. En die tijd kun je naar mijn mening beter besteden door de game daadwerkelijk te spelen. Gelukkig is Bastion vrij lineair qua opzet, met hier en daar enkele zijtakken die in elkaar worden gezet wanneer je de desbetreffende kant oploopt. Dit moedigde mij tevens aan om te gaan verkennen voor de kleine extraatjes. Een erg leuk detail en daarnaast bespaart deze vorm van statische opbouw ook een hoop werkgeheugen, terwijl ik er geen moment last van had.

Een intrigerend verhaal: In Bastion slaat The Calamity toe, een vloek die de inwoners heeft veranderd in steen. Het resultaat? De hele wereld is in verval geraakt en er zijn slechts een klein aantal overlevenden over. Overal om je heen merk je de eenzaamheid die wordt vergezeld door interessante vijanden. Ieder detail in de spelwereld heeft een eigen verhaal, die weer wordt ondersteund door de verteller. Via hem kom je alles over de game te weten. Zowel essentiële plotwendingen als achtergrond verhalen van personages waar je slechts een glimp van zal opvangen. Jij kruip in de huid van The Kid, een moedige krijger waar ik mij meteen bij in kon leven. Als je goed naar hem kijkt dan zie je verschillende emoties over zijn gezicht gaan. Een personage die meer karakter heeft dan de meeste populaire titels. Al vanaf het begin werd ik één met The Kid. Ik wilde steeds maar meer weten over de game, wat er na het gebied zou komen waar ik me op dat moment in bevond. Een verlangen dat ik zelden eerder heb gevoeld. Helemaal in een maatschappij waarin er zo ontzettend veel games uitkomen, dat de eerste indruk van een titel al allesbepalend moet zijn. Bastion haalt die test echter met vlag en wimpel.

De muziek is van de bovenste plank: Ik ben iemand die zo nu en dan graag luistert naar de soundtrack van een game. Of het nou de muziek van een Final Fantasy titel is, of die van Zelda, het maakt allemaal niet uit. De meest noemenswaardige liederen zullen vaak genoeg door mijn speakers blijven galmen. Bastion mag zich in deze lijst favorieten voegen met verschillende gebruikte genres. Bepaalde delen van de soundtrack bezorgden mij meerdere malen kippenvel. Ik zal je niet verklappen op welke momenten dat gebeurde, want dan zul je bij bepaalde delen van het spel een verwachtingswaarde krijgen. Nee, ik laat je liever in een gevoel van onwetendheid achter. Je moet hier zelf achter komen. Muziek is en blijft een persoonlijke smaak, maar de ontwikkelaar had naar mijn mening geen betere soundtrack kunnen maken. Muziek die vele Triple A titels makkelijk weet te overtreffen.

Verrassend soepele gameplay: Waar Bastion in mijn boek tevens hoog in weet te scoren, is op het gebied van soepele gameplay. Middels een isometrisch cameraperspectief bestuur je The Kid om hem door de levels heen te leiden die vol met vijandige wezens zitten. The Kid is niet zo’n agressief persoon. Wanneer hij toch zijn wapen moet trekken, dan doet hij dat met een hoop souplesse. Met een druk op de knop geeft hij rake klappen en met een andere knop pakt hij zijn schild zodat je aanvallen kunt tegenhouden. Wanneer je bent aangewezen op aanvallen van lange afstand, dan heeft The Kid tevens wapens als geweren en pijl en bogen tot zijn beschikking. Vooral de pijl en boog maakt gebruik van een doorzichtige stippellijn tijdens het mikken, zodat je bijna zeker weet dat je pijlen aankomen. Sommigen zouden kunnen zeggen dat dit vals spelen is, maar als je je bedenkt dat hij soms wel enkele tientallen vijanden tegelijk moet tegenhouden, dan kun je begrijpen dat deze toevoeging geen overbodige luxe is.

Bastion gebruikt dus een vrij simpele gameplay structuur, maar wel eentje met verrassend veel diepgang. Het aantal wapens dat The Kid tot zijn beschikking heeft is namelijk vrij groot te noemen. Daarnaast heeft The Kid ook vele speciale aanvallen tot zijn beschikking, waar hij tevens tussen kan wisselen in The Bastion, zijn veilige haven. Iedere speler kan zo zijn eigen speelstijl vinden, eentje die het best bij hem past.

Awful

Een lichtelijk repetitieve opdrachtopbouw: Wat mij opviel gaandeweg, is dat de opdrachten die The Kid moet uitvoeren soms nogal eentonig zijn. Qua variatie kom je niet verder dan het doorlopen van een level om op zoek te gaan naar een nieuwe Crystal Fragment, een object die The Bastion, jouw veilige haven, groter en sterker kan maken. Natuurlijk zitten er meerdere soorten missies in, maar deze opbouw vormt wel duidelijk de rode draad in de game. Achter iedere fragment zit wel een verhaal, maar dat neemt niet weg dat de opdrachtopbouw niet heel gevarieerd is. Maar is dat erg? Nou, ik heb me er  totaal niet aan gestoord en ik ben echt wel iemand die variatie in een game aanmoedigt. Het is echter misschien wel goed om te weten voor geïnteresseerde kopers.

Bastion’s essentie ligt vooral in het vertellen van een sterk verhaal, het bieden van een soepele gameplay en ook een intrigerende wereld waarin je je kunt onderdompelen. De game kent een aantal ontzettend sterk uitgedachte concepten zoals de dynamische verteller die op al jouw bewegingen let. Het resultaat is dat je het gevoel krijgt een belangrijk deel uit te maken van een boek. En niet zomaar eentje, maar een bestseller. Omdat je zoveel verschillende wapens kunt upgraden, red je het niet in één playthrough alleen. Nee, om alles uit de game te kunnen halen, ben je aangewezen op New Game Plus. Reken daarom maar op een uur of twintig speeltijd, voordat je alles hebt meegemaakt.

Iedere keer dat ik mijn Xbox 360 uitzette na een Bastion speelsessie, verlangde ik naar meer en dat is een goed teken. Daarom durf ik te beweren dat de game één van mijn meest favoriete arcade games behoort. Misschien zelfs mijn meest favoriete. Een tijdloze klassieker die ongetwijfeld na vele jaren in mening gesprek zal voorkomen. Pure kunst, maar dan wel digitaal.

Bastion is een arcade game die digitaal verkrijgbaar is op de Xbox 360 voor 1200 Microsoft Points. De PC-versie komt later dit jaar beschikbaar als download. Een recensiecode werd aan ons gegeven door Microsoft. De recensent hoopt nu al op een nieuw deel en moedigt iedereen aan om de game te kopen, zodat dit bewerkstelligd kan worden. Inmiddels heeft hij met The Kid al enkele honderden vijanden verslagen en heeft bijna alle wapens opgevoerd naar een sterkere versie. De beloning? Een bevredigend gevoel en een bijpassende opmerking van de verteller. Twee zaken die goud waard zijn.

reacties
  1. Magnum Opus zegt:

    Hele mooie review. Deze zal ik dan ook nog wel gaan kopen! Maareh..duurt de game nou lang?

    • Erik Dekker zegt:

      Je bent wel een uur of tien tot twaalf bezig om alles de eerste keer te ontdekken. Daarna heb je nog new game plus om alles daadwerkelijk te kunnen behalen (je hebt namelijk veel zaken die je vrij kunt spelen in ruil voor kristallen, maar dat lukt je niet helemaal op je eerste playthrough)!

Geef een reactie

